| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Reglementsenlig bogserögla på Se7en?
|
3996 besök totalt |
|
Hej! Är det någon som har förslag på ett bra sätt att sätta reglementsenliga bogseröglor på en Westfield seven.(jo, jag har använt sökfuntionen). Verkar ju vara lite problem om det inte är tillåtet med vajer/vävt band. Fram är det problem ändå med tanke på att nosen bygger mycket framåt, och den kan man ju inte fästa något i. Ni som rejsar se7enbilar, vad använder ni? En bild hade suttit fint...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Jo det kan man, men man måste enligt regelverket (för racing) ha bogseröglor både fram och bak som ska vara minst 60 mm innerdia, rätta mig om jag har fel? _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Bågen
Det där med bågen har jag tagit upp här på forumet förut !! Håller på med fäste för noskonen nu på min Modsport seven och det blir inte lätt att dima för att bogsera, Öppna bilar med båge borde slippa ögglor ! PS Min Clubbmanbil behöver inta ha ugglor !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Hur bogserar man i bågen på en öppen bil?
Känns som om man ska dra den frammåt så kommer ingreppspunkten sitta fel om man fäster i en båge som sitter bakom förarplatsen? (Kommer inte bilen kommer vilja vrida sig så att fästpunkten kommer närmst den dragande bilen) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Bågen
Formel bilar och sportvagnar har man i alla tider bogserat i bågen föraren ser till att inte linan fastnar i bakspeglar mm, naktelen är om linan går av vid dragbilen då nockas föraren !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Re: Bågen
Men att jämnställa Sevens med formelbilar kan man väl göra rakt över
Det är ju lämpligt at behålla hjälmen på vid bogsering men en tung tamp som kommer flygande kan ju göra vem som helst groggy. Det blir ju alltid knepigt när man måste använda samma definitioner i all delar av reglementet (dvs, en öppen bil är en öppen bil som är en öppen bil). Vad som sen är en "öppen bil" är inte alltid solklart. Det hade ju varit smidigare om man kunde plocka de delar av reglementet som passar bäst
Finns det förresten nån text som förbjuder mjuka öglor (bandsling eller vajerögla)?
|
||
|
Bogseröglor
Bogseröglor i väv går bra, jag har små fina rundsling som jag använder och lägger som "snaror" direkt i karossen - detta är tillåtet enl reglementet....det är också tillåtet att bogsera i bågen bara du märker ut den. _________________ Stefan Hasselgren |
||
|
Jan Brolund som kör en Caterham i Roadsport A bogserar i bågen. Sitter en fin röd pil som markering mitt på.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Bogsering
Ingen besiktnings man har kollat på mina bogserugglor så jag tog bort dom och på Anderstorp Racet så blev det ju bogsering o det var innga problem att bogsera i buren. Bil= Modsport seven PS Buren höll !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Här är ett exempel. Dessa finns i lite olika färger, längder och brottstyrkor. Jag har sett STCC bilar som har samma lösning så det bör inte vara något problem med reglementet. Det finns ju snarare regler om att krokar inte får sticka ut för långt....då är denna lösning perfekt, skadar inte andra bilar heller vid närgågna attacker.
_________________ Stefan Hasselgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3996 besök totalt |