Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2367 besök totalt |
Kan en Saab 99 -78 användas till något?
Funderar på att köpa en gammal saab 99 - 78, mest för att jag tycker de är rätt coola. men finns det nåt skoj att köpa till dessa i form av rejstillbehör? Funderade på om den kunde gå som standin till Escorten jag bygger till RetrORacingen sålänge. Den jag tittat på var en vanlig 2liters sugmotor med en enkel SU-förgasare. Kändes väldigt frisk i både motor, chassie och bromsar. Mycket välvårdad. Väldigt sugen på att handla. Vad tycker ni? Har ni några tips? Eller ska man gå på en V4 istället? ![]() |
||||
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
99 är mer bil, men sne4an är nog roligare, men 99 BÖR går fortare.
Fodras mer jobb och pengar på V4a aset också. Roliga saker till dessa bilar???? Du måste skoja ![]() ![]() Det mästa blir byggsats utan riting. Mycket grejor från og900 går att använda på 99an med lite modd. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
Hmm iof en fråga vad man skall ha bilen till.
Skall man ha knuff i en V4a spis kostar det fläsk. 99 kan man hinka ner en std 16V snurra, exakt vilka saabsnurror som passar och inte passar har jag tasig koll på. Bromsarna på V4 är klena om man får lite pulver, här är det byggsats igen. 99an kan man ta 900 grejor, kollar Ragnars gubbracer. V4an är sk............... SMAL std 1240 i spårvidd. 99 är ca ca ca 100mm bredare. Sen lådorna på 99an och V4 är det starkaste som finns, har iof oförskänt dåligt rykte. Mer V4a, kolla min biltråd. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Så en lagom spårviddsändring på 99:an, hinka i en annan motor eller leta upp en annan topp med dubbelgasare och fixa en ordentlig koppling. Detta är vad jag snokat upp. Kan det vara ett prisvärt recept? Känns som 99:an är ruskigt tung. Stämmer det? Inte vägt, men den känns "tung" på vägen. |
||||
std 99 sedan ca 1200kg, CC(cobicupe) ca 100kg till
1200 är tj-vikt Kollade spårvidden ligger på 1400/1420 (fram(bak), allså fel av mig det skulle vara ca +200mm Fjädar finns på biltema och stötdämapre skulle jag titta på AVo. Hmm 99an mår bara av mer caster, std är den försummbar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Hm då det är en Ford V4 i grunden passar ju en Ford V6 (2,8) direkt på, massa knuff till inga pengar alls. Men om det är besiktningsbart är en annan fråga!!! ![]() |
||||
Japp mer pulver och det är besikingsbart, hälst då en 95/96(model, ej år) upp till 1975. MEEEEEEEEEN att lägga ännu mer vikt framför framaxen, hela motorn sitter redan framför, käns JÄ.... fel. Kommer bli/är ett under av understyring ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Då får man väl slänga på jättefeta macker fram.. ![]() ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re: Kan en Saab 99 -78 användas till något?
Man kan göra mycket med dem ![]() H-motorn från OG900 passar bra i den, 16v turbo är roligt att köra med. Sen är det bara att styva upp chassiet lite, de är ju byggda för att vara bekväma, och i med bur. Hm.. Det var ju detdär jag tänkte göra för några år sen.. ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
SAAB
Det finns ju bättre banbilar än SAAB 99/900 men men .. Tipps åk på en folkrace tävling o köp en kvick, ta motorn o släng resten. Det finns en här i trakten som fick sin motor (med DCEo 48 or) så till sin rally grupp H. 200hk och bygg kostnad på 25` på motorn är inte ovanligt i folkrace i dag. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2367 besök totalt |