Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DTM från Barcelona, Audi lämnar banan.
2752 besök totalt
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Någon som vet mer eller har sett livebilder? Audi tog tydligen in alla bilar i depå som protest mot Mercedespåkörningar.
Är väl inte allt för sällan som de kör "taktiskt" i DTM?

http://tv4nyheterna.se/1.176347/sport/2007/09/23/stor_skandal_i_dtm;js . . . .

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Såg loppet på Viasat Sport, är inte intresserad faktiskt utav DTM, STCC eller liknande serier, enbart lyckats falla för F1.

Men det var helt sjukt, fick verkligen en känsla utav att de körde folkrace, såg t ex hur en mercedes som precis blivit förbikörd av Ekström, genade över gräset för att klippa honom som en torped.
Kan inte förstå hur en stor serie som DTM kan acceptera något, enligt mig så var det ett helt rätt val av Audi att lämna banan.
Enligt "blomman" så är Audi inte oskyldiga heller, har inte följt det men scenerna som var chockade mig.
Skittrist för publiken, de slutade t o m att filma bilarna och följde utvecklingen i depån istället mellan Audi och Mercedes chefen.
Skandal.

Göteborg
Här sen Nov 2006

Från Audis nyhetsmail:
Citat:
DTM Barcelona: Audi lämnade banan i protest, Ekström i ledning

Det var så tufft och ojuste i DTM-tävlingen på Barcelonabanan att Audi drog in alla bilar i protest. Mattias Ekström blev brutalt avkörd av Daniel la Rosa och Mercedesförarna krockade Audiförarna av banan en efter en. Mattias Ekström leder fortfarande det tyska racingmästerskapet DTM, men kampen om titeln avgörs i sista tävlingen på Hockenheim 14 oktober.

Mattias Ekström kunde inte säkra DTM-titeln i helgens tävling i Barcelona. De 42 000 åskådarna blev vittnen till årets tuffaste och mest ojusta lopp, där Mercedesförarna på ett brutalt sätt såg till att fem Audi Sport-förare, fyra ur Team Abt Sportsline, bland annat Mattias Ekström och Martin Tomczyk, som båda har chans att bli DTM-mästare, avsiktligt kördes av banan.

- Jag fick en bra start och lyckades kämpa mig upp från tionde till en plats i täten. Jag hade en rätt hård fight med Daniel la Rosa när han missade och körde av, men han höll kvar gasen i botten och satsade på att köra rakt in i mig när han kom upp på banan igen, sa Mattias Ekström.
- DTM ska vara det bästa racingmästerskapet, men det här vara rena stockcar-tävlingen, menade Mattias som fick bryta loppet där.

Audi Abt team-föraren Martin Tomczyk var snabbast i kvalet och tog ledningen före Mika Häkkinen. Men på sjunde varvet körde Häkkinen rakt in i Tomczyks Audi A4 och tryckte honom av banan. Tomczyk tvingades bryta senare med trasig kylare.

Tidigare, på startvarvet, hade Mercedesföraren Gary Paffett kört in i Tom Kristensens Audi så att han snurrade av banan. När Audis Timo Schneider och Mike Rockenfeller, som då låg på tredje plats, också blev brutalt avkörda från banan av Mercedesförare fick Audi Sports chef Dr Wolfgang Ullrich, nog. Han hade en kort överläggning med Audis styrelseordförande Rupert Stadler, som var på banan, och beslöt därefter omedelbart att kalla in de sju kvarvarande Audibilarna och lämna banan i protest mot den ojusta körningen.

- Vi ville se ett tufft men juste touringbilslopp idag, men vi fick intrycket att Mercedes förare tog varje tillfälle att eliminera våra bilar från loppet. Det är inte vårt sätt att bedriva motorsport. Det var inget enkelt beslut eftersom vi förlorade poäng och kanske årets mästerskapstitel, men det enda möjliga var att dra tillbaka alla våra bilar. Vi vill sända ett tydligt budskap om juste motorsport, kommenterade Dr Ullrich.

Häkkinen och La Rosa blev avstängda från tävlingen, fick böta 20 000 respektive 10 000 Euro och får starta tio platser längre ner i finaltävlingen på Hockenheim.

Mattias Ekström leder fortfarande DTM-ställningen, med två poäng före Bruno Spengler, Mercedes.

- Nu blev det ännu tätare i toppen så det blir säkert ett tufft finalrace, men jag är mer motiverad än någonsin att vinna i en juste kamp för Audi, avslutade Mattias

Såg la rosas påkörning på sporten alldeles nyss, han tvekade inte för att köra rätt ut på ekström, men allt gick iofs ganska fort.

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Tyckte mig inte ens se bromsljusen tändas när han fortsatte rakt mot Ekström, så fort kan det inte ha gått. Dessutom så är de ju inga nybörjare heller.

Göteborg
Här sen Nov 2006

Mer kommentarer efter racet, citat från www.dtm.de:

Citat:
Daniel la Rosa, TrekStor AMG Mercedes C-Klasse 2006 (ausgefallen): ,Mattias Ekström hat mich auf die Wiese gedrückt. Da hatte ich keinen Grip mehr, konnte trotz Vollbremsung auf dem losen Untergrund nicht wirkungsvoll verzögern weder lenken und rutschte zurück auf die Strecke. Dabei habe ich Ekströms Auto getroffen und wir sind beide ausgeschieden."

Mika Häkkinen, AMG Mercedes C-Klasse 2007 (ausgefallen): ,Ich bin enttäuscht, dass ich so früh ausgefallen bin. Ich war viel schneller und fuhr neben Martin Tomczyk in die erste Kurve. Wir zogen beide nach innen und er hat mich berührt. Es war ein Rennunfall."

För den som inte kan (fritt översatt, rätta mig om jag gjort fel): dom skyller inte helt förvånade ifrån sig, en förare gör ju aldrig fel.

La Rosa: Ekström knuffade av mig på gräset, hade inget grepp mer, fullbroms hjälpte inte, kom upp på banan igen rakt in i ekström och vi båda kom av banan.

Häkkinen: Är bestört att jag fick bryta så tidigt. Jag var mkt snabbare än Tomczyk och var uppe jämsides med honom i första kurvan. Vi drogs båda mot innern och vi fick kontakt. Det var en raceincident.

Det var deras verklighet av det hela

Stockholm
Här sen Sep 2004

Borde väl vara fullt möjligt att läsa telemetri eller loggar.. Det lär väl bevisa en hel del, om det är offentligt för FIA och övriga team.. Trist hur som... thumbs down

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

oavsett - hoppas Ekström vinner! thumbs up

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Joan skrev:
Borde väl vara fullt möjligt att läsa telemetri eller loggar.. Det lär väl bevisa en hel del, om det är offentligt för FIA och övriga team.. Trist hur som... thumbs down

DTM är ingen fia-serie.

Såg faktiskt början på loppet (brukar inte leta upp dem i tablåerna men tittar om jag stöter på det vid zappandet) ända tills det började bli för tråkigt.

om det inte var en medveten strategi från Mercedes så kom mängden incidenter onekligen att få det att se ut så. I skenet av andra händelser inom motorsporten så borde nog Mercedes tänka sig lite för om de inte bara ska ha badwill....

cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003

Riktigt onödigt att ekström fick bryta. Men jag vet inte om man kan skylla allt på la rosa... Som jag kommer ihåg det låg de sida vid sida hela kurvan, och sedan lämnade inte ekström plats åt la rosa efter svängen. La rosa gick på broms ganska direkt efter att han hamnat i gräset, men det hjälpte inte mycket. Han hade om han fått plats haft innerkurva i nästa, där han nu brakade rakt ut i ekström.

Min slutsats blir nog att ekström skulle ha lämnat plats. Det är inte fult att försöka hänga kvar i sitt spår, som la rosa gjorde.

Nu hoppas ju jag att ekström vinner serien så klart! Så att ingen tror nåt annat

/Claes

Audi RS4 B9 2018
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

strat skrev:
Riktigt onödigt att ekström fick bryta. Men jag vet inte om man kan skylla allt på la rosa... Som jag kommer ihåg det låg de sida vid sida hela kurvan, och sedan lämnade inte ekström plats åt la rosa efter svängen. La rosa gick på broms ganska direkt efter att han hamnat i gräset, men det hjälpte inte mycket. Han hade om han fått plats haft innerkurva i nästa, där han nu brakade rakt ut i ekström.

Min slutsats blir nog att ekström skulle ha lämnat plats. Det är inte fult att försöka hänga kvar i sitt spår, som la rosa gjorde.

Nu hoppas ju jag att ekström vinner serien så klart! Så att ingen tror nåt annat

/Claes

Jag satt och såg på loppet på TV och Ekström hade plats på insidan i ingången och tog den platsen men i utgången hade han driftat ut så långt att det bara inte fanns plats för DeLaRosa som blev uttryckt på gräset redan i utgången av kurvan, och sen var han passagerare och prickade Ekström när han kom ut på asfalten igen i nästa kurva 15 meter bort. Var det nån som körde av nån annan i den situationen så var det tyvärr Ekström. Båda repriserna visade det mycket tydligt. Hoppas han tar serien ändå. Av nån anledning..

Fixhult
Här sen Apr 2004

De borde göra några reglementesändringar på bilarna så att radiobilskörning inte lönar sig. Bärarmar med brottanvisningar tex

Hjälpryttarkörningar har de ju hållt på med länge men när halva startfältet bryter pga kontaktskador (dvs innan Audi gav upp) så är ju nåt helfel.

Men om man gör teamen frikopplade från Audi och Mercedes så har de ju inte råd att ställa upp.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Finns det film?

http://www.sportinformation.com/index.asp?url=/Motor/Aktuellt/aktuellt . . . .

Häkkinen och La Rosa blev avstängda från tävlingen, fick böta 20 000 respektive 10 000 Euro och får starta tio platser längre ner i finaltävlingen på Hockenheim.
Mattias Ekström leder fortfarande DTM-ställningen, med två poäng före Bruno Spengler, Mercedes.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Erik B skrev:
Finns det film?
Sökt på Tuben (kan inte från jobbet)?

C

Här sen Feb 2003

det finns om du söker på SVT play. en kort snutt bara. sök på DTM Barcelona.

mvh C

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

C skrev:
det finns om du söker på SVT play. en kort snutt bara. sök på DTM Barcelona.

mvh C

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21146&a=918279&lid=is_se . . . .

ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Ingen som vet var det finns film med HELA ekström-larosa-incidenten?

Svt-klippet gav inga direkta svar...

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Erik B skrev:

Det sammanfattar väl det hela ganska bra??

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Qvisfr skrev:

Det sammanfattar väl det hela ganska bra??

Gissningsvis menar han vems fel det var, och det framgår inte speciellt bra i SVTs film.
Även om man kan få sina aningar.

Vore onekligen kul att se om bromslampor tänds och när, för LaRosa och hans grästur, eller om det handlar om en regelrätt torpedering.
Dessutom vore det kul att se manövern som Ekström gjorde i kurvan innan.

Med tanke på hur ställningen ser ut just nu och hur mycket som står på spel i form av marknadsföring så förstår man om det finns teamorder som kanske inte alltid är klockrena.

cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003

Var det en teamorder gjorde han det grymt snyggt!

/Claes

Audi RS4 B9 2018
Citera
Allmänt banåkaforum
2752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande