Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1868 besök totalt |
Mått på bilar och tyngdpunktshöjder
Hej, jag är en student på KTH som läser maskinteknik. Som ett projekt försöker vi beräkna tyngdpunktshöjden för en bil. Vi skrivit ett program som gör det, men för att kunna se hur exakt det blir så måste vi jämföra med riktiga uppmäta värden. Vi har fått tag på värden för Volvo 740, BMW E30 (sedan), Suzuki Swift (1991), Pontiac Fiero (1985), Mercedes 190 (1987), Chrysler Neon (1996). Vi mätte upp lite mått på en polares 740, och när vi matade in dessa i programmet hamnade vi 2 cm ifrån de riktiga värdet. Vi undrar nu om det är någon som kan mäta upp dimensionerna (som på skissen) på sin bil och lägga upp här. Då kan vi se hur bra får approximation är. Vi ska i nästa steg också uppskatta tröghetsmoment (krängning och nigning) på bilen, det är därför vi behöver bredder. 1. Motorhuv, höjd från mark (snitt) 2. Längd motorhuv(snitt) 3. Bredd motorhuv 3. Längd tak 4. bredd tak 5. Takhöjd från mark 6. Längd bagagelucka 7. Bredd bagagelucka 8. Höjd bagagelucka (från mark) 9. Höjd motor 10. Längd motor 11. Bredd motor 12. Längd tank (ungefärlig) 13. Bredd tank (ungefärlig) 14. Höjd tank. (ungefärlig) 15. Avstånd nedre balkar till mark 16, 17, 18, 19: Däcks dimensioner Vi skulle också behöva en uppskattning på vart mittpunkten av motor ligger i förhållande till framaxeln, dvs. hur långt framför/bakom. Det samma gäller för tank. om ni har en modiferad bil, så får ni gärna skriva vad som är ändrat (t.ex. sänkt) Ni som hjälper till kommer att få reda på de riktiga värdena för eran bil! Tack! Calle ![]() _________________ Carl Olsson |
Jag är nyfiken på vad ni fått för värde på BMW E30.
![]() 4 dörrars får duga helt enkelt. ![]() Själv har jag aldrig mätt upp detta på det vis ni gör utan förlitat mig på tumregeln 38-42% av takhöjden...och det stämmer snuskigt bra. Hur hög upplösning behöver ni egentligen? När gör det tillräkligt stor påverkan på resultatet? Har man vågar och ngn form av lyftanordning kan man med lite geometriska övningar mäta sig fram till tyngpunktshöjden. Men det visste ni nog redan. Nyfiken på era resultat som sagt. Mkt intressant projekt. ![]() Lycka till! |
Upplösningen räcker med cm... I och med att vi gör en del förenklingar (dvs. boxarna) så är det ju rätt subjektivt hur var i från man mäter. Vi har sagt att motorhuven slutar i längsled vid framhjulens bakkant. Bakluckan börjar vid bakaxlen.
Då vi har några mått på E30 än så kan vi varken bekräfta eller dementera tumregeln! ![]() Att mäta upp tyngdpunkten med att luta bilen och väga o grejer är rätt lurigt att få bra precision på, i alla fall vad vi har hört. _________________ Carl Olsson |
Jo det kan nog krävas nga repetiotioner om man lutar och väger...sen ska man ju helst ha låst stötdämparna oxå så dom inte rör sig. En del pyssel mao.
![]() Sen skrev du att ni hade fått ett värde på E30...det var det jag undrade över vad det var...bara för att jämföra med "min" tumregel. ![]() |
På bilar vi har värden på så är det litteraturvärden från motsvarigheten till Vägverket/NTF i USA. Så vi har "rätt svar". Men vi söker folk ute i garagen som kan hjälpa oss med lite mått för att se hur nära vi ligger med vår approximationsmetod.
Lägger ut dessa "rätta svar" när vi har fått lite mått! ![]() _________________ Carl Olsson |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1868 besök totalt |