Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2752 besök totalt |
DTM från Barcelona, Audi lämnar banan.
Någon som vet mer eller har sett livebilder? Audi tog tydligen in alla bilar i depå som protest mot Mercedespåkörningar. Är väl inte allt för sällan som de kör "taktiskt" i DTM? http://tv4nyheterna.se/1.176347/spor _________________ Mvh / Daniel Ene |
||
Såg loppet på Viasat Sport, är inte intresserad faktiskt utav DTM, STCC eller liknande serier, enbart lyckats falla för F1.
Men det var helt sjukt, fick verkligen en känsla utav att de körde folkrace, såg t ex hur en mercedes som precis blivit förbikörd av Ekström, genade över gräset för att klippa honom som en torped. Kan inte förstå hur en stor serie som DTM kan acceptera något, enligt mig så var det ett helt rätt val av Audi att lämna banan. Enligt "blomman" så är Audi inte oskyldiga heller, har inte följt det men scenerna som var chockade mig. Skittrist för publiken, de slutade t o m att filma bilarna och följde utvecklingen i depån istället mellan Audi och Mercedes chefen. Skandal. _________________ //Mikael Olsson, |
||
Från Audis nyhetsmail:
Såg la rosas påkörning på sporten alldeles nyss, han tvekade inte för att köra rätt ut på ekström, men allt gick iofs ganska fort. _________________ Andreas Robertsson |
||
Mer kommentarer efter racet, citat från www.dtm.de:
För den som inte kan (fritt översatt, rätta mig om jag gjort fel): dom skyller inte helt förvånade ifrån sig, en förare gör ju aldrig fel. ![]() La Rosa: Ekström knuffade av mig på gräset, hade inget grepp mer, fullbroms hjälpte inte, kom upp på banan igen rakt in i ekström och vi båda kom av banan. Häkkinen: Är bestört att jag fick bryta så tidigt. Jag var mkt snabbare än Tomczyk och var uppe jämsides med honom i första kurvan. Vi drogs båda mot innern och vi fick kontakt. Det var en raceincident. Det var deras verklighet av det hela _________________ Andreas Robertsson |
||
Re:
DTM är ingen fia-serie. Såg faktiskt början på loppet (brukar inte leta upp dem i tablåerna men tittar om jag stöter på det vid zappandet) ända tills det började bli för tråkigt. om det inte var en medveten strategi från Mercedes så kom mängden incidenter onekligen att få det att se ut så. I skenet av andra händelser inom motorsporten så borde nog Mercedes tänka sig lite för om de inte bara ska ha badwill.... _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Riktigt onödigt att ekström fick bryta. Men jag vet inte om man kan skylla allt på la rosa... Som jag kommer ihåg det låg de sida vid sida hela kurvan, och sedan lämnade inte ekström plats åt la rosa efter svängen. La rosa gick på broms ganska direkt efter att han hamnat i gräset, men det hjälpte inte mycket. Han hade om han fått plats haft innerkurva i nästa, där han nu brakade rakt ut i ekström.
Min slutsats blir nog att ekström skulle ha lämnat plats. Det är inte fult att försöka hänga kvar i sitt spår, som la rosa gjorde. Nu hoppas ju jag att ekström vinner serien så klart! Så att ingen tror nåt annat ![]() /Claes _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||
Re:
Jag satt och såg på loppet på TV och Ekström hade plats på insidan i ingången och tog den platsen men i utgången hade han driftat ut så långt att det bara inte fanns plats för DeLaRosa som blev uttryckt på gräset redan i utgången av kurvan, och sen var han passagerare och prickade Ekström när han kom ut på asfalten igen i nästa kurva 15 meter bort. Var det nån som körde av nån annan i den situationen så var det tyvärr Ekström. Båda repriserna visade det mycket tydligt. Hoppas han tar serien ändå. Av nån anledning.. _________________ Arne Lindgren |
||
De borde göra några reglementesändringar på bilarna så att radiobilskörning inte lönar sig. Bärarmar med brottanvisningar tex
![]() Hjälpryttarkörningar har de ju hållt på med länge men när halva startfältet bryter pga kontaktskador (dvs innan Audi gav upp) så är ju nåt helfel. Men om man gör teamen frikopplade från Audi och Mercedes så har de ju inte råd att ställa upp. |
||
Finns det film?
http://www.sportinformation.com/inde Häkkinen och La Rosa blev avstängda från tävlingen, fick böta 20 000 respektive 10 000 Euro och får starta tio platser längre ner i finaltävlingen på Hockenheim. Mattias Ekström leder fortfarande DTM-ställningen, med två poäng före Bruno Spengler, Mercedes. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
||
Re:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Re:
Det sammanfattar väl det hela ganska bra?? ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
Re:
Gissningsvis menar han vems fel det var, och det framgår inte speciellt bra i SVTs film. Även om man kan få sina aningar. Vore onekligen kul att se om bromslampor tänds och när, för LaRosa och hans grästur, eller om det handlar om en regelrätt torpedering. Dessutom vore det kul att se manövern som Ekström gjorde i kurvan innan. Med tanke på hur ställningen ser ut just nu och hur mycket som står på spel i form av marknadsföring så förstår man om det finns teamorder som kanske inte alltid är klockrena. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2752 besök totalt |