Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SuperStage bil för studentpengar? Tips?
1, 2, 3, 4   >>
8195 besök totalt
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Hejsan,
Jag har gått och blivit student, skoj för hjärnan, mindre skoj för hobby och plånboken. Hur som helst så finns det inget roligare än att åka bana osv. Men om ni skulle på en maxgräns av 55-60 tusen kronor köpa en bil och fixa till den för att nå så bra tid som möjligt i superstage, vad hade ni köpt för bil samt vilka delar hade ni satsat på? Givetvis uppskattas också om ni kan skriva in ungefärliga priser Tack så mycket på förhand för ni lyckas alltid komma med bra tips på detta forumet,
mvh
Alex (studenten)

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Honda Civic/CRX känns oslagbart för dom pengarna! thumbs up thumbs up
Kolla med www.hondaklubben.com

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Karl Birgander skrev:
Honda Civic/CRX känns oslagbart för dom pengarna! thumbs up thumbs up
Kolla med www.hondaklubben.com

Hejsan Karl,
tack för svar. Hur går dessa i SS, har du möjligtvis några tider på dessa från BS SS? Vad kostar det sedan att få en bra SS bil i uppgraderingar? Tackar för svar,
mvh
Alex

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

https://rejsa.nu/superstage/
Kostnaderna får du nog rätt bra svar på HPC:s egna forum.

Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004

En Honda Civic ESI årsm. -92 -93 får du för runt 25000. I godkänt skick.
Dessa finns det mängder av roliga prylar till samt bilen i sig är väldigt svängvänlig.

Kolla som tidigare sagts på http://www.hondaklubben.com
Finns många som kör SS där.

Mvh Toni

Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Hej igen,
vad tycker ni om Toyota MR2 utan turbo? Är dessa roliga bilar? Någon som har någon erfarenhet? Svänger dessa bra? Finns det möjlighet att skrämma upp dessa motorerna eller måste man ha en turbo? Tackar för svar,
mvh
Alex

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

mopack skrev:
Hej igen,
vad tycker ni om Toyota MR2 utan turbo? Är dessa roliga bilar? Någon som har någon erfarenhet? Svänger dessa bra? Finns det möjlighet att skrämma upp dessa motorerna eller måste man ha en turbo? Tackar för svar,
mvh
Alex

Du kan ju ta en titt på de här, om du inte redan har sett dem:
http://www.citius.se/

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

TPR skrev:
mopack skrev:
Hej igen,
mvh
Alex

Du kan ju ta en titt på de här, om du inte redan har sett dem:
http://www.citius.se/

Perfa länk
tack så mycket. Vad tror ni om en sådan i superstage? Ska läsa lite på den sidan nu
mvh
Alex

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag tycker du ska köpa en gammal E30. Då blir det ju roligt också.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Nu har jag ju inte kört superstage och förstår därför inte fokuseringen på detta...
Men Citius har fått riktigt bra fart på sina bilar i vår serie, dock kanske motorerna är något känsliga för långlopp.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är ju alltid skoj att leka med tanken om att maximera sökt prestanda med en given budget. Felet man ofta gör är att bränna alla pengarna på objektet och en eller två uppgraderingar.
Sätt av en tredjedel av budgeten till körning samt andra-vågen-ändringar så blir du inte stående eller tröttnar efter första försöket (som alltid triggar nya ändringar).
25 för objekt, 15 till uppgraderingar och 20 till körning och andra vågen så har du en grov budget.
Med endast 15 till uppgraderingar så gäller det att hålla tungan rätt i mun när du väljer vad som skall göras (däck och chassi ger mest efter föraren).

Men en sak är säker, om du lyckas hitta en bil som redan modfierats på lämpligt vis så är det alltid mycket billigare än att pussla ihop nåt på egen hand. Problemet är att utbudet inte alltid är så stort (dvs man får attackera när tillfälle bjuds).

Hondorna har ju bevisat sig vara snabba shoppingburkar och frågan är om inte de är billigare än E30 att få ner under 1.30 i SS (om nu det kan ses som ett mål för mediumbudgetbil?).
Som parantes kan jag nämna att du aldrig får ner en Miata under 1.30 med en budget på 60, så var det sagt

mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Nu har jag ju inte kört superstage och förstår därför inte fokuseringen på detta...
Men Citius har fått riktigt bra fart på sina bilar i vår serie, dock kanske motorerna är något känsliga för långlopp.

Hejsan,
fokusering på SS för min del är att (som jag ser det) så är det en bra balans mellan väghållning och bra fartresurser utan att trampa över på ett eller det andra. Jag vill ha en banbil som är relativt snabb på bana men framför allt rolig att köra där, samt en bil som kan vara skoj o köra på gatan. Rattlås racing bryr jag mig inte så mycket om. Men där ligger fokusen på SS.

Angående E30 BMW, har ärligt talat aldrig åkt i en sådan. Är där bra fart resurser i dem utan att behöva hoppa på ett turbokit? (newbie på dessa, så ber om ursäkt om jag låter dum). Hur är väghålningen? Det som lockar med MR2 är att den är lik de två bilar jag egentligen vill ha (Porsche Boxster o Opel Speedster). Mittmotor är ju en stor fördel där.
mvh
Alex

mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Det är ju alltid skoj att leka med tanken om att maximera sökt prestanda med en given budget. Felet man ofta gör är att bränna alla pengarna på objektet och en eller två uppgraderingar.
Sätt av en tredjedel av budgeten till körning samt andra-vågen-ändringar så blir du inte stående eller tröttnar efter första försöket (som alltid triggar nya ändringar).
25 för objekt, 15 till uppgraderingar och 20 till körning och andra vågen så har du en grov budget.
Med endast 15 till uppgraderingar så gäller det att hålla tungan rätt i mun när du väljer vad som skall göras (däck och chassi ger mest efter föraren).

Men en sak är säker, om du lyckas hitta en bil som redan modfierats på lämpligt vis så är det alltid mycket billigare än att pussla ihop nåt på egen hand. Problemet är att utbudet inte alltid är så stort (dvs man får attackera när tillfälle bjuds).

Hondorna har ju bevisat sig vara snabba shoppingburkar och frågan är om inte de är billigare än E30 att få ner under 1.30 i SS (om nu det kan ses som ett mål för mediumbudgetbil?).
Som parantes kan jag nämna att du aldrig får ner en Miata under 1.30 med en budget på 60, så var det sagt

Hej Niklas,
tack för svaret, mycket bra skrivit. Jag har dock en fråga, tror du man kan få ner en E30 BMW i 1:30 utan turbo eller M3 motor? Samt Hondan, går den också att få ner till dessa siffror? Isåfall är det mycket imponerande. Trodde dessa bilar skulle hamna på 1:40-1:45 och Hondan lite snabbare än så typ 1:38-1:42 Tack för svar.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

mopack skrev:
Hej Niklas,
tack för svaret, mycket bra skrivit. Jag har dock en fråga, tror du man kan få ner en E30 BMW i 1:30 utan turbo eller M3 motor? Samt Hondan, går den också att få ner till dessa siffror? Isåfall är det mycket imponerande. Trodde dessa bilar skulle hamna på 1:40-1:45 och Hondan lite snabbare än så typ 1:38-1:42 Tack för svar.

Hondor
BMW's
Som du märker om du lusläser tabellerna lite så är effekten långt ifrån allt. Inte ens vikt/effekt säger hela sanningen.
Per Stackes 323a kan ju ses som ett exempel.
Bland Hondorna så är det fler exempel på låga tider med endast 150hk.

Det är bara att läsa på vad som gjorts med bilarna och skissa på vad du kan få in i budgeten.
Det mesta har redan gjort nån gång av någon, att lära av andras framgångar/misslyckanden är ju en del av att spara på budgeten. Säkra kort är det som gäller.

Men ofta är det betydligt mer som ligger och påverkar i bakgrunden än en specifik tid i SS...
Bygg en CRX, i med halvbur, stol, bälte och brytare och kom och tävla i Roadsport vettja

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Kadett E GSI är billig och rätt snabb. Bilsport har ju budgettrimmat en sådan så den gick rätt bra i ss (minns dock inte vad de kom ner i).

En sån får man ju ner en calibra turbo-motor i om man behöver mer pulver.

Ekolsund
Här sen Sep 2003

Hej.
Tar mig friheten att tipsa om min bil.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40035

Givetvis tycker jag att den passar perfekt för SS

och det börjar bli höst så priset går att diskutera.

Hälsningar
Peter

Lund
Här sen Jul 2007

om jag ska vara helt ärlig, så kan du bygga en Honda civic som kör 1,25 tider i SS för under 60 000:- inkl bilen.

Det kallar jag, bang for the buck!

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

PSvensson skrev:
Hej.
Tar mig friheten att tipsa om min bil.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40035

Givetvis tycker jag att den passar perfekt för SS

och det börjar bli höst så priset går att diskutera.

Hälsningar
Peter

Nog för att jag själv kör 944 och gillar dom, men vi klår inte hondorna i SS.

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Re:

Jag hade med satsat på en Honda Civic/CRX om du ska köra SS och har den budgeten. De är verkligen svårslagna.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003

Alltid kul att gammla mormorstänkta Civicar kör jämt med CSL betecknade halvmiljonkronors BMW'n =)

BMW

1.BMW M3E30 1:20,84
2 BMW M3 CSL -04 1:21,56
3 BMW M3 CSL kompressor 1:22,31
4 BMW M3 CSL 2003 1:24,18
5 BMW 318i /Volvo Turbo 1:25,09
6 BMW M3 CSL kompressor -03 1:26,00
7 BMW M3 CSL -03 1:26,25
8 BMW M636 csi 1:27,03
9 BMW M3 CSL -04 1:27,40
10 BMW M3 CSL -03 1:27,53

Honda
1. Civic -92 1.23.36
2. Civic VT -91 1.25.03
3. Civic Vti -92 : 1.26.18
4. Civic Type-R: 1.26.19
5. S2000: 1.26.69
6. CRX VT: 1.27.37
7. Civic VT: 1.27.44
8. Civic VT : 1.27.71
9. Intera Typ-R: 1.27.82
10. Integra LS -90: 1.27.91

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Det verkar onekligen så att Hondorna ger oerhört mycket valuta för pengarna thumbs up I den prisklass du söker verkar det absolut vettigast att köpa en Civic/CRX och sedan modifiera den, tiderna för Hondorna imponerar stort! thumbs up

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
8195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande