Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9207 besök totalt |
Re:
Ja helt rätt ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Håller med Gaute, roxhole är riktigt kul. Man kommer på sig själv att man håller andan och benen börjar skaka genom kompresionen
![]() ![]() Som mest med M3an har jag haft 237 enl driftboxen, enda problemet är att jag går på för mycket broms och får inte lika mycket fart med mig genom vänstern efter som när jag ligger i 225. Tänk om det svänger ut en bil då ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
Re:
Håller med till 100%, Göte! För mig var den mentala spärren också tung trots lägre hastigheter, men också sämre väghållning! Första gången jag gick igenom med 190 på mätaren och gaspedalen absolut stumt pressad mot golvet med en svampig 110 hk original Volvo 460 var spänningen maxad och nog skrämde jag mig själv lite grann i alla fall, hehe. Med Clion tog det ett bra tag innan jag vågade mig en bit över 200, men när man väl övervunnit det mentala motståndet och omsatt det i praktiken som man vet funkar i teorin är det inga problem längre. Idag når jag dryga 215 på mätaren om utgången ur Aremberg är bra och gaspedalen hålls absolut stumt hela vägen genom kompen och en liten bit uppför backen innan broms, härligt!!! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Jag höll 200 där med en helt standard Alfa 75 ts på 14" gatdäck. Det mest adrenalinframkallande var att när jag satt i räserstolen (enda modden) med huvet mot taket så kunde jag inte se vägen efter kompen pga vindrutestreamern (märkte jag i botten).
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Mer OT ![]() ![]() Då har du ett bra mål för nästa säsong att slå Horsts hastighet i Ferrarin ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
Ja de e nåt särskilt med rävgrytet allt, för övrigt har du ju bra speed här så då är ju vänster efter kompen riktigt intressant den oxå och det är ju lätt hänt att man bromsa lite för mycket efter kompen då. Efter mycket om o men tror jag mig kommit över det hela utan att bromsa ner för mycket just där. För att återknyta till det det berömda scuderia hanseat spåret och.... the curbsen is not a part of the track teorin(vilket jag ej håller med om) ![]() Kör jag ej curbs här så riskerar jag väl mycket överstyrning igenom vänstern med den fart jag har med mig p g a att vänstern då blir lite för tvär. Just därför kör jag ordentligt på curbsen här då det dessutom är kortare spår men man kan ju då oxå ta med sig mer fart igenom vänstern utan att åka på sladd igenom. En gång kom jag för fort igenom på curbsen, är ju inte heller så lyckat då man nästan välter ![]() Its a bloody give and take, typ en enda stor kompromis att köra på banan ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
![]() Det mentala "spelet" är en stor del. Förr höll jag fullt genom kompen med min 328i på gatdäck utan att tveka det minsta vilket gav +240km/h på mätaren. Nu med M3:an och ganska hårt chassie samt r-däck var det ändå en mental övning att hålla fullt genom kompen. Har jag blivit fegare eller smartare? ![]() Å andra sidan kör jag som en pensionär genom SX och (i än mer bjärt kontrast) håller jag nästan, nästan, nästan fullt genom hela Flügplatz, dvs från Hocheichen - SX. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Har du 225km/h genom vänstern upp ur FX? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Riktigt kul att höra lite fler tankar om detta intressanta parti, blir nästan lite svettig bara att sitta framför dator o tänka på härligheten ![]() ![]() Önskar jag vågade hålla helt stum pedal i CSLen genom kompen, har lite för lite hår på bröstet för det, men kanske går det ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Tveklöst! om det sedan är optimalt taget på varvet är kanske en annan femma men går måste det göra. Jag har visserligen inte så mycket mos men jag har alla gånger 220 verkliga km/h där. Fast det är klart att det är skillnad på 220 - 230 - 237! _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Nej för tusan, när jag har 225 i kompet får jag bra flyt genom vänstern. Det räcker med en liten dutt på bromsen och då anvender jag inte curbsen. Kanske räcker den med motsvarande bromsning i 235 om man tar curbsen till hjälp... Detta ska jag testa på nästa resa. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
Re:
Jag är ju så pervers så jag tittar ju alltid även på mätaren i de intressanta partierna ![]() Kurvan du nämner är ju en av dessa partier. Hinner ej kolla loggen nu, återkommer om det. Men på mätaren kör jag igenom vänstersvängen i ca svagt , svagt +200km då jag kör fort igenom. oftast ligger jag väl enligt mätaren på ++ 190km genom svängen. Ligger alltid på 180km enligt mätaren i Metzgelfelt vänstern numera, nöjd med det. Samt samma ungefär i mutkurve enligt mätaren. Det diffar ca 5-7km eller säg 7-10km som oftst mot GPS. Kollar loggen senare ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
ok, gott med ref.
Spontant så jäklar vad du laddar i SX och Metz!! ![]() Mutkurve tar jag numera utan broms och endast ett litet confidencelyft. Min bil går ju inte så fort att det kanske inte är en sådär värst stor bedrift egentligen men ca. 170-180 verkliga. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Har du 170-180 verkliga igenom mutkurve kör du väldigt bra där ![]() Så trafik stör mig även i mutkurve i denna logg och visar här som lägst ca mitt i mutkurve 155 vekliga och jag når inte mer än 177 verkliga först ända upp vid knicksen ner mot steilstrecke, denna höger knicks ligger väl ca 180m före steilsteck högern. Vanligtvis har jag lite högre hastigheter här men jag har personligen aldrig haft 180 verkliga genom mutkurve, som max kanske 170 verkliga(horst har med CSL 167 verkliga) Detta lär man sig se efter ett tag, kolla t e x min start i T13 på denna logg, från start kör jag i ca 60 sekunder mellan 16km-40km/h verkliga km, flera bilar som vägrar att släppa om mig ![]() Kolla driftboxforumet på rejsa, där detta varv ligger, ett varv från när jag körde RMAs event i sommras. Varvet var på 7.11min från T13- Gantry(skylt 63 mitt i första vänstern vid slutet T13 till Gantry) Här syns tydligt i loggen att jag åker lika fort i sx partiet som foxhole partiet ca 243 verkliga på båda ställen. Grafen slår lika högt på båda partierna. Kollar du den loggen ser man att jag har 243 verkliga km som vmax inför vänster svängen swedekr. Därefter tar jag bort en del fart och kommer ner till 187 verkliga som lägsta verkliga hastighet ingång kurvan(farten sjunker enligt grafen i princip lodrätt från 243 högsta till lägsta 187 ingång kurvan. Från min lägsta fart i kurvans ingång 187 verkliga går gaskurvan initial ganska rakt upp genom kurvan för att svänga av mot mitt vmax(högsta noterade verkliga fart) 200 verkliga km närmare utgång kurvan än mitt i. Sedan faller farten igen lodrätt fort ner till mitt lägsta i Aremberg 88 verkliga km. Allt stämmer exakt med hur jag kör, jag gasar väldigt mycket igenom hela kurvan swedenk och ligger på gränsen och korrigerar bilen från att den vill släppa greppet på väg igenom hela kurvan, Jag korrigerar inte med gasavsläpp utan med ratten. Här är ett parti jag tror mig inte kunna åka mycket fortare. Ner mot foxhole kan jag säkert komma upp i 250 verkliga om jag vågar hålla gas lite,lite längre. Från aremberg är det stum pedal ner till nästan botten Foxhole(där jag släpper av lite för tidigt just inför kompen) där jag når max vmax 242.5 verkliga. Man ser verkligen hur pedalen är planterad i durken, kurvan pekar kraftigt upp utan brott(inga avlyft) Sträckan från lägsta km i aremberg till högsta km i foxhole tar mig exakt 16 sekunder. Här tar jag igen en del av en annars lite slarvig körning. Det finns ju 4 partier på ringen man verkligen vinner tid om man håller ner gasen hårt. ![]() Har en del engelska polare med CSL, de loggar oxå sina varv. De brukar tracka mig och vara riktigt glada att de hittat ett par kurvor där de har lite högre utgångshastighet än jag ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Reagerade på detta också!! Har inte kollat min hastighet här så ofta, då man vill titta på vägen, men kommer ihåg speciellt ett varv med GT3:an, då jag hade 173 km/h ut ur kurvan ( mätarfart!) Då var det relativt rent ända från Bergwerk och inbillar mig att jag inte bromsade så hårt innan kurvan. ![]()
![]() Snabbt!! Speciellt över krönet i vänstersvängen!!
Släpper du ingenting innan kompressionen?? ( typ när du tar ut svängen lite ) _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Njopp, iaf 170 verkliga genom Mutkurve. Men då är det pellen i bott hela vägen från Bergwerk och Kesselchen samt en liten confidence innan angstframkallande
![]() Denna kurva gäckade mig länge innan jag visualiserade fram att committa mot en, vid turn-in, blind apex. Sedan dess år det bra. SX är en annan femma dock. Jag skall mentalsatsa där nästa år: Det skall gå, det skall gå, DET SKALL GÅ!!! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
jo visst som jag säger släpper jag av just innan kompen. Nu när jag når så höga hastigheter här nere är jag väldigt, väldigt nära kompen innan jag släpper av. Bromsar dock inte förrens i uppförsbacken.
Syns tydligt i loggen att jag inte bromsar utan släpper bara av. (sedan vet man ju med sig från körningen hur man kör, men kul att återse det i loggen) Från max vmax 243 släpper jag av gas utan broms ner till ca 218 just här börjar jag dra G med bromsen ca 0.7g, alltså inte så mycket broms. Mellan 243 och 218 går det från ca 0 G till 0,3 broms G just innan 218km(således bromsar jag initialt knappt nåt alls p g a att bilen sätter sig ju i en lagon brant uppförsbacke vilket bromsar ner gott i sig självt) Det dröjer ca 4sek från vmax 243 till att jag trycker till lite på bromsen och når då ca 0.9g(under ett par tiondelars sek) inför vänstern efter kompen och släpper av bromstrycket väldigt fort. Kan någon i övrigt gissa vart man ständigt drar högst sido G på ringen(väldigt höga) Det finns ett ställe där i princip alla lyckas dra högre sido G på ringen oavsett om man har bra grepp i bilen eller inte ![]() Samt vart jag drar högst broms G. Skulle tro att man lätt gissar på fel ställe gällande broms G faktiskt. På detta ställe drar jag mitt absoluta högsta broms G på ett varv på ringen 1.170 G. Det är inte där man tror ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9207 besök totalt |