| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motoroljan blir 130 grader.
|
2 besök senaste veckan (4446 totalt) |
|
mmm, fast jag skulle tro att det är för att det skall funka med alla oljor/motorer och att det är gammal hävd så att säga att köra med 80 gradig termostat.
Med en modern olja som inte koksar lätt o har en flack viskositetskurva skulle man kanske lika gärna kunna ha en 100 gradig t:stat. _________________ Mats Andersen |
||||
|
Det är möjligt, jag vet inte om man brukar sträva efter andra oljetemperaturer i tex luftkylda motorer som inte ligger på samma cylindertemp som vattenkylda. Man förlorar en del kylverkan på att köra med varmare olja (om det nu är något man strävar efter). Om det är så att moderna syntetoljor funkar bättre vid tex 100 C än 80 C borde det väl vid det här laget finnas annat än 80 C termostater?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Eller på i princip samtliga Toyotamotorer orginal sen tidigt -80-tal...
_________________ Ola Hansson |
||||
|
Re:
Ju varmare det blir desto lättare att oljefilmen brister. Men detta gäller väl som regel över 140C. oljan ska vid normal gång helst ligga över 85C. Kör man alltid runt med en olja som är under det avdunstar aldrig kondensen. _________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||||
|
På min gt 87 a så går oljetempen upp till strecket efter 60 vilket borde vara 70 vid normal lugn körning men står man på lite så närmar sig tempen hundra för att vid hög belastning gå upp mot 130.
|
||||
|
om jag fick välja då så tycker jag att 85-90 grader vid normalkörning o 115-125 grader vid hårdkörning vore ett lämpligt mål.
De dära "adaptrarna" som volvo o toyota har.. Är det konstant kylvätskeflöde genom dem, eller har de någon form av termostatstyrning ?? _________________ Mats Andersen |
||||
|
Nu är det en fråga var man mäter oljetempen.
Men för det mästa så mäts den i tråget. om man då har säg 110grader i tråget, vad har man då för temp i toppen eller vid vevlagren??? Förmodligen högre, hur mycket bra fråga
Så jag tro man skall ha typ max 100grd i tråget. Man skall även inte ha för låg temp häller pga bli av med vatten i olja. Som vi redan har varit inne på. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motoroljan blir 130 grader.
|
2 besök senaste veckan (4446 totalt) |