Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reglementesenlig bogserögla, klätter-karbinhake, D-ring?
4705 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Jag fick nedslag på min bakre bogserögla vid vagnboksbesiktningen, den är nämligen bara 40mm id istället för de 60mm som krävs. Nuvarande ögla är utskuren ur en 2mm plåt och är fastsvetsad i orginal bogserögla i "ramen" (har tyvärr ingen bra bild på den).

Naturligtvis finns det många sätt att fixa det enkelt (en ögla (sv wire, bandsling etc) genom befintlig ögla tex) men jag började fundera lite på andra sporter där det används lätta starka saker som hanterar rep.

Jag vet inte om de "D-formade" klättringshakarna är tillräckligt stora (60mm id åt nåt håll) men de verkar vara specade för 3ton ungefär (30KN). Vikter på under 100g låter ju bra men pris och tillgänglighet (för en så speciell grunka) är ju rätt ok.
Är det nån som vet om man skulle få ha en karbinhake som ögla (tex om man låser den och klär den med röd slang), eller ska jag bara skaffa fram en bit 6mm Wire och ett wirelås istället (det är ju enkelt...)?

Vikbar ögla gjord av en 80mm D-ring hade varit ännu bättre (smida befintlig plåt runt den raka delen), då är man garderad för framtida ändringar till FIA's 80mm id.
Vart kan man hitta (eller är det bara att låta böja+svetsa) D-ringar som är gjorda i lämpligt tunnt (6mm tex) material (80mm ringar tenderar att vara gjorda i rejält material)?

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Räcker det med 60 mm åt nåt håll eller är det minsta diametern.
Är det största måttet borde en karbinhake räcka, det finns dessutom med låsring som låser spärren, och eloxerade i flear färger. Mina frus gamla Simondhakar var i alu, och höll 2300 kg och hade låsring.

http://www.venturesport.co.uk/venturesport_product.asp?parseid=1165

http://www.gearexpress.biz/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store . . . .

Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag har byggt mina bogseröglor av avgasklammer (finns i många storlekar, kosta Zippo).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Jag har byggt mina bogseröglor av avgasklammer (finns i många storlekar, kosta Zippo).
Det gäller bara att hitta tillräckligt billiga saker från annan tillämpning thumbs up
Det verkar ju tom listas 83mm avgasklammer (8mm rundjärn borde väl räcka)

Kanske ska knata över till Raka Rör och höra om de har hemma

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
ice skrev:
Det gäller bara att hitta tillräckligt billiga saker från annan tillämpning thumbs up
Det verkar ju tom listas 83mm avgasklammer (8mm rundjärn borde väl räcka)

Kanske ska knata över till Raka Rör och höra om de har hemma

Räcker väl med 63mm? Varför ge bort gram?

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Räcker väl med 63mm? Varför ge bort gram?
Nja, nu blev det en 83mm i rostfritt (de hade inte galv hemma). Lite dyrare än zippo, men nu har jag en lösning iaf.
Vikten sitter ju bak och jag ligger redan på minimivikt (får passa tankvolymen).
Det är väl mest för att ta i lite iofs (har 120mm tygögla fram)

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

HCJ...

BMW 330i -05
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Här är ett exempel. Dessa finns i lite olika färger, längder och brottstyrkor. Jag har sett STCC bilar som har samma lösning så det bör inte vara något problem med reglementet. Det finns ju snarare regler om att krokar inte får sticka ut för långt....då är denna lösning perfekt, skadar inte andra bilar heller vid närgågna attacker.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Re:

shasselg skrev:
Här är ett exempel. Dessa finns i lite olika färger, längder och brottstyrkor. Jag har sett STCC bilar som har samma lösning så det bör inte vara något problem med reglementet. Det finns ju snarare regler om att krokar inte får sticka ut för långt....då är denna lösning perfekt, skadar inte andra bilar heller vid närgågna attacker.

Var har du hittat denna?

Här sen Maj 2006

Re:

[quote="Örjan Carlborg"]
shasselg skrev:

Var har du hittat denna?

Jag har låtit tillverkar ett gäng som du vill ha kan jag sälja åt dig. /Stefan

Stockholm
Här sen Feb 2003

Re:

[quote="shasselg"]
Örjan Carlborg skrev:
shasselg skrev:

Var har du hittat denna?

Vad vill du ha för en st

PelleM

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Re:

[quote="PelleM"]
shasselg skrev:
Örjan Carlborg skrev:
shasselg skrev:

Var har du hittat denna?

Vad vill du ha för en st

PelleM

50 kr st blir bra. Jag har i storlekarna 10 cm, 15 cm och 20 cm (detta mätt när de är dubbelvikta så att säga - dvs längden). Den minsta har jag i orange, de övriga bara i gult.

Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005

Att tänka på vad det gäller klätterkarbiner så kommer dom inte att gå att öppna om man utsätter dom för maxbelastning.
En karbin som klarar 30kN med stängd grind klarar "bara" 8-10 kN med öppen grind.

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Jag kör med vajer som har fått krympslang på sig som skydd. Funkar kanon och kostar 20:-

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

JonasR1 skrev:
Jag kör med vajer som har fått krympslang på sig som skydd...

Skydd mot vad?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

ice skrev:
JonasR1 skrev:
Jag kör med vajer som har fått krympslang på sig som skydd...
Skydd mot vad?
Eller för vad (fri vajer kan skava lacken).

Vajerlås har ju diskuterats lämpligheten av i andra trådar angående bogsering, det går att göra finfina löpknutar med dem...

Riktigt sydda bandöglor är ju en bra generell lösning som gör att man får stor diameter utan att ta stor plats. De går ju att fästa i riktigt små öglor (tex originalöglor), tom temporärt thumbs up

JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Re:

Eller för vad (fri vajer kan skava lacken).

Så man inte får stickor/trådar i sig när någon tar tag i den. Samt skydd mot ful rost.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Skruva banåkabil
4705 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande