Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4642 totalt) |
Ascona 400:
Tråkigt att det vart överhettan på övrebotten ![]() Ta en 30-60-90 grades vinkelhake, eller vad fan det heter, du vet en sån där man ritar med. om du nu ställer spetsen neråt(30gradarn) och 90grd rakt upp och 60grd åt höger. Du har nu kortaste sidan.(karteten) vågrätt uppe Näst längsta lodrätt.(karteten) till vänster, detta är hjulet (vänster framhjul, sätt bakifrån) Spetsen neråt är nerde kulbulten och spetesen till höger är övre kulbulten. 30grd vinkeln är SAI:en om du nu vrider vinkelhaken runt den längta sidan(hypotinusan), mot dig och från dig, så ser man att "hjulet" lutar utåt (possetiv camber). Höger pekfinger använder jag som övrekulbult. om du nu lutar hela vinkelhaken mot dig, så får du casten. Vrid nu(runt längsta kanten) vinkelhaken ifrån dig så ser du att hjulet inte att hjulet inte får lika mycket possetiv camber(lutar utåt). Men vrider du vinkelhaken imot dig så så kommer den få massor av possetiv camber. Hoopas du nu vart lite klokare, jag brukar själv använda vinkelhaks trickset när det blir tilt i min kåla. _________________ Johan Sjölinder |
Gissa vem som just nu sitter och leker med en linjal...
![]() ![]() Detdär var ett ruggigt bra tips! Tack Fuling! ![]() ![]() |
Tackar, japp simplet men jä.... bra.
Man får ganska snabbt en klar bild i pallet hur vinklarna påverkar varandra. Glömde en sak, hålls den näst längta sidan lodrätt så har man noll grader camber. Lutar man nu vinkelhaken åt höger så får man negativ statisk camber. Men obs SAI är fast. _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4642 totalt) |