Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Allmänt ökat bilintresse eller är det bara rattlåsrejsing?
1398 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Halloj!

Har ni "rävar" märkt nåt ökat deltagande i racing-träffar? om jag kikar på "mitt" märkesforum så är det ett enormt intresse för att åka fort, men mest bara rak fram?

STCC borde väl ha ökat intresset för racing också, eller är det bara kul att gå o kika/sitta framför TVn?

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re: Allmänt ökat bilintresse eller är det bara rattlåsrejsin

Magnus Karlsson skrev:
Halloj!

Har ni "rävar" märkt nåt ökat deltagande i racing-träffar? om jag kikar på "mitt" märkesforum så är det ett enormt intresse för att åka fort, men mest bara rak fram?

STCC borde väl ha ökat intresset för racing också, eller är det bara kul att gå o kika/sitta framför TVn?

jag tycker också att folk är betydligt mer intresserade nu men mest av rakt fram åkande
Tror filmer som the fast and the furios och gone in 60 seconds har åstakommit detta. Däremot driven verkar ingen vara så imponerad av, möjligen för att de bilarna ligger så långt från deras egna jämfört med de andra filmerna.

Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

Bil Intresset måste ju ha ökat. Tycker alla bygger turbo i sina Bmws, fast då är det ju kanske som ni säger att det är rakt fram som har ökat.

Tre karlssonar kanske nån långväga släkting hehe

Mvh Teres

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Här i Sverige läser de flesta som någon gång har kört en moped Bilsport. När de sedan ska börja pilla med sin bil så går de efter hur de gjort i Bilsport. I Bilsport skriver de bara om "En dag på strippen" "den nya Volvon med 450 hästkrafters Autotech steg 3" m.m. m.m. Och inte så mycket om bilar som även går att använda ratten på.
Det verkar dock som att lite folk även har fått upp ögonen för att man han använda dendär runda saken framför sig till mer än att hålla i sig i på senare år, och intresset för RS-banan på Bilsports events har ökat verkar det som. Om det fortsätter öka nästa år kanske det även kommer strömma till en del väghållningsbyggen i tidningen vilket då kanske kan vända lite blickar från rattlåsracingen till de lite mer ädla formerna.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Tror att det är så att det helt enkelt är pengar som är boven i dramat.. Att trimma sin saab så den går fort på strippen är billigare och enklare än att bygga den så den går riktigt fort på bana. Dessutom hänger det inte lika mycket på chauffören när det går rakt fram. Sen så arrangeras det strippkörning en gång i veckan.. tänk om man fick köra superstage en gång i veckan

Lägg 15' på motorn eller 15' på dämpare&fjädrar... vad tror ni är mest lockande när dom står vid rödlyset?

Det är inte alla som tänkt bygga om framvagnen

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

På våra banträffar med GTI-klubben har vi inte märkt något ökat intresse. Det har varit ungefär samma antal bilar genom åren. Senast på Kinnekulle hade vi bjudit in Opel Sport Club och av våra tillsammans 1500(?) medlemmar kom 30-40 bilar.
Vi förde in en tävling om "Finaste bil" för några år sedan för att bl.a. locka mer folk och kanske att det kommer några fler efter det som inte skulle kommit annars

Däremot så kommer det ju mängder med folk och det skrivs även spaltmeter med inlägg om träffar som BugRun. Där är det även utställning och mer "show" än på våra egna lugna och ordnade träffar.

Jag tror faktiskt att har man bara möjlighet att visa upp sig för en stor mängd folk så åker man hellre på en sådan tillställning och får köra tre varv än en utan publik där man får köra tills man tröttnar.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Tur att ingen här vet att idén till Bilsports Turbocontainer kom på min 30-årsskiva...

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

....Får ändå intrycket att Bilsport skärpt sig rejält på senare tid och numera köper jag den då & då. T.ex. "Superstage-kadetten"* tyckte jag var en intressant serie. Jag tror oxå att Bilsport har stort genomslag och om dom börjar profilera sig mer mot svänga, så kommer nog intresset att följa efter.

*De lättade och bytte del efter del på en Kadett GSi och kollade ss-tider efter varje förändring.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

klart det e kul att svänga förbaskat dyrt kr/nöje bara gämfört med rattlåsrally som man kan köra vid varje rölyse...

en Iroc-Z 89:a med en skysst kompressor och bra väghållning skulle ju inte vara fel...

dock e det ju svindyrt....

BMW Abuser
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag tycker det verkar som om folk mest är intresserade av att köa i sina bilar och åka så långsamt som möjligt.

Det är iaf vad jag ser varje morgon och kväll...

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Dessutom hänger det inte lika mycket på chauffören när det går rakt fram.

Säkert en starkt bidragande faktor. Man är rädd att göra bort sej "tänk om jag kör av...".

Dessutom verkar gemene man allmänt mer intresserad av hur fort det går rakt fram. När man skaffat ny bil får man ju ofta frågan "Hur fort gör den 0 - 100?", men aldrig "Hur många G gör den i en kurva?". När man berättar att man har som hobby att kränga runt racerbanor får man frågan "Hur fort går det på rakan?".

Själv resonerar jag ju som så att trycka gasen i botten rakt fram kan vem som helst göra, det är ingen utmaning.

JohanR

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

>>JohanR

Det kan ju också vara så att 0-100 är det enda de känner till... Jag brukar få frågan om vilken toppfart bilen har, något som för mig är ganska ointressant eftersom det är långt över vad jag vågar testa på svenska motorvägar.

MGB GT 1967
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Dessutom verkar gemene man allmänt mer intresserad av hur fort det går rakt fram. När man skaffat ny bil får man ju ofta frågan "Hur fort gör den 0 - 100?", men aldrig "Hur många G gör den i en kurva?". När man berättar att man har som hobby att kränga runt racerbanor får man frågan "Hur fort går det på rakan?".

Själv resonerar jag ju som så att trycka gasen i botten rakt fram kan vem som helst göra, det är ingen utmaning.

JohanR

Kan också bero på att de inte har några referenser alls till bankörning, svårt att jämföra annat än just hastighet om man inte kört på bana själv.

BMW 330i -05
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Det där med att det är billigare att köra rakt fram håller jag inte med om. Mest kul per krona får man med bankörning. Jag tar min golf som ex. långt under 10 000 i inköp, uppdaterade bromsbelägg och vätska, en hjulinställning. Vettiga däck tillkommer men det har man väl på rakt-fram-bilar också plus att det är förbruknings vara. Bilen är så gott som orginal annars (=inget dyrt hokus pokus). Jag hade tokskoj på Knutan med den och jag kan inte tänka mig att jag det är ens hälften så skoj rakt fram med den bilen. Ett annat exempel är Peeters Polo...

Marita Stjärnek
Farsta
Här sen Aug 2003

Jag kan bara tala för mig själv.

Jag tycker att det är roligare när det svänger, men jag vill ju inte köra bana med för stor publik. Men det har väl med att jag inte riktigt vet vad bilen och mig klarar av.
Rakt fram går det bra även om det är fler som tittar för det är inte så svårt.

Sedan är det nog lite lättare att ordna en stripp än en bana, (tror jag),
så fler träffar har stripp men inte bana.

Hur som helst är det roligt att köra bil så man försöker ta de tillfällen som ges, både med kurvor och rakt fram.

//Marita

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Kan också bero på att de inte har några referenser alls till bankörning, svårt att jämföra annat än just hastighet om man inte kört på bana själv.

Långt innan jag började köra på bana var väghållning det som intresserade mej (det finns ju kurvor även på landsvägar...). När jag läste Car & Driver och Road & Track kollade jag alltid G-värdena i testerna först

Men om det nu finns folk som inte vill hålla på med den roligaste biten när det gäller bilkörning, så inte tänker jag tvinga dom.

JohanR

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Eddie Varvstopp skrev:
Det där med att det är billigare att köra rakt fram håller jag inte med om. Mest kul per krona får man med bankörning. Jag tar min golf som ex. långt under 10 000 i inköp, uppdaterade bromsbelägg och vätska, en hjulinställning. Vettiga däck tillkommer men det har man väl på rakt-fram-bilar också plus att det är förbruknings vara. Bilen är så gott som orginal annars (=inget dyrt hokus pokus). Jag hade tokskoj på Knutan med den och jag kan inte tänka mig att jag det är ens hälften så skoj rakt fram med den bilen. Ett annat exempel är Peeters Polo...

Det är skillnad på bränsleförbrukningen på en 402meters raktsträcka där motorn går för fulla muggar, och kullen där motorn får gå som sjutton hela varvet... sen så känner inte jag någon som slutat köra efter första varvet heller
Så dyrt blir det definitivt i slutändan!
Citera
Allmänt banåkaforum
1398 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande