Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1027 besök totalt |
Svårt att fullgasväxla ?! kopplingen?!
Innan jag bytte till sinter kunde jag ej fullgasväxla, och det kändes som att tex 5:an var svår att få ur ibland när man skulle växla ner, detta berorde troligen på att det inte kopplar ur ordentligt! När jag hade bytte till sinter så försvann detta problem helt.. kunde växa fint och snabbt utan att det lät ansträngt vid 7k varv! Men nu har jag haft på sintern i 1,5 år (varit skit nöjd) men börjat få samma problem nu igen. Trode först att det berode på att jag slitit ut puckarna, men när jag ringde dalhems så var deras troliga förklaring att 1. kopplings sylindrarna är gammla utslitna och föraren som ska röra sig ca 3cm , kanske inte rör sig mer än 1cm.. antingen yter man dom eller så reparerar man dom med repsatts! 2. lammellen tjärvar på sin stång den sitter på jag var på en firma i falköping (som håller på med motorsport) som fick kolla på föraren och dom sa att det troligen inte var det som var problemet för den rörde sig bra, hans förslag var att jag skulle börja med att lufta kopplingen.. Jag tror dock ej att det är luft i systemet, pga att jag aldrig rört det.. man brukar ju mest få lufta när man varit och pillat på grejjerna all hjälp är välkommen! jag ska köra på kullen nästa helg och måste få ordning på problemet tills dess [ ![]() ps.. jag vet att det inte är lådan som strular! |
okej, jag vet INGENTING om det här men... Kan det bli så varmt vid tex bankörning så att hydralvätskan "kokar" precis som det gör med för varma bromsar?
Varför jag undrar är lite för att min koppling lätt börjar slira (som bromsbelägg som fadear) om jag kört bana och sen ställer bilen ett tag (efter avkylningsvarv förstås!) så att värmen stannar kvar i motorrummet. Om jag öppnar huven när jag parkerar så är det ALDRIG några problem... Men uppenbarligen kan det bli mycket värme i grejerna... _________________ ![]() |
Troligtvis är det stödlagret i vevaxeln som kärvar.....ta isär och smörj/byt lagret.......passa också på att se till att lamellen glider fint på axeln.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
med svansen mellan benen kan jag ju nämna att det e lådan som sjunger på sissta versen
![]() ny redline olja håller den nog vid liv tills avställningen i vinter iaf |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1027 besök totalt |