Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2666 totalt) |
Porsche 924 -är det nåt för en nybörjare-banåkare?
Hola ![]() Enkel fattig pöbel som man är har jag börjat kolla på en snor-billig bil för lite bankörning. Eftersom körskickligheten också är i botten så behövs inte mycket motor...ergo porsche 924! Eller? Vad jag är ute efter är väghållning, utan dyra modifieringar vill säga... Andra förslag? Som sagt motor behövs inte, 100 hk eller liknande räcker gott för mig i detta stadium. /Tacksam för all input! ![]() (ja jag har ju en 855 T5 men den är min pendlarbil ) _________________ Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO. |
||||
You bet! Gör en enkel sökning här och se hur många träffar du får, det borde förklara en del.
924:an har ett stort aber, och det är motorn. Det är inte det att den är ömtålig, törstig eller dyr att reparera, tvärtom. Men det ÄR verkligen en lastbilsmotor. Allt över 5500rpm är bara plågsamt, och inte ens dit är det särskillt kul. MEN, kan du leva med det så är det en underbart kul bil. Se till att testa ett antal bilar bara, många är väldigt nergångna vid det här laget och ger helt fel signaler vid en kort provkörning. The usual round of suspects brukar väl annars vara 318iS, div GTI-bilar eller kanske nån Alfa. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
924 kommer du har väldigt kul med, men du kommer inte vara snabbast runt banan.
Är smajlet eller några siffror viktigast? Som Patrik säger finns bra och mindre bra 924:or. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Ta en titt på
http://www.utzon.se Han blev snabbast både med och utan turbo. Dock idag mycket gjort och extremt bra chaufför Även han var ett barn i början. ![]() ![]() |
||||
Allternativ
Alfa 75a med MT kitt (30mm stavar) och några bra bromsklossar är billigt. Fjäder/stötdämparkitt 10-12.000:- klossar 5.000:- Bil 15.000:-. En gammal Peugeot GTI205 i gott skick borde även den vara trevlig. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
205'an är väldigt lätt att få o gå bra, häll i en fin mi16motor o du har en riktigt kul busbil för knappt några pengar alls ![]() _________________ Emil Jönsson |
||||
Åkte Peter någonsin utan turbo? Det trodde jag inte...
och om en 924 åker ifrån en 325 är det något som inte är som det borde. I någon ände... ![]() Alforna är som sagt ett alternativ (har haft en GTV också). Men man får vara beredd på att de är... annorlunda (lägg märke till att jag försöker vara snäll här ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ja, det är en väldigt bra nybörjarbanbil. Snabb sammanfattning
![]() Delar är billiga och det är en tillförlitlig bil. Vilket alla bilar från dessa årtal inte är. Jag har kört ett antal mil runt om i sverige, och till banor, på banor och på semesterturer. Dessutom är konstruktionen robust och relativt lättmekad. Motorn tycker inte jag är jättetråkigt. Som en vanligt 8 ventliare från dessa årgångar. Med väl justerad tänding (mycket viktigt, det är dessutom brytarspetsar på de tidiga som måste hållas efter, gör väldigt stor skillnad. Med brummigt avgassytem så blir det rätt kul ändå. Men visst, jag växlar ungefär vid 5500-5800 när jag rejskör. Mer än så är inte nödvändigt..och kör man som man ska så är prestandaskillnaden rakt fram inte så stor mot en 944. Det krävs inte mycket för att få bilen duglig att köra timme ut och timme in på bana. Trots fördommar mot trummbromsar så kan jag säga att dom funkar utan problem. Det enda smolket i bägare är ju att dom måste justeras varefter dom slits. Om dom inte kom med automatjustering nån gång. Är osäker. Min är manuell. Och om man Sen kan du ju köra med porscheklubben. Vilket innebär många banmöten till mycket liten kostnad. Och med bra säkerhet och instruktörer. Det går ju uppenbarligen tillräckligt fort för att få köra i den snabbare gruppen på PCS banmöten. Är det något du undrar över så kan jag nog svara på det. Började själv med 924 och det är svårt att slita sig. Väldigt mycket kul bil för pengarna ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Det finns konverteringskit för att slänga ner v8 också om man vill ha det
![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Motor är något VAG-derivat, men vad jag vet finns det inget kul att stoppa i som passar direkt på. Karaktären är väl inte jättespännande, men den drar ok över ganska stort register vilket ju är bra för nybörjare (som mig) så man klarar sig även om man inte ligger på precis rätt växel hela tiden. Dessutom gillar jag hur den låter. Låter lite som en lillebror till 3l-4:an 968-nånting. Trumbromsarna bör man nog hålla ett öga på. Banden slets ut på mitten på min. Men då det är samma bakbromsar som vw 1303 så kostar bromsdelarna inget alls på tex mekonomen. Samma gäller klotsar fram där det är audi 80 (eller 100, eller vad det nu var). Jag fick sätta en flaska som fångade kylarvattnet från övertrycksevakueringsslangen då den annars dreglade lite precis efter hård körning (vilket tex är i bromsfållan på konbanor, inte så populärt att dregla glykol där). Det är rätt bra bilar överlag. Körde min som bruksbil i 2.5 år utan större problem, med ett par rejsövningar. Sålde den sedan för 7k inkl 16" sommarhjul. Tyvär är den väl tung. Väger 1200kg med mig i vilket gör den till den tyngsta bil jag ägt. _________________ Markus Ålind |
||||
Re:
Banden håller länge om man justerar dom rätt. Klantade mig lite en gång. Och då slets dom fort ut, och snett. Men om man håller ett öga på det där så räcker dom länge. Blir lite tröttsamt om man kör mycket. Man får se till att ha justermuttrarna väl smorda.. Belägg fram kör jag med Hawk Hp plus om jag minns rätt. Är inte på 3e säsongen nu, med 2 säsonger aktivt banåkande (dessutom 2 pers som kört bilen på banmötena). Och dom vägrar ta slut. Ingen bromsfejdande heller. Och billiga. Kan vara värt att titta på. Dock käkar dom lite skiva och dammar.. http://www.hawkperformance.com/ Locket hade jag också problem med. Lösningen var att köpa ett nytt lock. Med ny tätning. Sen dreglade den inte mer. Lär vara vanligt då gummit där blir dåligt och släpper förbi massa skvätt då det blir varmt. 1180kg med mig och bensin.., det är inget lättviktsbygge. ![]() Jag känner att jag spammar ner den här tråden ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ja eftersom ni här verkar säga att det är en bra banbil så åkte jag och tittade på ett exemplar igår.
![]() Bilen såg OK ut , det är ju gamla bilar så skavanker finns väl alltid, men jag blev misstänksam. Enligt säljaren så var kopplingsvajerns fäste i pedalen sönder, annars så skulle den funka perfekt. Men jag kände på växelspaken och den var extremt sladdrig... > ![]() Jag undrade om han inte hade nån bilkunnig kompis som kunde laga detta för en 500ing så jag slapp hyra bilsläp. Nä det fanns ju ingen han kunde tänka sig… ![]() Varningsklockan ringde allt högre… ![]() _________________ Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO. |
||||
Re:
Titta på nästa objekt, fortsätt leta då P-924 är goa bilar |
||||
Sladdrig spak är inget ovanligt. Det kan vara så enkelt som att den plastbussning som spaken rör sig är gången. Eller så är hela länkaget slitet...
Någonstans på rejsa finns en köpguide på just 924:an som jag skrev ihop för några år sen. Inte för att jag hittar den just nu, men den finns... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Med tanke på P.P's inlägg att motorn har lastbilskaraktär så har jag ett minne av att jag hört att motorn i 924 är samma som sitter i LT31. Vet inte om det är sant dock.
Min far har ett stort förråd där han hyr ut platser för vinterförvaring av husvagnar o dyl. Igår var det en dam i 50-års åldern som ställde in sin 924 över vintern. Hon berättade att bilen var till salu men hon tänkte inte annonsera ut den förrän i vår. Blev lite nyfiken så enligt Vägverket är det en 924S -86. Skulle du vara intresserad kan jag förmedla kontakten. _________________ Jörgen Gustavsson |
||||
Den delar blocket med vissa modeller av LT31, men det är också allt...
924S är genast lite mer bil. Egentligen har den nog mer gemensamt med gamla 944 N/A än med 924 då ramben, motor, bromsar och växellåda kommer ifrån den (dock i lågkompsutförande, så man får nöja sig med 150hk). Trevligare motor, trevligare prestanda men otrevligare priser på allt runtomkring. Och inte nödvändigtvis roligare. Körde 83 mil med mammas pärla i söndags, och jag skrattade högt flera gånger ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Framför allt är det en Porsche och då kan du köra ca 15 banmöten om året för 300 kr per gång under mycket seriösa förhållanden.
Köper du en veteran, 78 eller tidigare, så har du en bil som är i stort sett gratis i skatt och försäkring. Edit: den är bakhjulsdriven också, som en riktig bil ska vara. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2666 totalt) |