Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
597 besök totalt |
Spårvidds/Camberförändringar
fuling skrev: Jag måste fråga för att se om jag är med i machen. Camber förändringarna kommer väll av att hjulet fjädrar in eller ut, eller har jag missat något???? Sen är väll bärarmslängder, läge på infästningar i karros mm som styr hur hur mycket/lite camberförändringar man får, eller cyklar jag igen??? om man nu har mycket camberförändring åker inte då även stor spårviddsförändring????? (från tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ice skrev: Du är på banan, vill dock bara klargöra att spårviddsförändringar inte är så farligt som "man" ansåg för 20 år sedan. -------------------------------------------------------------------------------- En liten utväckling av av ice skulle sitta bra. _________________ Johan Sjölinder |
Graden av spårviddsförändring borde ju bero var rotatationscentrum för camberförändringen är placerad, är den nära marken så borde skillnaden vara liten?!
Fast jag har inte aning om det går att designa så att rotationscentrum hamnar där. _________________ Pär Hylander |
Vad jag var mäst nyfiken på var att spårviddsförändringen inte spelar så stor roll. Inte för att jag har något mått på vad som är mycket eller lite.
Så lite mer om vad och varför inte spårviddsförändringr spelar så stor roll vore tacknemligt. Maz: Vadå Camberkompensation mot vad då ?????? För mer camber vid krängning eller att se tilla att hålla hjulet rakt vid fjädring?????? citat: Graden av spårviddsförändring borde ju bero var rotatationscentrum för camberförändringen är placerad, är den nära marken så borde skillnaden vara liten?! Hmm, tog ett tag inna tioöringen tilla ner vad Pär menade men det måste stämma. _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
597 besök totalt |