Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Horst + BMW M3
1958 besök totalt
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Horst + Bmw M3

8.03

Var passand nog vi påfarten när Horst skulle börja köra Super Test av nya Bmw M3.

Tog mig mod att fråga han dagen efter vid träningen av 6 timmar racet vilken tid det blev.
Horst verkade nöjd med tiden och bilen.
Dock hade bilen Sport Cup däck och det gnisslade lite från bromsarna.

Stockholm
Här sen Jul 2004

7:59 och 42 graders driftvinkel med Gaute då ?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Snabbt! thumbs up

Du skriver att det gnisslade om bromsarna, är det för att antyda att padsen var rejs?

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

8.03 låter riktigt fort thumbs up

Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Erik B skrev:
Snabbt! thumbs up

Du skriver att det gnisslade om bromsarna, är det för att antyda att padsen var rejs?

Japp, stämmer.

Läst i Automobil och EVo att Bmw bytt padsen på pressbilarna och det verkar stämma.

Horst testade smtidigt en Mercedes CLK AMG Black Series, hoppas att han inte blandade ihop
tiderna när jag frågade.

stockholm
Här sen Maj 2004

oavsett pad så gör det knappast någon skillnad på varvtiden i alla fall . I övrigt gnisslar mina orginal pads stundtals väldigt högt de oxå(ibland). Skulle tro att en orginal M3 E92 pad i övrigt har en annan matrial samansättning än övriga 3 serien. Vet inte om man ska dra slutsaten att det satt särskilda pads på p g a att journalister noterat att det gnisslar(visst har jag oxå läst evo mm). Kan ju va orginal padsen som gnisslar lite

Men helt förvånad skulle man ju inte bli om presskåren fått speciellt värmetåliga pads av BMW det är ju ingen hemlighet att många biljournalister är väldigt duktiga på att fada bromsar
Faktiskt helt otroligt att redan höra en del som redan klagat på t o m E92 M3 bromsarna samt även E46 och CSL, det säger i övrigt mer om journalisten som körde än vad det säger om bromsarna enligt min mening. >

Läste just nya Teknikens värld test av nya M3 vs Audi S5 och jag gillar starkt när en presterand raceförare kör bilar och ger sin synpunkt på sportbilar.(nåja S5 är kanske ingen sport bil)
Men en annan sak får mig att undra då Teknikens värld skriver följande..............Tills dess BMW beslutar sig för en modern dubbelkopplingslåda tillåter M3 buslekar o det grövsta......

Detta kan jag bara tolka som om att man enligt T-värld inte kan busleka med en SMG eller BMWs M-DCT låda

Lidköping
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Men en annan sak får mig att undra då Teknikens värld skriver följande..............Tills dess BMW beslutar sig för en modern dubbelkopplingslåda tillåter M3 buslekar o det grövsta......

Detta kan jag bara tolka som om att man enligt T-värld inte kan busleka med en SMG eller BMWs M-DCT låda

Jag tolkar citatet tvärtom... Att man kan busleka med SMG.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Nils Classon skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Jag tolkar citatet tvärtom... Att man kan busleka med SMG.

Vi utelämnar SMG och ser om det förändrar nåt

Nya M3 som testades finns ju bara som manuell, på bilderna busas det friskt(mycket rökutveckling )

Så jag tolkade det som om när M-DCT kommer senare i mars 08, ja då blir det inte lika busvänligt...eftersom de skrev såhär......

tills dess BMW beslutar sig för en dubbelkopplingslåda tillåter nya M3(som testet handlade om) buslekar o det grövsta.......

Alltså nya M3 med manuell är busvänlig men inte nya M3 med M-DCT.
Intressant hur man kan tolka saker så olika(kanske är det min feber )

Lund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
oavsett pad så gör det knappast någon skillnad på varvtiden i alla fall . I övrigt gnisslar mina orginal pads stundtals väldigt högt de oxå(ibland). Skulle tro att en orginal M3 E92 pad i övrigt har en annan matrial samansättning än övriga 3 serien. Vet inte om man ska dra slutsaten att det satt särskilda pads på p g a att journalister noterat att det gnisslar(visst har jag oxå läst evo mm). Kan ju va orginal padsen som gnisslar lite

Men helt förvånad skulle man ju inte bli om presskåren fått speciellt värmetåliga pads av BMW det är ju ingen hemlighet att många biljournalister är väldigt duktiga på att fada bromsar
Faktiskt helt otroligt att redan höra en del som redan klagat på t o m E92 M3 bromsarna samt även E46 och CSL, det säger i övrigt mer om journalisten som körde än vad det säger om bromsarna enligt min mening. >

Håller med dig.

En annan lustig sak jag inte kan sluta tänka på är när jag var nere i mitten av augusti så testades
Bmw M3 Cab med smg låda.
och detta var den enda bilen som man såg som understyrde
Kan det vara så att testföraren hade antisladd (DSC eller vad det heter)på.

Oslo Norge
Här sen Okt 2004

I siste Fifth Gear episode testet Tiff Needell nye M3. Han sa at bilen var utstyrt med "competition pads to with stand laps at this track".. Og for dette så nevnte at han det var en hel del pipelyder..

Antar at Bmw bytter til mer aggresive pad's når journalister skal prove den på bane..

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Såd denna tråd först nu.

8:05 blev tiden.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41938

Nürburgring
Horst + BMW M3
1958 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande