Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 924 -är det nåt för en nybörjare-banåkare?
2 besök senaste veckan (2666 totalt)
perzy
Markaryd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 16


Trådstartare
Porsche 924 -är det nåt för en nybörjare-banåkare?

Hola

Enkel fattig pöbel som man är har jag börjat kolla på en snor-billig bil för lite bankörning. Eftersom körskickligheten också är i botten så behövs inte mycket motor...ergo porsche 924!
Eller?
Vad jag är ute efter är väghållning, utan dyra modifieringar vill säga...

Andra förslag? Som sagt motor behövs inte, 100 hk eller liknande räcker gott för mig i detta stadium.

/Tacksam för all input!

(ja jag har ju en 855 T5 men den är min pendlarbil )

_________________
Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

You bet! Gör en enkel sökning här och se hur många träffar du får, det borde förklara en del.

924:an har ett stort aber, och det är motorn. Det är inte det att den är ömtålig, törstig eller dyr att reparera, tvärtom. Men det ÄR verkligen en lastbilsmotor. Allt över 5500rpm är bara plågsamt, och inte ens dit är det särskillt kul.

MEN, kan du leva med det så är det en underbart kul bil. Se till att testa ett antal bilar bara, många är väldigt nergångna vid det här laget och ger helt fel signaler vid en kort provkörning.

The usual round of suspects brukar väl annars vara 318iS, div GTI-bilar eller kanske nån Alfa.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



924 kommer du har väldigt kul med, men du kommer inte vara snabbast runt banan.

Är smajlet eller några siffror viktigast?

Som Patrik säger finns bra och mindre bra 924:or.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Cédric, var är du?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34



klaga på motorn.. hmm.. min 924 na som var trimmad drog ifrån kompisens e36 325.. så så jäkla sega är de inte

_________________
Andreas Nyström
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Ta en titt på

http://www.utzon.se

Han blev snabbast både med och utan turbo.
Dock idag mycket gjort och extremt bra chaufför
Även han var ett barn i början. thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Allternativ

Alfa 75a med MT kitt (30mm stavar) och några bra bromsklossar är billigt. Fjäder/stötdämparkitt 10-12.000:- klossar 5.000:- Bil 15.000:-.

En gammal Peugeot GTI205 i gott skick borde även den vara trevlig.
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



Re:

Björn skrev:
Allternativ

Alfa 75a med MT kitt (30mm stavar) och några bra bromsklossar är billigt. Fjäder/stötdämparkitt 10-12.000:- klossar 5.000:- Bil 15.000:-.

En gammal Peugeot GTI205 i gott skick borde även den vara trevlig.


205'an är väldigt lätt att få o gå bra, häll i en fin mi16motor o du har en riktigt kul busbil för knappt några pengar alls Håll bara koll på skicket på bakaxeln.

_________________
Emil Jönsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Åkte Peter någonsin utan turbo? Det trodde jag inte...

och om en 924 åker ifrån en 325 är det något som inte är som det borde. I någon ände... Efter 5-6000 mil i olika transaxelPorschar så tvivlar jag på att min S, än mindre min förra vanliga 924 skall ha något att säga till om rakt fram.

Alforna är som sagt ett alternativ (har haft en GTV också). Men man får vara beredd på att de är... annorlunda (lägg märke till att jag försöker vara snäll här ) att skruva i ibland.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Ja, det är en väldigt bra nybörjarbanbil. Snabb sammanfattning

Delar är billiga och det är en tillförlitlig bil. Vilket alla bilar från dessa årtal inte är. Jag har kört ett antal mil runt om i sverige, och till banor, på banor och på semesterturer. Dessutom är konstruktionen robust och relativt lättmekad. Motorn tycker inte jag är jättetråkigt. Som en vanligt 8 ventliare från dessa årgångar. Med väl justerad tänding (mycket viktigt, det är dessutom brytarspetsar på de tidiga som måste hållas efter, gör väldigt stor skillnad. Med brummigt avgassytem så blir det rätt kul ändå. Men visst, jag växlar ungefär vid 5500-5800 när jag rejskör. Mer än så är inte nödvändigt..och kör man som man ska så är prestandaskillnaden rakt fram inte så stor mot en 944.

Det krävs inte mycket för att få bilen duglig att köra timme ut och timme in på bana. Trots fördommar mot trummbromsar så kan jag säga att dom funkar utan problem. Det enda smolket i bägare är ju att dom måste justeras varefter dom slits. Om dom inte kom med automatjustering nån gång. Är osäker. Min är manuell. Och om man

Sen kan du ju köra med porscheklubben. Vilket innebär många banmöten till mycket liten kostnad. Och med bra säkerhet och instruktörer.

Det går ju uppenbarligen tillräckligt fort för att få köra i den snabbare gruppen på PCS banmöten. Är det något du undrar över så kan jag nog svara på det. Började själv med 924 och det är svårt att slita sig. Väldigt mycket kul bil för pengarna !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Den där motor, den är väl av VW-släkte? Borde inte betyda att det finns möjligheter till enkla transplantationer av lite allt möjligt ifrån VAG? Eller är den för gammal kanske?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Det finns konverteringskit för att slänga ner v8 också om man vill ha det ..Fast jag ser inte meningen med det. Speciellt inte om han är nybörjare. Det kommer räcka alldeles utmärkt med den effekten. 180 mätarfart på mantorps långa räcker gott och väl för mig

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1819



Re:

Robin Tyrfors skrev:
Den där motor, den är väl av VW-släkte? Borde inte betyda att det finns möjligheter till enkla transplantationer av lite allt möjligt ifrån VAG? Eller är den för gammal kanske?


Motor är något VAG-derivat, men vad jag vet finns det inget kul att stoppa i som passar direkt på. Karaktären är väl inte jättespännande, men den drar ok över ganska stort register vilket ju är bra för nybörjare (som mig) så man klarar sig även om man inte ligger på precis rätt växel hela tiden. Dessutom gillar jag hur den låter. Låter lite som en lillebror till 3l-4:an 968-nånting.

Trumbromsarna bör man nog hålla ett öga på. Banden slets ut på mitten på min. Men då det är samma bakbromsar som vw 1303 så kostar bromsdelarna inget alls på tex mekonomen. Samma gäller klotsar fram där det är audi 80 (eller 100, eller vad det nu var).

Jag fick sätta en flaska som fångade kylarvattnet från övertrycksevakueringsslangen då den annars dreglade lite precis efter hård körning (vilket tex är i bromsfållan på konbanor, inte så populärt att dregla glykol där).

Det är rätt bra bilar överlag. Körde min som bruksbil i 2.5 år utan större problem, med ett par rejsövningar. Sålde den sedan för 7k inkl 16" sommarhjul.

Tyvär är den väl tung. Väger 1200kg med mig i vilket gör den till den tyngsta bil jag ägt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Re:

Qaz skrev:
Robin Tyrfors skrev:
Den där motor, den är väl av VW-släkte? Borde inte betyda att det finns möjligheter till enkla transplantationer av lite allt möjligt ifrån VAG? Eller är den för gammal kanske?


Motor är något VAG-derivat, men vad jag vet finns det inget kul att stoppa i som passar direkt på. Karaktären är väl inte jättespännande, men den drar ok över ganska stort register vilket ju är bra för nybörjare (som mig) så man klarar sig även om man inte ligger på precis rätt växel hela tiden. Dessutom gillar jag hur den låter. Låter lite som en lillebror till 3l-4:an 968-nånting.

Trumbromsarna bör man nog hålla ett öga på. Banden slets ut på mitten på min. Men då det är samma bakbromsar som vw 1303 så kostar bromsdelarna inget alls på tex mekonomen. Samma gäller klotsar fram där det är audi 80 (eller 100, eller vad det nu var).

Jag fick sätta en flaska som fångade kylarvattnet från övertrycksevakueringsslangen då den annars dreglade lite precis efter hård körning (vilket tex är i bromsfållan på konbanor, inte så populärt att dregla glykol där).

Det är rätt bra bilar överlag. Körde min som bruksbil i 2.5 år utan större problem, med ett par rejsövningar. Sålde den sedan för 7k inkl 16" sommarhjul.

Tyvär är den väl tung. Väger 1200kg med mig i vilket gör den till den tyngsta bil jag ägt.


Banden håller länge om man justerar dom rätt. Klantade mig lite en gång. Och då slets dom fort ut, och snett. Men om man håller ett öga på det där så räcker dom länge. Blir lite tröttsamt om man kör mycket. Man får se till att ha justermuttrarna väl smorda..

Belägg fram kör jag med Hawk Hp plus om jag minns rätt. Är inte på 3e säsongen nu, med 2 säsonger aktivt banåkande (dessutom 2 pers som kört bilen på banmötena). Och dom vägrar ta slut. Ingen bromsfejdande heller. Och billiga. Kan vara värt att titta på. Dock käkar dom lite skiva och dammar..

http://www.hawkperformance.com/

Locket hade jag också problem med. Lösningen var att köpa ett nytt lock. Med ny tätning. Sen dreglade den inte mer. Lär vara vanligt då gummit där blir dåligt och släpper förbi massa skvätt då det blir varmt.

1180kg med mig och bensin.., det är inget lättviktsbygge.

Jag känner att jag spammar ner den här tråden

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
perzy
Markaryd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 16


Trådstartare
Ja eftersom ni här verkar säga att det är en bra banbil så åkte jag och tittade på ett exemplar igår.
Bilen såg OK ut , det är ju gamla bilar så skavanker finns väl alltid, men jag blev misstänksam. Enligt säljaren så var kopplingsvajerns fäste i pedalen sönder, annars så skulle den funka perfekt.
Men jag kände på växelspaken och den var extremt sladdrig... >
Jag undrade om han inte hade nån bilkunnig kompis som kunde laga detta för en 500ing så jag slapp hyra bilsläp. Nä det fanns ju ingen han kunde tänka sig…
Varningsklockan ringde allt högre…

_________________
Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO.
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Re:

perzy skrev:
Ja eftersom ni här verkar säga att det är en bra banbil så åkte jag och tittade på ett exemplar igår.
Bilen såg OK ut , det är ju gamla bilar så skavanker finns väl alltid, men jag blev misstänksam. Enligt säljaren så var kopplingsvajerns fäste i pedalen sönder, annars så skulle den funka perfekt.
Men jag kände på växelspaken och den var extremt sladdrig... >
Jag undrade om han inte hade nån bilkunnig kompis som kunde laga detta för en 500ing så jag slapp hyra bilsläp. Nä det fanns ju ingen han kunde tänka sig.
Varningsklockan ringde allt högre.


Titta på nästa objekt, fortsätt leta då P-924 är goa bilar

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Sladdrig spak är inget ovanligt. Det kan vara så enkelt som att den plastbussning som spaken rör sig är gången. Eller så är hela länkaget slitet...

Någonstans på rejsa finns en köpguide på just 924:an som jag skrev ihop för några år sen. Inte för att jag hittar den just nu, men den finns...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jörgen Gustavsson
Dalhem, Gotland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 80



Med tanke på P.P's inlägg att motorn har lastbilskaraktär så har jag ett minne av att jag hört att motorn i 924 är samma som sitter i LT31. Vet inte om det är sant dock.

Min far har ett stort förråd där han hyr ut platser för vinterförvaring av husvagnar o dyl. Igår var det en dam i 50-års åldern som ställde in sin 924 över vintern. Hon berättade att bilen var till salu men hon tänkte inte annonsera ut den förrän i vår. Blev lite nyfiken så enligt Vägverket är det en 924S -86. Skulle du vara intresserad kan jag förmedla kontakten.

_________________
Jörgen Gustavsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Den delar blocket med vissa modeller av LT31, men det är också allt...

924S är genast lite mer bil. Egentligen har den nog mer gemensamt med gamla 944 N/A än med 924 då ramben, motor, bromsar och växellåda kommer ifrån den (dock i lågkompsutförande, så man får nöja sig med 150hk). Trevligare motor, trevligare prestanda men otrevligare priser på allt runtomkring. Och inte nödvändigtvis roligare. Körde 83 mil med mammas pärla i söndags, och jag skrattade högt flera gånger thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2433



Framför allt är det en Porsche och då kan du köra ca 15 banmöten om året för 300 kr per gång under mycket seriösa förhållanden.
Köper du en veteran, 78 eller tidigare, så har du en bil som är i stort sett gratis i skatt och försäkring.

Edit: den är bakhjulsdriven också, som en riktig bil ska vara.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 924 -är det nåt för en nybörjare-banåkare?
2 besök senaste veckan (2666 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande