Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spårvidds/Camberförändringar
597 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

fuling skrev:
Jag måste fråga för att se om jag är med i machen.

Camber förändringarna kommer väll av att hjulet fjädrar in eller ut, eller har jag missat något????
Sen är väll bärarmslängder, läge på infästningar i karros mm som styr hur hur mycket/lite camberförändringar man får, eller cyklar jag igen???

om man nu har mycket camberförändring åker inte då även stor spårviddsförändring?????
(från tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4412&start=15)

ice skrev:
Du är på banan, vill dock bara klargöra att spårviddsförändringar inte är så farligt som "man" ansåg för 20 år sedan.
--------------------------------------------------------------------------------

En liten utväckling av av ice skulle sitta bra.

Laholm
Här sen Nov 2002

Graden av spårviddsförändring borde ju bero var rotatationscentrum för camberförändringen är placerad, är den nära marken så borde skillnaden vara liten?!

Fast jag har inte aning om det går att designa så att rotationscentrum hamnar där.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Stel axel är väl ett bra trick?

Min de-Dion har 100% camberkompensation och den ändrar inte spårvidden alls.

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vad jag var mäst nyfiken på var att spårviddsförändringen inte spelar så stor roll. Inte för att jag har något mått på vad som är mycket eller lite.
Så lite mer om vad och varför inte spårviddsförändringr spelar så stor roll vore tacknemligt.

Maz:
Vadå Camberkompensation mot vad då ??????
För mer camber vid krängning eller att se tilla att hålla hjulet rakt vid fjädring??????

citat:
Graden av spårviddsförändring borde ju bero var rotatationscentrum för camberförändringen är placerad, är den nära marken så borde skillnaden vara liten?!

Hmm, tog ett tag inna tioöringen tilla ner vad Pär menade men det måste stämma.

597 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande