Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Två dåliga däck; fram eller bak???
814 besök totalt
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Jag ska köra Challenge i morgon, lördag och på Gelleråsen nästa söndag.

Nu är det så att eftersom jag inte roterat mina r-däck under säsongen så är de som suttit fram avsevärt mer slitna än de som suttit bak. Eftersom jag inte kan få till någon negativ camber att tala om heller så har jag dessutom tuggat rätt bra på kanterna.

Frågan är; vilka ska jag ha fram i morgon? Ska jag sätta de sletna där och köra slut på dem en gång för alla och knappt ha nåt kvar till nästa helg, eller ska jag köra tvärtom?

Kan det bli så att jag riskerar att snurra pga alla "tvära kast" genom konbanan när jag sätter de dåliga bak? Den risken känns större i konbana än på "riktig" bana, eller har jag fel?

Kanske inte är någon som är inloggad såhär en fredagkväll, men jag hoppas på hjälp!

Mvh,
Andreas

Du borde cykla mer!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kommer det vara betingelser som gör att de slitna har mindre grepp?
Annars så är det ju bara att skifta och slita jämnt, många Rdäck har nästan samma grepp hela mönsterdjupet (och en del nästan ända ner till corden)

"Fredagkväll"? Det är ju race i morgon

AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
...många Rdäck har nästan samma grepp hela mönsterdjupet (och en del nästan ända ner till corden) Det var ungefär vad jag ville höra! Tänkte att de kanske tappade grepp med tiden, men var inte säker.

"Fredagkväll"? Det är ju race i morgon Precis! Det är därför tjejen är ute och dricker öl, medan jag sitter här! Tack för snabbt svar!

Du borde cykla mer!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Min erfarenhet av R-däck (Yokohama) är att de, på torrt underlag, blir bättre och bättre allteftersom de slits ner, ända ner till ~ 1 mm:ers mönsterdjup
därefter blir de märkbart halare och slitaget minskar drastiskt.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Däck för banåka
814 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande