Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Snacka om at ha tur i Fuchsröhre!!!
<<   1, 2, 3   >>
9207 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Qvisfr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

I övrigt är Rävgrytet mitt absoluta favorit parti på ringen, för ingen annanstans kan man skrämma sig själv så som man kan där, man riktigt känner att man lever
Eftersom det är mitt favorit parti är det väl därför det blev lite mycket text nu, ehh sorry OT

Adrenalin-Junky!!

Ja helt rätt

Jonstorp
Här sen Jul 2003

Håller med Gaute, roxhole är riktigt kul. Man kommer på sig själv att man håller andan och benen börjar skaka genom kompresionen . Kul när man har passagerare med sig och man hör dom mumlar av rädsla

Som mest med M3an har jag haft 237 enl driftboxen, enda problemet är att jag går på för mycket broms och får inte lika mycket fart med mig genom vänstern efter som när jag ligger i 225.
Tänk om det svänger ut en bil då Det går nog att trycka sig mellan på höger sida och följa räcket upp till AF innan det stannar, klart bätter än tvärstopp i en bil. Men så kan man ju inte tänka, då har man inte där att göra! Är fullt medveten om riskerna i det gröna helvetet.

Kör BMW
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
...mentalt är det tungt, men jäkligt spännande. Nu när man äntligen är där ... känns det faktiskt inte så dramtiskt längre, men det är viktigt att man anpassar spårvalet till farten här nere.

Göte RS6 Sjögren skrev:
I övrigt är Rävgrytet mitt absoluta favorit parti på ringen, för ingen annanstans kan man skrämma sig själv så som man kan där, man riktigt känner att man lever

Håller med till 100%, Göte! För mig var den mentala spärren också tung trots lägre hastigheter, men också sämre väghållning! Första gången jag gick igenom med 190 på mätaren och gaspedalen absolut stumt pressad mot golvet med en svampig 110 hk original Volvo 460 var spänningen maxad och nog skrämde jag mig själv lite grann i alla fall, hehe. Med Clion tog det ett bra tag innan jag vågade mig en bit över 200, men när man väl övervunnit det mentala motståndet och omsatt det i praktiken som man vet funkar i teorin är det inga problem längre. Idag når jag dryga 215 på mätaren om utgången ur Aremberg är bra och gaspedalen hålls absolut stumt hela vägen genom kompen och en liten bit uppför backen innan broms, härligt!!!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag höll 200 där med en helt standard Alfa 75 ts på 14" gatdäck. Det mest adrenalinframkallande var att när jag satt i räserstolen (enda modden) med huvet mot taket så kunde jag inte se vägen efter kompen pga vindrutestreamern (märkte jag i botten).

BMW 330i -05
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Nåväl med mycket effektstarka bilar kommer han trots allt upp i höga hastigheter i partiet Fuchsrhöre(foxhole), Ferrari 599 GTB 249 verkliga, Gallardo SL 243 verkliga km samt R8 228 verkliga km.
Men till trots 249 verkliga km som högsta noterat i 599 GTB på partiet foxhole så kan man notera att den hastigheten uppnår han en bit längre upp i backen än mina 243 verkliga km i CSL på samma parti.
(CSL 360 hk vs 620hk i GTB 599)

Eftersom det är mitt favorit parti är det väl därför det blev lite mycket text nu, ehh sorry OT

Mer OT thumbs up
Då har du ett bra mål för nästa säsong att slå Horsts hastighet i Ferrarin Mer adrenalin...

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Daniel Gudmundsson skrev:
Håller med Gaute, roxhole är riktigt kul. Man kommer på sig själv att man håller andan och benen börjar skaka genom kompresionen . Kul när man har passagerare med sig och man hör dom mumlar av rädsla

Som mest med M3an har jag haft 237 enl driftboxen, enda problemet är att jag går på för mycket broms och får inte lika mycket fart med mig genom vänstern efter som när jag ligger i 225.
Tänk om det svänger ut en bil då Det går nog att trycka sig mellan på höger sida och följa räcket upp till AF innan det stannar, klart bätter än tvärstopp i en bil. Men så kan man ju inte tänka, då har man inte där att göra! Är fullt medveten om riskerna i det gröna helvetet.

Ja de e nåt särskilt med rävgrytet allt, för övrigt har du ju bra speed här så då är ju vänster efter kompen riktigt intressant den oxå och det är ju lätt hänt att man bromsa lite för mycket efter kompen då.

Efter mycket om o men tror jag mig kommit över det hela utan att bromsa ner för mycket just där.
För att återknyta till det det berömda scuderia hanseat spåret och.... the curbsen is not a part of the track teorin(vilket jag ej håller med om) .
Kör jag ej curbs här så riskerar jag väl mycket överstyrning igenom vänstern med den fart jag har med mig p g a att vänstern då blir lite för tvär. Just därför kör jag ordentligt på curbsen här då det dessutom är kortare spår men man kan ju då oxå ta med sig mer fart igenom vänstern utan att åka på sladd igenom.
En gång kom jag för fort igenom på curbsen, är ju inte heller så lyckat då man nästan välter
Its a bloody give and take, typ en enda stor kompromis att köra på banan

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Numera kan jag kosta på mig att köra väldigt många kurvor på ringen lite slarvigt, de man förlorar på karusellerna tar man igen i Fuchsröhre

Det mentala "spelet" är en stor del. Förr höll jag fullt genom kompen med min 328i på gatdäck utan att tveka det minsta vilket gav +240km/h på mätaren. Nu med M3:an och ganska hårt chassie samt r-däck var det ändå en mental övning att hålla fullt genom kompen. Har jag blivit fegare eller smartare?

Å andra sidan kör jag som en pensionär genom SX och (i än mer bjärt kontrast) håller jag nästan, nästan, nästan fullt genom hela Flügplatz, dvs från Hocheichen - SX.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

enda problemet är att jag går på för mycket broms och får inte lika mycket fart med mig genom vänstern efter som när jag ligger i 225.

Har du 225km/h genom vänstern upp ur FX?

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Christian Eick skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
...mentalt är det tungt, men jäkligt spännande. Nu när man äntligen är där ... känns det faktiskt inte så dramtiskt längre, men det är viktigt att man anpassar spårvalet till farten här nere.

Göte RS6 Sjögren skrev:

Håller med till 100%, Göte! För mig var den mentala spärren också tung trots lägre hastigheter, men också sämre väghållning! Första gången jag gick igenom med 190 på mätaren och gaspedalen absolut stumt pressad mot golvet med en svampig 110 hk original Volvo 460 var spänningen maxad och nog skrämde jag mig själv lite grann i alla fall, hehe. Med Clion tog det ett bra tag innan jag vågade mig en bit över 200, men när man väl övervunnit det mentala motståndet och omsatt det i praktiken som man vet funkar i teorin är det inga problem längre. Idag når jag dryga 215 på mätaren om utgången ur Aremberg är bra och gaspedalen hålls absolut stumt hela vägen genom kompen och en liten bit uppför backen innan broms, härligt!!!

Riktigt kul att höra lite fler tankar om detta intressanta parti, blir nästan lite svettig bara att sitta framför dator o tänka på härligheten thumbs up . Som du säger just utgången Aremberg är ju typ superviktig om man vill ha max fart genom kompen i en motorsvagare bil. I min bil gör det inget om jag missar lite i Aremberg, farten blir ändå hygglig(skönt att man kan kompensera med effekt )
Önskar jag vågade hålla helt stum pedal i CSLen genom kompen, har lite för lite hår på bröstet för det, men kanske går det

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Önskar jag vågade hålla helt stum pedal i CSLen genom kompen, har lite för lite hår på bröstet för det, men kanske går det

Tveklöst!
om det sedan är optimalt taget på varvet är kanske en annan femma men går måste det göra. Jag har visserligen inte så mycket mos men jag har alla gånger 220 verkliga km/h där. Fast det är klart att det är skillnad på 220 - 230 - 237!

Jonstorp
Här sen Jul 2003

Re:

BTG skrev:
enda problemet är att jag går på för mycket broms och får inte lika mycket fart med mig genom vänstern efter som när jag ligger i 225.

Har du 225km/h genom vänstern upp ur FX?

Nej för tusan, när jag har 225 i kompet får jag bra flyt genom vänstern. Det räcker med en liten dutt på bromsen och då anvender jag inte curbsen. Kanske räcker den med motsvarande bromsning i 235 om man tar curbsen till hjälp... Detta ska jag testa på nästa resa.

Kör BMW
Citera
Magnus H
Göteborg
Här sen Aug 2004

Frågan är om inte Cittran de åker i har riktigt dåliga dämpare bak . Strax innan bilen bryter ut hej vilt ser det ut som bakvagnen börjat gunga upp och ned.

Just my

/m

Örebro
Här sen Okt 2005

I've lost a wheel!

(Kolla dina pm förresten Magnus )

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel, Göte, ni som kan se hur fort ni kör: Hur fort kör ni genom SX? Dvs inte mellan "humpen" och själva kurvan utan genom själva vänstern?

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

BTG skrev:
Daniel, Göte, ni som kan se hur fort ni kör: Hur fort kör ni genom SX? Dvs inte mellan "humpen" och själva kurvan utan genom själva vänstern?

Jag är ju så pervers så jag tittar ju alltid även på mätaren i de intressanta partierna

Kurvan du nämner är ju en av dessa partier. Hinner ej kolla loggen nu, återkommer om det. Men på mätaren kör jag igenom vänstersvängen i ca svagt , svagt +200km då jag kör fort igenom.
oftast ligger jag väl enligt mätaren på ++ 190km genom svängen.

Ligger alltid på 180km enligt mätaren i Metzgelfelt vänstern numera, nöjd med det. Samt samma ungefär i mutkurve enligt mätaren. Det diffar ca 5-7km eller säg 7-10km som oftst mot GPS.

Kollar loggen senare

Stockholm
Här sen Nov 2002

ok, gott med ref.
Spontant så jäklar vad du laddar i SX och Metz!! Jag vet att jag fegar alldeles fäör mycket i SX. Jag började jobba upp högre och högre fart där men det kom alltid något emellan. Jag har max 160 verkliga där. Metz kanske 130? Jag vet faktiskt inte...

Mutkurve tar jag numera utan broms och endast ett litet confidencelyft. Min bil går ju inte så fort att det kanske inte är en sådär värst stor bedrift egentligen men ca. 170-180 verkliga.

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

BTG skrev:
ok, gott med ref.
Spontant så jäklar vad du laddar i SX och Metz!! Jag vet att jag fegar alldeles fäör mycket i SX. Jag började jobba upp högre och högre fart där men det kom alltid något emellan. Jag har max 160 verkliga där. Metz kanske 130? Jag vet faktiskt inte...

Mutkurve tar jag numera utan broms och endast ett litet confidencelyft. Min bil går ju inte så fort att det kanske inte är en sådär värst stor bedrift egentligen men ca. 170-180 verkliga.

Har du 170-180 verkliga igenom mutkurve kör du väldigt bra där thumbs up Klart släpper du inte av så med den låga vikten kan man ju hålla höga hastigheter i kurvor. Jag har som max ca 180km på mätaren ut ur murkurve. Denna logg som ligger på rejsa kör jag endast 208 som vmax i kesselchen p g a trafik, ligger vanligtvis på vmax ca 220 verkliga här(för att klara dessa hastigheter här måste jag ha helt fritt från Bergwerk upp till mutkurve, endast 1 omkörning upp kesselchen och jag klarar inte att nå mitt max 220 verkliga, det kräver oxå helt stum pedal i CSL från bergwerk, samt slår jag i 5an bara lite för tidigt och inte max varvar ur bilen, ja då orkar CSL inte heller upp till max 220 verkliga).
Så trafik stör mig även i mutkurve i denna logg och visar här som lägst ca mitt i mutkurve 155 vekliga och jag når inte mer än 177 verkliga först ända upp vid knicksen ner mot steilstrecke, denna höger knicks ligger väl ca 180m före steilsteck högern. Vanligtvis har jag lite högre hastigheter här men jag har personligen aldrig haft 180 verkliga genom mutkurve, som max kanske 170 verkliga(horst har med CSL 167 verkliga)

Detta lär man sig se efter ett tag, kolla t e x min start i T13 på denna logg, från start kör jag i ca 60 sekunder mellan 16km-40km/h verkliga km, flera bilar som vägrar att släppa om mig mycket trafik, detta är inte mina normala farter här såklart.
Kolla driftboxforumet på rejsa, där detta varv ligger, ett varv från när jag körde RMAs event i sommras. Varvet var på 7.11min från T13- Gantry(skylt 63 mitt i första vänstern vid slutet T13 till Gantry)
Här syns tydligt i loggen att jag åker lika fort i sx partiet som foxhole partiet ca 243 verkliga på båda ställen. Grafen slår lika högt på båda partierna.

Kollar du den loggen ser man att jag har 243 verkliga km som vmax inför vänster svängen swedekr. Därefter tar jag bort en del fart och kommer ner till 187 verkliga som lägsta verkliga hastighet ingång kurvan(farten sjunker enligt grafen i princip lodrätt från 243 högsta till lägsta 187 ingång kurvan.

Från min lägsta fart i kurvans ingång 187 verkliga går gaskurvan initial ganska rakt upp genom kurvan för att svänga av mot mitt vmax(högsta noterade verkliga fart) 200 verkliga km närmare utgång kurvan än mitt i. Sedan faller farten igen lodrätt fort ner till mitt lägsta i Aremberg 88 verkliga km. Allt stämmer exakt med hur jag kör, jag gasar väldigt mycket igenom hela kurvan swedenk och ligger på gränsen och korrigerar bilen från att den vill släppa greppet på väg igenom hela kurvan, Jag korrigerar inte med gasavsläpp utan med ratten. Här är ett parti jag tror mig inte kunna åka mycket fortare. Ner mot foxhole kan jag säkert komma upp i 250 verkliga om jag vågar hålla gas lite,lite längre.

Från aremberg är det stum pedal ner till nästan botten Foxhole(där jag släpper av lite för tidigt just inför kompen) där jag når max vmax 242.5 verkliga. Man ser verkligen hur pedalen är planterad i durken, kurvan pekar kraftigt upp utan brott(inga avlyft)

Sträckan från lägsta km i aremberg till högsta km i foxhole tar mig exakt 16 sekunder. Här tar jag igen en del av en annars lite slarvig körning. Det finns ju 4 partier på ringen man verkligen vinner tid om man håller ner gasen hårt. Går ju aldrig att köra alla apex på ringen perfekt eller optimalt, för många kurvor, inte ens WR kan det. Sedan gör det i min mening inget om man missar lite här och där, vilket är oundvikligt om man laddar på i nära max av den egna kapaciteten, det är viktigare att ladda på de snabba parterna om man vill få lite fart.

Har en del engelska polare med CSL, de loggar oxå sina varv. De brukar tracka mig och vara riktigt glada att de hittat ett par kurvor där de har lite högre utgångshastighet än jag , så visst de kanske körde perfekt just där Men det är helheten som räknas trackar jag tillbaka, de kör ju varvet mycket, mycket långsammare, då är det ju lätt att sätta en eller två kurvor perfekt. Till trots att alla har AP jätte racing ok, så bromsar jag oxå mycket senare och mycket mindre trots mycket högre fart, sånt bidrar ju oxå och inte bara ett perfekt spår(finns väl inget perfekt passande för alla spår)

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Citat:
[quote="Göte RS6 Sjögren"]
Har du 170-180 verkliga igenom mutkurve kör du väldigt bra där thumbs up Klart släpper du inte av så med den låga vikten kan man ju hålla höga hastigheter i kurvor.

Reagerade på detta också!!
Har inte kollat min hastighet här så ofta, då man vill titta på vägen, men kommer ihåg speciellt ett varv med GT3:an, då jag hade 173 km/h ut ur kurvan ( mätarfart!)
Då var det relativt rent ända från Bergwerk och inbillar mig att jag inte bromsade så hårt innan kurvan.

Citat:
Kollar du den loggen ser man att jag har 243 verkliga km som vmax inför vänster svängen swedekr. Därefter tar jag bort en del fart och kommer ner till 187 verkliga som lägsta verkliga hastighet ingång kurvan(farten sjunker enligt grafen i princip lodrätt från 243 högsta till lägsta 187 ingång kurvan.

Snabbt!! Speciellt över krönet i vänstersvängen!!

Citat:
Från aremberg är det stum pedal ner till nästan botten Foxhole(där jag släpper av lite för tidigt just inför kompen) där jag når max vmax 242.5 verkliga. Man ser verkligen hur pedalen är planterad i durken, kurvan pekar kraftigt upp utan brott(inga avlyft)

Släpper du ingenting innan kompressionen?? ( typ när du tar ut svängen lite )

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Njopp, iaf 170 verkliga genom Mutkurve. Men då är det pellen i bott hela vägen från Bergwerk och Kesselchen samt en liten confidence innan angstframkallande Mutkurve. Jag har +180 km/h på mätaren på väg fram mot Mutkurve, med 18' på min bil är det 10-12 km/h för lite, således närmare 190 på approach alltså. Ett litet 30% lyft på det (absolut ingen broms!) så kanske jag är nere på 170 verkliga med således strax under ca. 160 på mätaren. Men egnetligen tror jag inte det, sannolikt går det en aning fortare typ 170-180.
Denna kurva gäckade mig länge innan jag visualiserade fram att committa mot en, vid turn-in, blind apex. Sedan dess år det bra.

SX är en annan femma dock. Jag skall mentalsatsa där nästa år: Det skall gå, det skall gå, DET SKALL GÅ!!!

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

BTG skrev:

SX är en annan femma dock. Jag skall mentalsatsa där nästa år: Det skall gå, det skallgår, DET SKALL GÅ!!!

DET GÅR!!

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

jo visst som jag säger släpper jag av just innan kompen. Nu när jag når så höga hastigheter här nere är jag väldigt, väldigt nära kompen innan jag släpper av. Bromsar dock inte förrens i uppförsbacken.

Syns tydligt i loggen att jag inte bromsar utan släpper bara av. (sedan vet man ju med sig från körningen hur man kör, men kul att återse det i loggen)

Från max vmax 243 släpper jag av gas utan broms ner till ca 218 just här börjar jag dra G med bromsen ca 0.7g, alltså inte så mycket broms. Mellan 243 och 218 går det från ca 0 G till 0,3 broms G just innan 218km(således bromsar jag initialt knappt nåt alls p g a att bilen sätter sig ju i en lagon brant uppförsbacke vilket bromsar ner gott i sig självt)

Det dröjer ca 4sek från vmax 243 till att jag trycker till lite på bromsen och når då ca 0.9g(under ett par tiondelars sek) inför vänstern efter kompen och släpper av bromstrycket väldigt fort.

Kan någon i övrigt gissa vart man ständigt drar högst sido G på ringen(väldigt höga) Det finns ett ställe där i princip alla lyckas dra högre sido G på ringen oavsett om man har bra grepp i bilen eller inte

Samt vart jag drar högst broms G. Skulle tro att man lätt gissar på fel ställe gällande broms G faktiskt.
På detta ställe drar jag mitt absoluta högsta broms G på ett varv på ringen 1.170 G. Det är inte där man tror

Snacka om at ha tur i Fuchsröhre!!!
<<   1, 2, 3   >>
9207 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande