Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Åka över Kassel o Koblenz till Ringen?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5488 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Är det någon som åkt vägen över Kassel och Koblenz när ni ska till Ringen?
Det som gör att jag undrar är att en av sjukgymnasterna där jag går för behandling av min rygg är tysk, och han föreslog att jag skulle åka vägen Kassel/Koblenz istället för över Köln.
Han sa: Det är en 5-10 mil längre men i gengälld så slipper du alla trafikstockningar runt Köln.

Jag har räknat på kartan och får det till att det är 5 mil längre över Kassel, så jag funderar på att nästa gång jag åker bil ner åka den vägen, för att testa.

Åkte den vägen ner 1969, men vägarna då o nu går nog inte att jämföra.

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

MaZ och jag gjorde ju det av misstag då jag var lite ouppmärksam som kartläsare och vi missade avfarten.

Funkade väl bra men vi testade ju inte den andra vägen så jag vet inte om det var bättre.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det var ju tre hundra småvägar man skulle träffa rätt på sista biten bara och eftersom alla vägar där nere har fem olika nummer i varierande färg så var det inte helt enkelt. Kanske hjälper om man planerar lite bättre i förväg iof.

BMW 330i -05
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Jag och en kompis tog det hållet i mitten/början av 90-talet på premiärturen till Ringen. Då var det en klar omväg. Vi körde med en fickalmenacka som karta och tyskarna vi träffade på campingen tipsade om det närmare hållet över Köln....
Men testa gärna du och rapprotera, kanske är det inte så illa idag?
Själv har jag kört över Hannover och tagit höger där de senaste gångerna. Vägen över Bremen klarar jag inte för den är nog det tråkigaste jag har upplevt i väg under alla år...

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

MaZ skrev:
Det var ju tre hundra småvägar man skulle träffa rätt på sista biten bara och eftersom alla vägar där nere har fem olika nummer i varierande färg så var det inte helt enkelt. Kanske hjälper om man planerar lite bättre i förväg iof.

En navigator e annars ännu bättre

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Den digitala var död och den analoga gjorde så gott han kunde, men vi körde ändå snett...

BMW 330i -05
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Är det A7?

Ner över Kasselbackarna har jag haft några av mina roligaste autobahnkörupplevelser. thumbs up
"Lite" trafik och roliga "krokiga" autobahnvägar där man kan köra fort.

Har dock aldrig åkt den vägen till Ringen.

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Jag har kört den vägen ett par gånger. Det funkar bra. Det är dock lite längre som sagt. Och några kostigar får man ta om man inte kör hela vägen ner till Koblenz. Jag gillar A1 bäst. Kör man Gbg Kiel så "missar" man all rusningstrafik i alla stora städer och då brukar det funka.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nästa gång jag åker bil ner, så kommer jag nog att prova det alternativet antingen ner eller hem, bara för att se hur den vägen är.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

MaZ skrev:
Den digitala var död och den analoga gjorde så gott han kunde, men vi körde ändå snett...

Analoga brukar sällan vara så pålitliga

Wihlle
Här sen Mar 2006

Lennart, har du prövat sträckningen nu?

Jag tänkte köra över broarna i Danmark och ner till Ringen , men är inte riktigt klok på vilken väg som är att föredra nu.
Bremen eller Hannover bäst i höst?

Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Wihlle skrev:
Lennart, har du prövat sträckningen nu?

Nej, inte än, men har tänkt åka vägen över Kassel nu när jag åker ner till helgen, så nästa vecka vet jag vilken väg som är bäst.

Som det är nu tycker jag att vägen över Hannover är bättre än över Bremen, tycker det är mer köer när jag åkt vägen över Bremen.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Annars kan jag rekommendera att man siktar på A31 från Bremen och sedan A2, A3 & A1.
Snittade 231 km/h på A31 en tidig måndagskvæll och då korde jag (næstan) aldrig over 260 km/h.

Med en snabb bil ær det möjligen den snabbaste vägen om man inte kör mitt i natten.

Nürburg-Kopenhamn avverkades på drygt 5½ timme om jag minns rætt.
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Så att köra A1'an hela vägen från avkörningen av båten till Nürburg (med nån mil på 257/258 då) är en "omväg"? Den är nog iaf lättast

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Made skrev:
Så att köra A1'an hela vägen från avkörningen av båten till Nürburg (med nån mil på 257/258 då) är en "omväg"? Den är nog iaf lättast

Den ær nærmast men sællan snabbast.
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Re:

johann skrev:
Made skrev:

Den ær nærmast men sællan snabbast.

Ahso . Ne det märkte vi när vi åkte ner hah.

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Jag måste haft en j-la tur. 2 ggr har jag kört direkt från Puttgarden och följt A1 hela vägen ner. Inte en kö, bara att stå på
Cruisat mellan 180 - 220 i snitt hela vägen, med lite toppfart försök när andan fallit på.

Det är ju "fri Fart" i landet, trodde jag, men inte alltid som tycker det.
Lyckats se dem o bromsat i tid, så jag sluppit att bli .
Klart enklaste vägen, men med dagens GPS er så är det ju inga problem.

En gång körde jag A7 hem och den känns "trevligare" om man vill åt mysfaktorn när man kör.

Fast den där avstickaren Johan, har jag aldrig provat. KAnske på vägen hem i år.
HAr 2 bilar som skall köras hem.........

Citera
Wihlle
Här sen Mar 2006

"Snittade 231 km/h på A31 en tidig måndagskvæll och då korde jag (næstan) aldrig over 260 km/h. "

Jag älskar detta snittande. Får man utan att verka dum och dryg fråga närmare bestämt var snittandet skedde och vid vilken tidpunkt på dygnet?
Det är stor skillnad på snitta och på att marscha..

Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag har kört både över Bremen och Hannover, men efter att ha råkat ut för mycket köer o stopp på 1:an efter Bremen under ett antal resor, så åker jag nu vägarna 7 / 352 / 2 / 1 / 61 / 257.
Den del av resan som det brukar vara mest köer och vägarbeten på är efter Dortmund och förbi Köln på väg 1, och den delen slipper man ju inte oavsett om man åker över Bremen eller Hannover.

Eftersom jag oftast bor i Breidscheid så väljer jag att söder om Köln ta väg 61 mot Koblenz och efter 2,5/3 mil tar jag väg 257 mot Adenau.

Men det här att välja vilken väg man ska ta, det är lite som att spela på lotteri, har man tur och väljer rätt väg så tycker man ju den är bäst.

Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Jag minns att det var en del vägarbeten (som vanligt verkar det som ) när vi åkte ner. Bla fick vi följa A7'an en stund pga ett vägarbete men kom senare ut på A1'an igen. Det var ganska lätt o vara kartläsare då även om man var ganska nervös att vi skulle hamna HELT fel. Men efter att ha dubbelkollat kartan och sen kollat den igen några gånger så funkade ju A1'an hela vägen.

Kul tråd förövrigt thumbs up

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Wihlle skrev:
"Snittade 231 km/h på A31 en tidig måndagskvæll och då korde jag (næstan) aldrig over 260 km/h. "

Jag älskar detta snittande. Får man utan att verka dum och dryg fråga närmare bestämt var snittandet skedde och vid vilken tidpunkt på dygnet?
Det är stor skillnad på snitta och på att marscha..

Snittatde ær lika med medelhastighet over en stræcka.
Står redan i mitt inlægg vilken tid på dygnet det var.
Citera
Nürburgring
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5488 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande