Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2436 besök totalt |
Lite bur, stol och bältes frågor
Då var bilen avställd för denna säsång. Har lite planer på att sätta i en båge, montera 2st sparco stolar samt 4 eller 6 punktsbälten. Frågan - går det att besiktiga med "rally" stolar?? Jag har ju tänkt att typ bilen med bågen så jag tänkte att man kanske måste typa bilen när man byter stolar också? Måste dom isåfall vara justerbara??? Sen undrar jag hurvida man bör sattsa på 4 eller 6 punktsbälten? 3" breda ska dom va iaf. Vad tycker ni? Några tips på vart man kan hitta bälten till bra pris?? Mvh / Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
Jag har två st Cobra Monaco stolar + en helbur av märket Weischer i min M3 E30, och den är nu typad just så. finns några bilder på det i min tråd...
Men innan så hade jag bara de två stolarna som ej är fällbara och besiktningen sa ingenting om det, bara han kom åt att dra i bältena bak så var det ingen fara sa han, men det är ju också tydligen olika från station till station över hela landet.. Ang bälten så 6 punktsbälte är ju helt klart bäst, så varför ta något sämre.. _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Jag har helbur och skalstolar i min M3 E36 likt Flesh ovan.
Det man ska tänka på är att det inte går att typa in stolarna i regbeviset - ofta så försvinner orginal infästningspunkte till bältet med orginal stolen osv. - det krävs intyg av biltillverkaren att stolsmonteringen är rätt, nåt som man troligen aldrig får. Buren/Bågen däremot går bra att föra in i regbeviset och då tar man även bort passagerarplatserna. Det är lite olika bedömningspunkter vid en vanlig kontrollbesiktning resp. en registreringbesiktning vilket gör att det går bra att kontrollbesiktiga med skalstolar och bälte på orginalplats men vid regbesiktningen så måste det var helt orginal. Så vänta helt enkelt med att montera stolarna tills du regbesiktigat. Racingbälten är inte godkända alls på gata så dom gör du klokast i att inte ha i alls vid besiktning. Jag rekomenderar nog också 6p bälte, ska man ändå ....... så ska man väl sitta så bra man kan. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
I min M3:a så använder vi orginal underreden och då passar orginalinfästningarna till bältena också, så på så sätt så kan de inte säga något, och gjorde det inte heller.
Alltså när jag regbesiktade om, så satt buren, stolarna och en momo ratt i bilen, sen så hade vi klätt buren på de ställen som risken att slå i var stor. _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Ahh. Okay. Tack så mycket för hjälpen. Jag kikade lite på mina orginal stolar. Det ser inte ut som att det går att dela underredet från stolen så att säga. Hur har du löst det ??
_________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
Chansa inte på att regbesiktiga med skalstolar det bör inte gå, även om det bevisligen gått i vissa fall beroende på station. Regbesiktningen är ju lite dyrare än en vanlig så det är ju surt att behöva göra två gånger. För att få in att det är ändrat stoltyp i regbeviset tror/vet jag är väldigt svårt.
Inga stora bekymmer bara att skruva på ![]() _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Re:
Jo det känns som att det är säkrast. Tar ju 10 min att byta stolar så... orginal stolarna skall ej förstöras, finns ju massor av e30 på skroten. Funderar tom på att skita i att ha justerbara underreden. Är ju JAG som kör iaf ![]() _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
Re:
har du bilder på hur du har sat i stolarne i original underreden?? har samma stolar till min E30 serru! ![]() _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||
Re:
Nej, inga bilder, men du får bygga en ram som du fäster i org underrede, lite pyssel men det funkar kanon _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
M`kay. Nu till nästa fråga. Jag har planer på att bygga min båge på följande sätt.
![]() Vad tror ni om det? Är det för mycket rör eller ??? Funderar på att skita i dom gröna rören eller vad tycker ni?? En sådan båge borde ju staga upp karossen ordentligt. Funderar även på att sätta någon fäst punkt i den övre bältesbulten på b stolpen. Bältet fäster jag i det blå röret. Vart ska man sattsa på att få dom bakre fästplattorna? Ska man ha någon speciell vinkel bakåt eller ska man sträva efter att ha dom på något visst ställe på hjulhuset? Vore tacksam för lite tips... Mvh // Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2436 besök totalt |