Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (7687 totalt) |
Respekt for Bilmerket
Etter å ha blitt omtrent halshugget på et annent forum hvor språket er engelsk så lurer jeg på hva dere mener om "slengord" på Bilmerker. Det diskusjonen gikk ut på er at Pork og Porker ofte blir brukt om Porsche. Det samme gjelder jo med BMW som har sine kallenavn og sikkert flere andre også. Hva mener dere, er det akseptabelt at disse sleng bemerkningene blir brukt eller liker du ikke at bilen din blir kalt noe annet enn hva den heter ![]() Jeg blir rasende ![]() ![]() Sorry Johan, du blir ikke kvitt diskusjonen ![]() _________________ Tor Helge Ludvigsen |
||||
I dont think so. Ellers hadde jeg ikke laget denne tråden. Du kjenner meg ikke og vet ikke hva jeg föler men takk for ditt synspunkt. _________________ Tor Helge Ludvigsen |
||||
Re: Respekt for Bilmerket
Menar du mig? och oavsett vilket märke man är fanatisk för så bör det finnas ett visst mått av självkritik. Själv är jag ju en avart av guds nåde ![]() Kör Marcos som förmodligen tillverkat två av bilvärldens fulaste bilar.... (men de var snabba runt bana) Vill inte ens ha en carrera GT eller en cayenne om man så slängde dem efter mig (ok om jag får sälja dem direkt så) men ge mig en 73:ans rs eller en speedster 550 917 917-10 906.. Och du får fru barn och lån på köpet ![]() I drömbilsgaraget står en 993 standard parkerad som vardagsbil. 993 är kronan på verket av 911.orna en betydligt roligare bil att köra än 996 IMHo Vad det gäller slang benämningarna så visar de mer på avund än något annat. En sak som vi ofta bortser ifrån är att i andra länder är Porsche mycket mera "högstatusmärke" och används på samma sätt som många andra bilar av den sorten. Medans Porsche i Sverige används ofta och gärna. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Re: Respekt for Bilmerket
Nei, Johan med silver E46 M3 ![]()
Jeg tror også det kommer av avundsjuka. Men for Porsches del har de 2 navnene blitt dagligtale i England og sikkert i USA. Det liker jeg ikke, til og med Porsche ägare bruker de navnene fordi de er så vanlige. Det kaller jeg repsktlöst og man ikke setter tilreckligt pris på det man kjör. Syns forörvrig diskusjonen jeg hadde på det andre forumet var helt idiotisk da det er en selvfölge for meg at det heter Porsche. Ville bare ha litt synpunkter fra den skandinaviske delen av verden ![]() OBS Det er ingen vits i prova og overtale meg om at jeg tar feil for det öret hörer jeg ikke på i denne saken. Takk for alle synspunkter som eventuelt vil komme i denne tråden ![]() _________________ Tor Helge Ludvigsen |
||||
Uttalande från ett blåbär här...
![]() Jag hade faktiskt aldrig hört slangnamnen för Porsche innan jag råkade se dom här och i några länkar till engelskspråkiga forum... Hursomhelst så tycker jag nog att Porsche kan få kallas just Porsche, om inte annat så för att jag som nybörjare ska kunna hänga med i diskussionen. Lite överseende får man nog allt ha (nån gång om året iaf) men annars får nog respektive märke heta vad som faktiskt heter, med undantag för eventuella felstavningar... Eftersom jag är tämligen van (från andra forum) över konkurrensen mellan Saab och Volvo så är jag även ganska trött på div påhopp till namnförslag på respektive märke. Begreppet "grävling" för FWD-bilar kan jag dock stå ut med, efter att jag lyckats lista ut vad det betydde... ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Tor Helge: Jag tycker i stort sett som du. Men du borde tänka så här istället: om nån säger t ex "Porker" så säger det betydligt mer om personen som säger det än om Porsche. Så nästa gång så behöver du inte bli tvärilsk, tänk bara att personen i fråga inte är värd att slösa ork/tid på och bara låt det rinna av dig.
Det har funkat rätt länge för mig nu varje gång nån säger "rost" millisekunden efter det att jag säger att jag kör Alfa Romeo. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag håller med MaZ här. Det säger mer om den som uttalar det hela. Men man kanju skoja. Det beror på allvaret. Skojar dom så skrattar man, är det allvar såkan man känna medlidande å gå. Själv tycker jag det är kul med alla seriöst byggda sportbilar. Å är inte så mycket för märkesklubbar i den meningen. Däremot är det praktiskt med märkesklubbar ur den synvinkeln att man kan sortera ut erfarenheter samt delar mm. Det får inte bli sandlåda. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jeg holder med deg, det sier ALT om den personen som ikke klarer å si navnet på riktig måte. Vanligvis "henger" jeg meg ikke opp i å se navnet misbrukt det er bare diskusjonen på det andre forumet som "tok helt av" og jeg blir sittende igjen som idioten folk bare ler av fordi jeg forsvarer noe som er en selvfölge. Jeg er ikke så flink i engelsk at det er så enkelt å uttrykke seg riktig blant engelskmenn og andre. _________________ Tor Helge Ludvigsen |
||||
Kul diskussion!
![]() Varumärken finns ju för att folk ska ta dom till sej och göra dom till "sina" - och det är ju klart att man blir sur när ens varumärke smutskastas. Det är ju dock trist om det går så långt att det blir så mycket identitet inblandad att det knappt går att föra en saklig diskussion kring ämnet; varesej det är bilar eller vad det nu kan vara .. Entusiaster är kul! Det är ju fantastiskt kul att lyssna på lyriska människor som framhäver förträffligheten i sina prylar! ![]() Men det finns ju också den sorten som vill framhäva sitt märke på andras bekostnad, dvs placera sej som mer värd, högre status, "generellt sett bättre" etc. ![]() ![]() Efter att ha haft både Volvo 240, BMW (komfortvariant) och Porsche måste jag säga att jag hade gärna sett att dom varumärkesmässigt varit "Volvo 240" allihop, för den orsakade inga "statusdiskussioner". ![]() Lika bra att lägga till den vanliga disclaimern att jag inte menar att klaga på någon ![]() ![]() ![]() |
||||
BMW har ju många öknamn, men det bekommer mig inte, oftast är det avundsjuka och då har dom mer problem än jag...
![]() Hur var det nu, Beemer är bilen och Bimmer motorcykeln eller var det tvärtom? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det är väl amerikanarna som hittat på det där... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Porker, bimmer, subba, rari, pugg, hundkoja, laban, sugga osv osv....
För många är det oladdat, för andra är det t.o.m. positivt: "jag älskar bimmers", "Jag såg en råfet pugg idag" osv. I många fall används det t.o.m. för att visa grupptillhörighet, bara de insatta förstår "jag ska skaffa en mega-2F2F-vinge till min subba!" ![]() ![]() ![]() Sen kan det ju förstås likaväl användas för att förstärka ett negativt uttalande också tex: "stuck up porkerusers" Det viktiga är väl vad man använder orden till... öknamn eller smeknamn. _________________ ![]() |
||||
Jag förstår inte problemet
![]() Det är ju inte vad folk säger/skriver utan hur de säger/skriver Är detta nerverdrande??????? -Jäv... fin höfläkt du har Det fina med detta forum att det är HELT märkes oberoende och de påhopp på märkena jag har sätt brukar komma från ägarna själva med en stor skopa eroni _________________ Johan Sjölinder |
||||
Så vad jag vill säga till dig Tor Helge är att inte automatiskt läsa in något negativt bara för att någon använder ordet porker (eller höfläkt för den delen
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Hadde det ikke skapt fölelser hos meg hadde jeg heller ikke postet denne tråden. Fint å se noen som er til dels enige med meg. Trodde det var en selvfölge jeg. Kjörer ikke du Saab? Dumt om alle gikk rundt og sa S*aab. Vi er alle forskjellige, jeg liker det på min måte så får andre mene hva de vil. _________________ Tor Helge Ludvigsen |
||||
Jeg tror ikke du har forstått hva jeg mener. Jeg har massevis av toleranse, jeg tåler å se det men jeg liker det ikke. Det er en viss skillnad. Uansett, folk må få mene hva de vil, så mener jeg det jeg vil. _________________ Tor Helge Ludvigsen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (7687 totalt) |