Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
frågor om volvo S70. ( kaross,chassi )
6103 besök totalt
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare

hejsan..

Nu är det så här att jag har fått en tom kaross om jag vill ha den, En volvo s70 med baklucka och dörrar samt framskärmar.

nu till min första fråga. den var lite vinglig - KAN man sätta i bur och på så sätt styva upp den?

fråga 2: det är inga papper på den. Alltså skall bygga en banbil av den, men kan man på nåt sätt regga in den som amatörbygge dvs så den får en ny identitet?

fråga 3: någon som har lite tips ang chassi, motor/låda, bromsar. ska jag ha den fram eller bakhjuls driven?

fråga 4 och den sista? kan man tävla under någon klass? i vilken isåfall??

ps. Detta är en långtidsprojekt om det är lönt. är nyss fyllt 18 och går fortfarande i skolan =/

Mvh kristian

eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Nahepp.. här var det dött..

då lägger jag ut lite info vad jag tänkt kunde ha passat ihopa.

Bromsar: Xc90 skivor? med exempel porsche ok.

Chassi: coilovers av nåt slag. göra själv eller köpa? samt hårdare bussningar.

Motor: B5254 ( 2,5 liters 5:a ) med turbo eller ska jag köra sug?

Låda: antingen org låda för framhjulsdrift,
eller bmw ZF ( från ex. m3, 328 eller tds ) för bakhjulsdrift.

Kaross: plåt breddad fram/bak och inget plast för min del. Orginal och cleant ska det vara.

Inredning: bur,2 sitta stil stolar samt instrument bräda That's it !

Nå vad tycks? några synpunkter?

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Missförstå mig rätt, men du lägger ribban väldigt väldigt väldigt högt.
Inget av det du beskriver är omöjligt på något sätt.

Det är dock groteskt mycket jobb och svårt även för den som verkligen vet vad den gör.

Frågorna tyder lite på att du inte har en aning om vad som väntar dig, å andra sidan är du ganska ung.
Ex. vis att du inte vet om du skall ha FWD eller RWD, eller att du poängterar att du breddar i plåt.
Plåtbreddning är ett hantverk som värderas i Custombygga-svängen. I racesammanhang är det bara tungt och surt att laga efter närkontakt, bättre då med plast om reglerna tillåter.
Gillar du S70? - Det finns S70 reggade från 30 papp, köp en sån och slipp lägga massa tid och energi på byråkrati. Vill du ha RWD - köp en RWD bil.
En S70 passar inte in i jättemånga klasser. SLC och SSK har garanterat något. Men det finns bilar som passar in i många serier .

Att bygga från scratch är också enormt mycket dyrare än att modda en befintlig bil.
Metoden kan nästan man bara rekommendera för en som ändå har beslutat sig för att byta ut allt.
Skall du bygga en fullvärdig RWD gatreggad S70 som du beskriver slutar notan inte under 200000 kr och 2000h (40 h per vecka i ca ett år), och det är lågt räknat. Jag har varit inblandad i byggen från tom kaross, moddat några bilar och sett andra bygga bilar så jag tror inte jag ljuger alltför mycket.

Fråga dig själv:

Vad är viktigt? Tävla, bygga, köra gata, köra banträffar, meka, bygga, konstruera, beräkna, ställa ut?
Budget tid: Vill du lägga fritiden i garaget eller på banan?
Budget pengar: Hur mycket av din inkomst vill du lägga? Hur mycket pengar har du?
Långsiktighet: Hur länge kommer du behålla bilen, och vill du på några års sikt få tillbaka något av det du lagt för t.ex lägenhetsköp.

För vissa är resan målet, dvs att bygga efter eget huvud. Vill du gå den vägen är det beundransvärt på sitt sätt, och en personlig triumf när det lyckas! thumbs up . Vill du bara tävla är det bättre att köra nåt där delarna finns över disk när det kniper.

Volvo? Ta en rejäl titt i Macieks 850 tråd, så ser du ett smart bygge som går riktigt bra.
Budget? Kolla 318is falangen på forumet
Slippa meka: Miata i Roadsport C
Stor utvecklingspotential: Porsche 944 i Roadsport C, B, A och Porsche Cup.
Ren rejsbil: Kolla ERC och SLC - kan du samla ihop tre polare och ni lägger 25000 kr var kan du köra långlopp med en moddad standardbil.

Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
svarar snabbt här..

jag undrar om det finns klasser man komma in under. fwd som rwd.

karossen får jag. samt att jag går karroseri - plåt.

svara mer senare ikväll..

eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Vad är viktigt? Tävla, bygga, köra gata, köra banträffar, meka, bygga, konstruera, beräkna, ställa ut?
Budget tid: Vill du lägga fritiden i garaget eller på banan?
Budget pengar: Hur mycket av din inkomst vill du lägga? Hur mycket pengar har du?
Långsiktighet: Hur länge kommer du behålla bilen, och vill du på några års sikt få tillbaka något av det du lagt för t.ex lägenhetsköp.

Viktigt.: att jag har nåt att göra. samt att jag kan bygga,köra, meka samt ev ställa ut.
tid: har jag hur mkt som helst.
Pengar: är det inte mkt av. så det blir långtids projekt ( studerande )
Långsiktighet: länge..

Uppsala
Här sen Okt 2004

Alltså, även om det kan verka billigt att få en karros så är väl "objektet" ganska sällan det dyra i mer omfattande projekt.

om nu en s70 är den bil du vill ha och framhjulsdrift fungerar känns det billigare att köpa en komplett s70 (eller iaf en modell med samma karros). Sen kan man kompletera med en kul motor och låda från en annan volvo om det finns roligare än vad som sitter där.

Att börja med ett sådant stort projekt (tex bakhjulsdriven s70 från tom karros) sluttar lätt i ett dyrt ingenting om man inte har erfarenhet och vet precis vad man ger sig in på (eller är helt stukat envis/ihärdig och jobbar häcken av sig på något "extrajobb").

Praktisera plåtjobb verkar ju väldigt kul om man pluggar till det, men det kan man ju på ett betydligt enklare och mer rullande projekt.

eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
erfarenhet. var går gränsen där?

så ni tycker det är bättre att fimpa den iden?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Måste säga att du har "big balls" om du bestämmer dig för detta bygge thumbs up

Med min erfarenhet från massvis med byggen, så får du nog räkna med 150.000:- innan du har en vettig bil att åka i.
Vill du sen uppgradera med lite ballare bromsar/stötdämpare etcetc så är 50.000:- till borta

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det går att regga som amatörbygge, men det kräver i praktiken att du bygger rwd och att hela bottenplattan emd all mekanik blir annorlunda än en vanlig x70, helst en rörramskonstruktion med Volvokaross. Ett sånt bygge har jag SFRo-besiktat, visserligen Volvo 850-kaross men det är ju ungefär samma sak. På www.hahlin.nu tror jag det finns info om det bygget.

Det är inte sällan enklare att bygga en ny rörram som funkar bra än att försöka modifiera en självbärande kaross så mycket som det här innebär.

/Gustaf

Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det går att regga som amatörbygge, men det kräver i praktiken att du bygger rwd och att hela bottenplattan emd all mekanik blir annorlunda än en vanlig x70, helst en rörramskonstruktion med Volvokaross. Ett sånt bygge har jag SFRo-besiktat, visserligen Volvo 850-kaross men det är ju ungefär samma sak. På www.hahlin.nu tror jag det finns info om det bygget.

Det är inte sällan enklare att bygga en ny rörram som funkar bra än att försöka modifiera en självbärande kaross så mycket som det här innebär.

/Gustaf

så att du menar i stortsett att om jag riggar upp karossen fixar fram,bakvagn å gör nytt underrede så borde det att gå som amatör? ( drivlina från ex 960 )

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, i princip. Nytt underrede betyder oftast i praktiken en ny ramkonstruktion, rörram eller balkram.

/Gustaf

Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Ja, i princip. Nytt underrede betyder oftast i praktiken en ny ramkonstruktion, rörram eller balkram.

/Gustaf

när jag har den hemma ska jag ta en bild inut i och så kan du/ni rita grunderna för bur eller balkar. Och jag kan rita hur jag har tänkt mig

eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Liten uppdatering..

har tänkt bygga enligt bild 1 i kombination med bild 2. ang

så har jag tänkt ha dom som "trösklar" inut i bilen (längs-sidan) samt som "tvärbalk" för kardan/vxl-låda och för att styva upp det hela.

( det kan vara lite fel ritat i motor rummet! )
då jag inte har nån som helst stor erfarenhet så tas kritik/tips gärna emot's .

Bjuder även på några bilder på den något mossiga s70'n EJ hämtad än. ( skall försöka lura på mig en framdörr och fram/bak spoiler om det finns )

Mvh /

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Räkna med att hjulupphängningarnas samt motor/låda/diffens infästningspunkter måste sitta i rörramen för att det säkert ska klassas som amatörbygge. Karossen ska i praktiken inte ha någon bärande funktion alls längre.

/Gustaf

Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Räkna med att hjulupphängningarnas samt motor/låda/diffens infästningspunkter måste sitta i rörramen för att det säkert ska klassas som amatörbygge. Karossen ska i praktiken inte ha någon bärande funktion alls längre.

/Gustaf

tack..

guld värd information

men när karossen är hemma, så PM:ar jag dig om lite frågot samt bättre bilder och sådant.

någon kanske sitter på några ideer/lösningar

eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
hej igen

har läst och sökt runt lite..

om jag bygger i stort sett som urban här på rejsa. ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15812&postdays=0&postor . . . . ) så bör det vara okej?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, Urbans Swift är ett bra exempel på när det blir amatörbyggt fordon.

/Gustaf

Citera
Wirtgen
Göteborg
Här sen Nov 2007

Jag har roat mig med att trimma lite volvo femmor jag jag säger iaf tvärt nej till att köra med en B5254 motor. Den är klen i cylinderväggarna. Visst ger den ett annat botten vrid men den håller inte. Kyllningen i den motorn är kass.

Det du skall köra på är en B5234t motor från 850 t5,r x70 t5,r eller en B5254 t från ...-02 tror jag så du får den lätta veven.

Men en b5234t motor är billig och bra att köra med.

Resten är som att följa en bok.

Kolvar och stakar från SPM
T5 orginal topp
GLT Kammar
APR bullt.
Japangrenrör om du inte vill bygga eget
Lagom stor turbo typ 19t om du gör med orginal grenrör
GLT insug och GLT 3"Spjäll
Alu IC från ATM
Tryckrör i RF eller ALU
HKS SSQV avlastningsventil
Spridare efter behov
NUKE fulerail
Progresiv BTR
Ballare soppa pump och ledningar.

Sen är juh resten orginaldelar

Där har du ett bra och fungerande recept på en volvo motor

Torsby
Här sen Mar 2007

Vill du ha en S70, men RWD kan jag rek. en Volvo 940. Och bygga om den utseendenmässigt så den liknar en S70. Betydligt enklare och billigare. Kan leta reda på bilder jag har nånstans på datorn om det är av intresse.

Då kan du samtidigt komma undan som ombyggt fordon och ändå bygga en ganska extrem bil.

Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005

Kan dra lite parleller med mitt 240i bygge (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38998) började under tiden jag gjorde lumpen alltså när jag var 19... Kommer landa på i runda slängar 110k betydligt mer änn jag trodde från början dock har jag fått bra priser på mycket... Målet är i nuläget är att vara kla till sommaren 2009 hur lång tid det tagit är igentligen omöjligt att hålla koll på men 2000 timmar är inte i underkant...

Liter saker du ska tänka på

Maskiner? tillgång till svarv fräs mm underlättar otroligt mycket?

Har du någonstans att vara?

Finns det någon som du kan be om vägledning vid problem ?

Sätt en sådan nivå så att du kan bli klar inom rimlig tid...

Har du förstålse från omgivningen ev flickvänn och föräldrar....

Lite av mina tankar runt ett så pass omfattande bygge, undrar du över nått fråga

eslöv.
Här sen Dec 2005

Trådstartare
såg att det skrevs lite i tråden..

tack alla.. helt ärligt tror jag volvo motor är uteslutet.. kan iofs få tag på en 2,5L näst intill gratis ( kräver en renovering )

blir nog bmw m20 eller jaguars 3,2l sexa för ingen annan har det :P

Hedlund: japp tror jag vet vilken du menar. grå? breddade plåtisar..

MarcusG: ska kolla in ditt bygge å skriva nåt , jag har dubbel garage ( får plats me 2½ bil )

har mig,tig svets. svarv och fräs har jag kontakter som kan hjälpa mig ( dock lite ont om tid över ) men jag har tålamod och tid.

har sunt förnuft. Och en smart pappa haha. satsar på att bygga i steg. dvs "rulla för egen maskin" å sen uppgradera i steg efter han jag har råd.

mina föräldrar hjälper mig. som sagt långtids projekt. bryr mig inte om det blir klar om ett år eller om 5år.
vill göra nåt från "grunden" så varför inte börja me denna..Går karosseri - plåt så lite har jag lärt mig. lack samt plåt delar kan jag nog ( 99%) fixa från skolan för en billig slant å rikta :P

Dock har jag å min far delade tankar om kring " ramen " han föredrar balkram medans jag tycker rörrarm är bättre? eller varför inte mixa ?Du kan Pm:a mig om du har något tips? eller ide hur du hade gjort.

Tack! mvh /

6103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande