| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Uniballs och stummonterad motor... På "gata"?
|
3514 besök totalt |
|
Alltså, planen är att köra med uniballs överallt och stummonterad drivlina. Bilen kommer nog inte att användas mycket på gatan - men är det värt det ens för bana? Jag är inte så brydd över att bilen kommer att leva om och att minsta gruskorn kommer att kännas - jag är rädd för att hela skiten skakar sönder! Hur mycket skulle det ge, rent för risken att man tappar karossdelar, om motorn satt i vanliga motorkuddar ist för delrin block? Det känns som att det vore värt att hänga iaf motor och låda så att de kan röra sig lite... och sen lite mer specifikt. Hur degiga är Biltema's motor kuddar som finns att köpa? Har en gång i tiden kört med urethan fästen i en bil och det var väl okej... Däremot så tyckte jag inte att det gav nåt direkt förutom ljud! _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Re: Uniballs och stummonterad motor... På "gata"
Som du märkt å märker du ingen skillnad, eller i vart fall mycket liten sådan, men skall motorn bära så måste den vara stumt monterad. Skakar sönder är det inte så farligt med, det handlar mer om ljud från motorn. Sedan om det är dragracingstarter med frontmotor så vill motorn vrida sig om den är gummi upphängd. I racingsammanhang så använder man alla lösningar som ger bättre varvtider, även om de är små tidsförbättringar. Men man måste många gånger titta på klockan för att avgöra vad som går fort, känna skillnad räcker inte, det kan till och med vara tvärt om. Uniballs eller liknande stumma lagringar är bra, de håller koll på hjulens vinklar, men det måste inte betyda himmelsvida skillnader. Det är snarare så att konstruktionen som sådan är viktigare, men att man anväder de bästa lagringarna i avancerade konstruktioner. Fågan är alltså lite mer komplicerad än att bara byta ut befintliga bussningar mot balljoints. Det kan vara så att i en gat-racing bil så kan det vara rimligare med någon form av andra bussningar än balljoints, som kanske inte ens hamnar i lämpliga vinklar om inte hela hjulupphängningen designas om. MVH Göran M. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Dom bilar jag har åkt med stummonterad motor har känts ganska normala...
Det är då gamla jänkare med helt stum montering, inga plastmellanlägg, stål mot stål, skruv med mutter.. Lite durr får man räkna med, men jag får för mig att man får in mera vibrationer och oväsen från en bakaxel som hänger i fyrlink med uniballar... |
||
|
Jag tycker min inte-ens-stummonterade motor lever om rätt mycket. Den sitter i volvo bärarmsbussningar.
Funderar på att göra bussningarna mjukar genom att borra 4 hål i de så gummit har någonstans att ta vägen. _________________ Markus Ålind |
||
|
Re:
Känns lite manligt med stummonterat.
Man slipper ju bussningar som slits ut...
|
||
|
Så med andra ord - att stum-montera motorn kommer inte att bidra till ÖKAT obehag utan snarare till ökad manlighet? Låter onekligen lovande! Jag kör på med montering enligt plan!
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Som jämförelse så bygger en bekant till mig motorcyklar med Rover V8...
Helt stummonterade - dessa rullar helt bekymmersfritt. www.rolls.se _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
jag åkte med en gång på en grusväg i en bil som hade 4-link med balljoints. jaaa.. hur skall man säga.. den skramlade o dunkade rätt så ordentligt. Skall sanningen fram så var min 1:a tanke att de hade glömt dra åt varenda bult till bakvagnen.
Men okej .. när man kom ut på vanlig asfalt med den så blev det klart bättre. Vad jag tänker mest på är den ökade risken för sprickbildning och brott på infästningar och dylikt med uniballs och andra lösningar som är stumma _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Självklart finns det en ökat benägenhet till brott mm, men till vilken grad kan jag inte svara på. Det är ju så med race bilar att man får bygga dem som det går att åka fortast, sedan får man kolla allting hela tiden. Man får helt enkelt lägga de vanliga 200000mila tankarna på hyllan. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re:
Haha!!! Ja så är det precis!
|
||
|
Mina erfarenheter av Uniballs:
+ rejsigt + väldigt precist + lätt att justera - man måste verkligen konstruera fästena rätt om man konstruerar om, så alla belastningar sker på rätt sätt. Skall man ändå göra om geometrier = javisst, men annars - de glappar efter ett tag, vilket känns oskönt - måste granskas ofta (sprickor bildas på konstiga ställen, utnyttja kerbs etc är extra vanskligt. ) - fruktansvärt obekvämt på gata, verkligen! Undantaget tycker jag är kränghämmarståndare där konstruktionen nästan automatiskt blir rätt, där ett materialbrott inte måste bli fatalt, justerbarheten är grymt skön att ha, och där själva röret sitter lagrat i gummi/plast. Priset är en hel del ristningar vid gatåka. Stum drivlina: Vibrationer i karossen gör att det låter hysteriskt mycket, och du får efterdra skruvar, hela tiden. överallt. Du kommer lära dig vilka komponenter som inte tål vibrationer!
Vad ger det? Finns inga tumregler. Om du har en bil med mycket flex så hjälper uniballs såklart att hålla ordning på hjulvinklarna (förutsatt inga andra ändringar) vilket kan ge bättre grepp. Risk att förlusten av indesignade effekter som rollstyrning, sidkraftsstyrning, "toe-out vid broms" mm kommer göra bilen trubbig och mindre följsam. Jag skulle inte dra mig för att byta till riktigt hård plast, teflon har jag provat, men steget från lite "give" till stumt är stort. Jag tror på en bil med lite "compliance", dvs lite mer följsamhet och tålighet mot transienta ojämnheter. Jag lyckas inte förklara så bra tycker jag, men jag menar att bilen skall kunna svälja en smula kraft inte bara i fjäder-dämparled men även i andra riktningar. Vad gäller motor, så motorer stående på två kuddar + vxllåda (typisk inline front engine rear drive) funkar det bra att köra med lite kraftigare gummi och sen sätta en tunt rör (8-10mm) från nånstans på toppen till nån vägg i motorrummet, med en liten gummi bussning, på ett sätt så att röret kommer i drag vid motorpådrag. Problemet med motorkuddarna brukar ju mest vara att de går sönder, pga ökad belastning vid rejsåka och innan dess att de blir sladdriga av värmen som utvecklas. Du glömde skriva vad du har för bil? Jag gissar på FWD standardsaloon eller tung sportbil.
|
||
|
Re:
trimmade jänkeåttor är nog inte mycket bättre på att gå mjukt. Behövs inte särskilt mycket trim innan hela bilen småhoppar mellan 500 och 4000 rpm...
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3514 besök totalt |