| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mäta borrat block?
|
2 besök senaste veckan (3963 totalt) |
|
Hur mäta borrat block?
Hej, Köpte ett färdigborrat block i vintras med tillhörande kolvar. Men innan jag slänger ihop grejjerna så vill jag verkligen kolla så att alla mått är korrekta. Har försökt att mäta cylinderloppen med digitalt skjutmått. Men jag får olika siffror på alla loppen. Kan man mäta på något annat sätt? Ska man ta blocket + kolvar till en motorrenoveringsfirma som har bättre verktyg? Mvh Micke |
||||||
|
Får du likvärdiga mått med skjutmåttet i samma lopp vid repeterade mätningar?
Du kan be en kompis mäta samma lopp med samma skjutmått. Var tysta om era mått tills båda har mätt och jämför sedan. Ett bra digitalt skjutmått (typ ett sånt som är med på kanten i bilden här nedan) har vanligen en tolerans kring +/- 0.1 mm även om man i gynnsamma fall kan vara noggrannare än så. Du behöver bättre grejer anser jag, inte minst för att kunna mäta längre ned i loppet. En sån här tex (det finns definitvt mer fancy varianter än denna att tillgå)
Alternativt en håltolk som kan mätas med "vanlig" mikrometer efter att du tolkat loppet. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Mitt skjutmått har en felmarginal på 0,03 mm. Jag tror iofs att det är skit bakom skaftet, för jag fick olika mått varje gång. Men det skiljer inte mkt dock. Vad är det på bilden för nått?? Ser ju verkligen lyxigt ut..
Det skulle ju vara bra att mäta längre ner i loppen oxå...Då kanske det bara återstår att lämna in då? Kan det va så att kolvarna är olika och därför skiljer det på loppen? Var är bäst att mäta kolven? Mitt skjutmått når inte riktigt runt midjan på kolven..... Mvh Micke |
||||||
|
På bilden är det vad jag kallar en 3-punkts hålmikrometer. Smidigt som bara den.
Kolven kan du väl mäta genom att lägga måttet på kolvtoppen och låta käftarna falla ned på sidorna av kolven? Sen om kolvar är cylindriska kan jag inte svara på. Men det ser du om inte annat när du mäter.
_________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
oki, var hittar man en sån micrometer? Svindyra??
Jag ska prova mäta på det sättet, men det känns ändå inte 100... Vet du om motorrenoveringsfirmor är mottagliga får sånna här jobb? Tyckte jag blev dåligt bemött när jag ville få topplocket tvättat. Vi tvättar om du lämnar in för renovering osv...
Mvh Micke |
||||||
|
Ja, mätverktyg som är något att ha är svindyra. Räkna kallt med det.
En motorrenoverare kan ju med största sannolikht hjälpa dig, men det betyder tydligen inte att dom vill.. Mitt tips är helt klart att ta kontakt med en bättre mekanisk verkstad. Där finns det garanterat grejer att mäta med. Anställda på verkstäder tycker om bullar till fikat
_________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
ok, tack för din hjälp Anton. Gör ett försök, bullar är som sagt alltid gott
Mvh Micke |
||||||
|
Re: Hur mäta borrat block?
Du behöver använda antingen en 3punktsmicrometer eller en invändig 2punktmicrometer för att få fram några vettiga svar. och för kolvarna micrometer. Skjutmått är för tiondelar! Alternativt om du vet vad du ska ha för kolvspel kan du stoppa i kolvarna med att bladmått med kolvspelet och kolla att kolven försiktigt kan tryckas med ett finger igenom loppet och inte ramlar ner... och kolvar är koniska, mät dem nere på skirten. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Hej,
jag har lämnat in block och kolvar till en motorrenoveringsfirma som hjälper mig med mätningen.
Tack för hjälpen med bra tips! Mvh Micke |
||||||
|
Jaha, dom fick jag domen!
Blocket var perfekt borrat, men kolvarna var tydligen kass. Det skiljer upp till 3,5 tiondelar på en av kolvarna och på de andra tre ca 2 tiondelar.
Vågar man köra med dessa eller är det nya som gäller??? Mvh Micke |
||||||
|
Re:
Har du högar av slitna block så stoppa det i valfritt block och hoppas det blir bra. Har du inte högar med block så skaffa vettiga kolvar, du kommer annars bli så ledsen när du inser att kolvarna har sabbat blocket lagom mycket så det behövs ytterligare en borrning för att få till det. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Vad var borret och vad var diametern på kolvarna?
Vart mättes kolvarna? På M5 kolvarna mäter man 12mm ner och då ska man ha ett spel på 0,03 - 0,06mm Max spel på en använd motor är angivet till 0,15mm Det är värden som man lugnt kan gå efter även på andra motorer med gjutjärnsblock och gjutna alukolvar.
|
||||||
|
Re:
Hej, Borret är 89,00 på blocket och jag fick inga direkta mått på kolvarna eller var de mättes nånstans på kolven. Allt lämnades in på en motorrenoveringsfirma och det tog 2 veckor för dom att mäta. Har bara pratat med dem per telefon och fick sagt till mig att en kolv har kolvspel närmare 0,35mm och de andra 0,20mm.
Jag funderar nästan på att ta kolvarna till en annan firma för att få dom uppmätta får att vara säker på värdena. //Micke Mäts alla kolvar på samma ställe oavsett märke/modell på bil/motor? Kan de ha mätt på fel ställe? Tycker inte kolvarna ser SÅ slitna ut nämligen. |
||||||
|
Re:
Hej, har bara ett block extra, men har ingen lust att riva ner allt igen om det skulle visa sig att kolvarna är oanvändbara. //Micke |
||||||
|
Re:
Fick du inte mätprotokoll? Vad kostade det? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Jag har inte hämtat grejjerna än så jag vet inte, men enligt gubben där så var det ett muntligt protokoll som gällde. Tycker det verkar lite konstigt... De tar 100 spänn för mätningen. |
||||||
|
Muntligt och 100 spänn???
Gå till ett annat ställe och förklara noga att du förväntar dig ett mätprotokoll. Hur kan du lita på att borrningen är "helt perfekt" om du inte litar på kolvmätningen? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Eftersom han sa att alla loppen var 89 mm men att kolvarna varierade, men jag fick inga exakta mått. hade jag fått tex att kolv 1 var 88,65 mm kolv 2 var 88,75 mm osv hade det varit en annan sak. han sa ju bara att de varierar upp till 3,5 tiondelar. Men det kanske är lika bra att få det skriftligt hos nån annan. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur mäta borrat block?
|
2 besök senaste veckan (3963 totalt) |