Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-09-22 MGCC Km5 Knutan
<<   1, 2, 3
8409 besök totalt
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Re:

mx5racing skrev:
Race:
...(Eller är det P-o som sitter och sover?) Känns som jag passerat P-o innan han ens hunnit röra sig framåt. En titt i backspegeln och jag ser Klas Hansson-Gladh tätt bakom så det lutar nog åt att P-o inte gjorde sin bästa start.


om man tittar i våra GPS-loggar så ser det ut som om du kommer igång två tiondelar före mig. Sedan så gör vi båda 0-100 på strax över tio sekunder... Känns som om det finns utrymme för förbättring där... Vill minnas att jag gjort 0-100 på under 8 sekunder när jag bara lattjat lite med DriftBoxen utan press.

Har jag inte en omgång däck på min bil som är nere på slitagemarkeringarna? Jo det har jag, tror att jag skall bränna bort det sista på lite startträning innan jag ställer av bilen för vintern

Håller med Anders om att det är ooooliidligt långt till våren.

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Köra

Visst kan du köra Anders mfl

Hyllinge MS har öppet KM 7/10 så kan du köra av bara attan

1200 spänn för alla

Dessutom får du åka DM då du ju har vagnbok

Få bilar = mycket körning = hel dag

Se annan tråd här eller Hyllinges hemsida

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=561974#561974

Kom o åk


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Re:

Niklas Falk skrev:
Niklas Falk skrev:
Tre bilar imål inom 1,4 sek efter 12 varv är ju i vilket fall som helst ett bra mått på att det varit skoj/underhållande.
Det borde varit tajt om fjärdeplatsen också (tre inom 1,3 sek), sannolikt med en bred Pontiac som kämpat för att hålla på 944or bakom.
Liknande bild över de tre som fightades om fjärde plats i racet.

Vad gjorde Headline på varv9 i racet?

"Tråkiga" färger på bilarna gör ju graferna lite svårlästa



Ja tajt var det och dippen beror på höghastighetsgräsklippning/båtåkande utanför banan!


Måste tacka alla som gjorde hela KM möjligt och ser fram emot nästa år!

Rejsrapport finns i min biltråd, kommentera gärna! thumbs up
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=561980#561980

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Re:

dubbel

_________________
Gustav Hedelin
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

Pär Hylander skrev:
Tydligt beteende för mig oavsett, oavsett däck eller så. "Värmen i kläderna" möter trötthet där... Med ett sånt uttalnde gjorda man sig väl omöjligt som långloppschaffis för allt framtid


hehe... riktigt så illa är det ju förståss inte... men som jämförelse kan jag ju kolla på senaste stintet jag körde i långlopp... då hade jag snabbaste varvtiden på mitt 47:e varv... målgång på det 49:e...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Re: 1:04

?????

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re: 1:04

Bengt Metz skrev:
?????


Ber om ursäkt att jag förvirrar dig Bengt (och kanske några andra), Pär och jag har pratat långlopp tidigare därav att vi spårade ur lite nu. Sorry!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Äntligen tillbaks vid datorn efter KM5.

Lördagens övningar blev lyckade och trevliga. Mycket körtid och ännu mer motorprat.

Första träningspasset på snorhal bana var en intressant upplevelse.

Trodde som alla andra att det skulle vara halt även på TT1 men det hade torkat upp förvånansvärt bra.
Målet för dagen var att försöka komma ner i mitt personbästa från KM5 2005 på 1:14.2.
Efter några varv så kom det..... 1:13.53 TJOHEJ!! Glädje utbröt på förarplatsen.
Fick till ytterligare 2 st höga 1:13 tider under detta körpass.

Inför TT2 så var pulsen på topp och nu hade ju banan torkat upp riktigt vilket borde ge möjlighet att justera tiden ytterligare.
Man som vanligt när man försöker hårdare så blev det överkörning i stället.

Kvaltiden räckte till en femteplats med startpossition till höger i tredje startledet.
Eddie stod strax bakom till vänster, Gustav strax framför till vänster, Josen rakt framför. Pär stod i pole framför Josen och Niklas till vänster om honom.
Nu snurrade tankarna, Josens Miata borde vara möjlig att komma ikapp i starten, men Gustav visade sig vara väldigt startsnabb på KM3 på Sturup och borde därför gå in mot mitten för att försöka ta sig om Niklas och därmed blocka min möjlighet att gå mot mitten för att komma om Josen. Jag ville försöka undvika en repris på KM3 där Gustav och jag var ca en backspegelbredd ifrån att bredsida i starten. Josen hade ingen anledning att lämna sitt spår bakom Pär in i första kurvan.
Resultatet blev att jag tvekade någon tiondels sekund när starten gick. Dock märkte jag snabbt att Gustav inte kom iväg som jag trott och därmed blev det att sikta mot mitten och försöka gå upp jämsides med Josen. Jag tror att jag kom in i första kurvan en halv billängd efter Josen i ytterspår men blev av med honom och vågade inte skära in. Hamnade därför ute bland kurbsen på utsidan och tappade lite fart.

Pär, Niklas och Josen framför och Gustav + övriga bakom.
Ganska snart kom Gustav som bevisligen är snabbare än mig ikapp. Jag insåg att det kom att bli en svettig uppgift att hålla honom bakom. Gustav gjorde flertal bra försök till omkörning på rakan, som mest tror jag han var 3 billängder före mig vid inbromsningen men jag lyckades bromsa senare och hålla honom bakom. Tankar om att det faktisk bara är på skoj och inte något värdsmästerskap han snurra genom huvudet. När jag såg Gustav i backspegeln med bredkas i full fart på gräset till vänster om start och målrakan så stannade nästan hjärtat. Som tur var så slutade det ju lyckligt, det hade ju inte vara något att vara stolt över att vara delaktig i demolering av en fin 944.
På slutet av racet så hade jag Eddie i höger backspegel och Gustav i vänster vid inbromsningen i slutet av start och målrakan. Jag trodde bara det var i STCC märkesbröderna hjälptes åt att stressa motståndarna.

Vi ses KM 2008!!
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Fredrik lite nyfiken, går du lika fort som 944:orna på rakan ?
På MGCC resultat lista står det att några är uteslutna - någon som vet varför ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Re:

Josen skrev:
På MGCC resultat lista står det att några är uteslutna - någon som vet varför ?


Som jag förstod det så var de bilarna lite för låga, det var i alla fall anledningen till att MGB GT:n blev utesluten ur C, ljuddämparen gick precis emot "hindret" vi fick köra över.

Känner igen vad Fredrik skriver om att överköra, jag var så inställd på att gasa allt vad jag kunde att det inte blev något flyt eller någon eftertanke i körningen...

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Re:

Josen skrev:

ER-cup
Ny erfarenhet att köra FWD och med massa trafik. Många tack till Thomas Phil med team för att jag fick hänga med Körde ett kval + en timma. Väldigt bra träning med så mycket bilar 35 bilar på bana av alla de slag. Vi fick trimma om bilen lite var lite nervös i början men blev bättre med krängaren i mjukare läge bak. Nu vet jag hur man häver sladd/dift med FWD räser bilar. Lite ovant Fick till hyffsat flyt sista halvtimmen och kunde t.o.m köra om lite bilar
Strulade lite med straff för bensin kladd som puttad ner teamt lite i listan. 13 plats med hel bil och inga skador - kanon tycker jag thumbs up thumbs up


Ja, det var aningen överstyrt efter att vi helt plötsligt fick betydligt bättre grepp i framvagnen efter ombyggnad!
Tänk vad lite caster kan göra egentligen...
Men du nämnde ju inget om dina piruetter på kvalet???

Tiderna kröp ju nedåt och blev riktigt jämna och stabila i slutet. thumbs up
Mycket bra för att vara första gången i bilen!
Att du sedan var 1.6 s efter ett proffs som mig kanske känns lite jobbigt...
och då var ju du där och tjyvtränade dagen innan.

Vi får väl se om det kan bli något mer inhopp...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Re:

Josen skrev:
Fredrik lite nyfiken, går du lika fort som 944:orna på rakan ?


Färska erfarenheter med Pär och Gustav visar att en 944 passerar min raggarbil med ganska bra fart strax efter mitten på rakan och är en bit före vid 100m skylten.
Speciellt Pär flög om vid något tillfälle på TT2.
Eddie kom oxå ikapp vid något tillfälle i slutet av racet men inte lika markant.

Vore iofs konstigt annars då 924t/944 är betydligt bättre i viktoptimeringen för Roadsport C än min bil.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Citat:
gick precis emot "hindret" vi fick köra över.


Vet inte om jag bara tolkat det fel, men man knuffar väl bilen över hindret utan förare,eller???

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Knuff

Helt Rätt

Vid andra försöket knuffades bilarna över hindret utan förare

Första försöket var en grovsortering för att det skulle gå fort

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re:

TPR skrev:

Ja, det var aningen överstyrt efter att vi helt plötsligt fick betydligt bättre grepp i framvagnen efter ombyggnad!
Tänk vad lite caster kan göra egentligen...
Men du nämnde ju inget om dina piruetter på kvalet???

oj borde jag ju gjort - jag tackar för uppsträckningen gäller ju inte att bli för kaxig
TPR skrev:

Att du sedan var 1.6 s efter ett proffs som mig kanske känns lite jobbigt...

Ja har ju nästan fått gått i terapi för detta

Citat:
Vi får väl se om det kan bli något mer inhopp...

Gärna - måste ju få lära mera från mäster TPR

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3131



Re:

Fredrik olsson skrev:
....Eddie kom oxå ikapp vid något tillfälle i slutet av racet men inte lika markant.
....


Kanske skall lägga till att när du och Gustav låg och bråkade tror jag ni förlorade tempo p.g.a. innovativa spårval. Jag märkte att det gick relativt snabbt att komma ikapp vi dessa tillfällena. Kommer ihåg ett moment då jag var tvungen att släppa gasen precis över NGK, väldigt spännande att där gå med fyrhjulssläpp ....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Re:

Fredrik olsson skrev:
Josen skrev:
Fredrik lite nyfiken, går du lika fort som 944:orna på rakan ?


Färska erfarenheter med Pär och Gustav visar att en 944 passerar min raggarbil med ganska bra fart strax efter mitten på rakan och är en bit före vid 100m skylten.
Speciellt Pär flög om vid något tillfälle på TT2.
Eddie kom oxå ikapp vid något tillfälle i slutet av racet men inte lika markant.

Vore iofs konstigt annars då 924t/944 är betydligt bättre i viktoptimeringen för Roadsport C än min bil.


Ja, nu när du visat hur man ska köra i bäckenpartiet för att få med sig fart ut på rakan så kan det ju bli så. Som man bäddar får man ligga eller vad det heter

Fördelen med att som jag, åka med antik och helt datorbefriat sprut&tänd är ju att man slipper bli uppräknad på effekten Helt klart passar motoreffekten bra till för endast sparsamt lättad vagn.

_________________
Pär Hylander
Citera
Eftersnack
2007-09-22 MGCC Km5 Knutan
<<   1, 2, 3
8409 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande