| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ändra rotationsriktningen på sista del av styrstång
|
2954 besök totalt |
|
Hej, en udda men intressant frågeställning (hoppas jag). Jag håller så sakteliga på att färdigställa min gatbil/klubbracer och har stött på problem med styrinrättningen. Jag har för avsikt att ersätta gammal (glappig) styrväxel med en modern servoassisterad kuggstång. Från början var det tänkt att placera denna i "orginalposition" dvs bakom framvagnens centrumlinje. Min nya "preppade" (kortad och inmätt för 0-bumpsteer) kuggstång är också avsedd för montering bakom centrumlinje. Problemet nu är dock att jag av utrymmesskäl måste placera kuggstången framför framvagnens centrumlinje med påföljd att bilen svänger vänster när jag rattar åt höger osv. Ni förstår dilemmat:-( Då jag lagt mkt pengar och tid på kuggstången (och spindel modifiering) så skulle jag gärna vilja behålla kuggstången och istället lägga in ngn typ av liten växel (el vad man skall kalla det) som vänder rotationsriktningen på sista delen av styrstången. Är det ngn som kan tipsa om var man kan uppbringa ngn dyl "växel"?? borde finnas till olika industri applikationer där man har behov att vända rotationsriktningen på axlar??? Synpunkter, tips etc tas gärna emot Mvh Mikael Massalsky _________________ Mikael Massalsky |
||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Sorry har inte lagt upp data på bilen än... Det funkar inte att vända kuggstången av anledningen som MaZ skrev tyvärr.
Bilen är en Mustang -68 notchback, kapad fr torpeden och framåt med subframe och nybyggd framvagn. Mikael _________________ Mikael Massalsky |
||||
|
om du inte kör med noll Ackerman så är din gamla ombyggnad och injustering till noll bumpsteer bortkastad. Du måste ha nya styrarmar på spindlarna när du byter sida på framaxeln för styrväxeln. Om jag fattat rätt så måste du sedan förlänga styrväxeln lika mycket som du flyttar ut yttre styrleden (under förutsättning att allt annat är oförändrat).
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
För att delvis svara på utsprungsfrågan, så antar jag att någon form av planetväxel som kan funka. Men då får man samtidigt utväxling om jag inte har fel för mig. Eller om du bygger om en differentialväxel? om 'växelkorgen' eller vad det heter monteras i chassit och du ansluter ratten isf den ena drivaxel och pinjongen isf den andra så har du vänt rotationen utan utväxling. Gäller väl bara att hitta en tillräckligt liten differential. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Helt rätt att jag får ha nya styrarmar som överenstämmer med den ackerman jag vill ha (100%). Kuggstångens styrleder är anpassade till nedre a-armsinfästningar och jag finputsar bumpsteer med höjdledes förskjutning av kuggstången. Det blir ju även nya mått på styrstagen. MaZ! Absolut är det enklare att köpa nytt. Men det är förhållandevis mkt pengar och ånyo arbete för att bygga om. Dessutom verkar de flesta moderna "vanliga" bilar idag ha styrväxeln bakom centrumlinjen. Beror väl på framhjulsdrift+utrymmesskäl. Mina botaniseringar på skrotar runt om har gett dåligt resultat. Tillbaka till ursprungsfrågan: liten växel borde ju gå att uppbringa. Backväxel fr utombordare kanske?? Mikael _________________ Mikael Massalsky |
||||
|
Mikael, jag tror du tänker fel med längden på styrväxel resp. styrstag. Du skall behålla längden på styrstagen och korta/förlänga styrväxeln när du ändrar Ackermann (med alla andra mått oförändrade).
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
||||
|
Re:
[quote="Pär Hansson"]
quote] Jag framhärdar i mitt påstående. Man skall i båda fallen flytta styrväxeln bakåt i bilen. När man sätter den bakom axeln blir det normalt bättre med plats när man avlägsnar sig från framvagnen, iaf till en viss gräns. Framför blir det tämligen omgående konflikt med bärarmsinfästningar och framvagnsbalk, eller hur? Men på papperet och rent styrgeometriskt kan jag hålla med om att det går. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
porsche 944 har styrväxeln framför axel väldigt smal och fin
är väll igentligen en fördel att ha styrväxeln framför då man sliper få toe out vid fjädringsrörelser ,förutsatt att växeln sitter i "nollläge" vid obelastad bil _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Pär: har inte avfärdat iden med diffväxel. Har inte hunnit titta djupare på det ännu.
Thorbjörn. lätt väldigt intressant med 944 växel! Ngn som har bredden på styrväxeln utan styrstag?? Mvh Mikael _________________ Mikael Massalsky |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2954 besök totalt |