Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW 320i 1985, svårstartad
2 besök senaste veckan (1386 totalt)
jmyilbx
Sjönsbo
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Jag har som sagt en 320i från 1985. Det är då L-jetronic bränslesystem, om jag inte har missuppfattat det?
När bilen har stått ett längre tag (en månad denna gång) så startar den inte. Bränslepumpen går som den ska, startmotorn fungerar även den som den ska. Den verkar dock inte tända.
Vad kan orsaka detta?
Man kan ju inte köra på starten för länge får då blir den sur, och startar inte pga av de heller.
Hade detta problem förut också, ville inte starta ena dagen. Tog av batteripolen och åkte hem. åkte till garaget dagen efter och den startade på en gång. "Nollställer" man något då eller var det bara lyckträff?
Samma dag när jag var ute och åkte så dog bilen helt plötsligt, och vägrade starta. Öppnade huven, tittade lite (gjorde inget) sen startade den och krånglade inget mer.

Finns det något samband mellan bränsle och tändsystemet? Något som kan "blockera" tändningen?
Har sökt även på autopower, men där tycker jag mest att det blandas ihop med vevaxelgivaren för motronic.
För L-jetronic har ingen sådan givare?

Vad gör givaren på remskivan på motorns framkant på L-jetronic-motorn? Verkar bara gå upp till "diagnosuttaget"? Eller följer jag fel kabel?

Detta är ett förbryllande problem för mig, hoppas att någon här kan ge mig klarhet i det hela.

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Kolla så alla kablar är hela. Hade problem med det på en 740(Volvo) Efter mycken felsökning fann vi att en lite sketen kabel var sliten och kortslöt mot karossen ibland och slog ut hela motorn.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Troligen är det tändförstärkaren / tändmodulen som skapar dessa problem.
Finns 2 typer, en med avlång kontakt och en med rund kontakt (c:a 6-7 stift) sitter på innerskärm i motorrum. Troligen har du den senare.

Inget direkt samarbete mellan insprut o tändning på en bil med L-jetronic och mekanisk fördelare (vilket 320i -85 har)
Givaren i framkant är enbart för diagnos. Motorn styrs inte av nån vevaxelgivare.

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

det är som magnus säger tändmodulen har haft det på 3st av 3st möjliga jetronic e30is..

den som va värst kunde bara lägga av när den kände för det och bara vägra starta ibland..

bytte modulen och den startade direkt och felet va borta..

den andra har ja bytt i förebyggande syfte inför vintern och nuvarande ska bytas styrsystem i så den lär ja oxå slippa de problemet med..

BMW Abuser
Citera
jmyilbx
Sjönsbo
Här sen Nov 2004

Trådstartare
E21 Racing skrev:

Givaren i framkant är enbart för diagnos. Motorn styrs inte av nån vevaxelgivare.

Då är det som jag har misstänkt, för som jag har tyckt efter att följa kabeln så har den bara gått upp till "diagnoskontakten" thumbs up

Får tacka så mycket för svaren!
Har fått detta bekräftat från flera håll nu så de måste ju stämma

Blir att lägga till den på beställningslistan som ska lämnas till BMW

Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (1386 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande