Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lite bur, stol och bältes frågor
2436 besök totalt
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 771


Trådstartare
Lite bur, stol och bältes frågor

Då var bilen avställd för denna säsång. Har lite planer på att sätta i en båge, montera 2st sparco stolar samt 4 eller 6 punktsbälten. Frågan - går det att besiktiga med "rally" stolar?? Jag har ju tänkt att typ bilen med bågen så jag tänkte att man kanske måste typa bilen när man byter stolar också? Måste dom isåfall vara justerbara??? Sen undrar jag hurvida man bör sattsa på 4 eller 6 punktsbälten? 3" breda ska dom va iaf. Vad tycker ni? Några tips på vart man kan hitta bälten till bra pris??

Mvh / Mattias

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Jag har två st Cobra Monaco stolar + en helbur av märket Weischer i min M3 E30, och den är nu typad just så. finns några bilder på det i min tråd...

Men innan så hade jag bara de två stolarna som ej är fällbara och besiktningen sa ingenting om det, bara han kom åt att dra i bältena bak så var det ingen fara sa han, men det är ju också tydligen olika från station till station över hela landet..
Ang bälten så 6 punktsbälte är ju helt klart bäst, så varför ta något sämre..

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



Jag har helbur och skalstolar i min M3 E36 likt Flesh ovan.
Det man ska tänka på är att det inte går att typa in
stolarna i regbeviset - ofta så försvinner orginal infästningspunkte till bältet med orginal stolen osv. - det krävs intyg av biltillverkaren att stolsmonteringen är rätt, nåt som man troligen aldrig får.

Buren/Bågen däremot går bra att föra in i regbeviset och då tar man även bort passagerarplatserna.

Det är lite olika bedömningspunkter vid en vanlig kontrollbesiktning resp. en registreringbesiktning vilket gör att det går bra att kontrollbesiktiga med skalstolar och bälte på orginalplats men vid regbesiktningen så måste det var helt orginal.

Så vänta helt enkelt med att montera stolarna tills du regbesiktigat.

Racingbälten är inte godkända alls på gata så dom gör du klokast i att inte ha i alls vid besiktning.

Jag rekomenderar nog också 6p bälte, ska man ändå ....... så ska man väl sitta så bra man kan.

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



I min M3:a så använder vi orginal underreden och då passar orginalinfästningarna till bältena också, så på så sätt så kan de inte säga något, och gjorde det inte heller.

Alltså när jag regbesiktade om, så satt buren, stolarna och en momo ratt i bilen, sen så hade vi klätt buren på de ställen som risken att slå i var stor.

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 771


Trådstartare
Ahh. Okay. Tack så mycket för hjälpen. Jag kikade lite på mina orginal stolar. Det ser inte ut som att det går att dela underredet från stolen så att säga. Hur har du löst det ??

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



Chansa inte på att regbesiktiga med skalstolar det bör inte gå, även om det bevisligen gått i vissa fall beroende på station. Regbesiktningen är ju lite dyrare än en vanlig så det är ju surt att behöva göra två gånger. För att få in att det är ändrat stoltyp i regbeviset tror/vet jag är väldigt svårt.

Inga stora bekymmer bara att skruva på

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Förstör inte org stolarna, det är samma underreden på alla stolar, så hitta ett par gammla och ta ifrån dem istället thumbs up

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 771


Trådstartare
Re:

John Kjellsson skrev:
Chansa inte på att regbesiktiga med skalstolar det bör inte gå, även om det bevisligen gått i vissa fall beroende på station. Regbesiktningen är ju lite dyrare än en vanlig så det är ju surt att behöva göra två gånger. För att få in att det är ändrat stoltyp i regbeviset tror/vet jag är väldigt svårt.

Inga stora bekymmer bara att skruva på


Jo det känns som att det är säkrast. Tar ju 10 min att byta stolar så...


orginal stolarna skall ej förstöras, finns ju massor av e30 på skroten. Funderar tom på att skita i att ha justerbara underreden. Är ju JAG som kör iaf

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



Re:

Flesh skrev:
I min M3:a så använder vi orginal underreden och då passar orginalinfästningarna till bältena också, så på så sätt så kan de inte säga något, och gjorde det inte heller.

Alltså när jag regbesiktade om, så satt buren, stolarna och en momo ratt i bilen, sen så hade vi klätt buren på de ställen som risken att slå i var stor.


har du bilder på hur du har sat i stolarne i original underreden?? har samma stolar till min E30 serru!

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Re:

Kim Frederiksen skrev:
Flesh skrev:
I min M3:a så använder vi orginal underreden och då passar orginalinfästningarna till bältena också, så på så sätt så kan de inte säga något, och gjorde det inte heller.

Alltså när jag regbesiktade om, så satt buren, stolarna och en momo ratt i bilen, sen så hade vi klätt buren på de ställen som risken att slå i var stor.


har du bilder på hur du har sat i stolarne i original underreden?? har samma stolar till min E30 serru!


Nej, inga bilder, men du får bygga en ram som du fäster i org underrede, lite pyssel men det funkar kanon

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 771


Trådstartare
M`kay. Nu till nästa fråga. Jag har planer på att bygga min båge på följande sätt.



Vad tror ni om det? Är det för mycket rör eller ??? Funderar på att skita i dom gröna rören eller vad tycker ni?? En sådan båge borde ju staga upp karossen ordentligt. Funderar även på att sätta någon fäst punkt i den övre bältesbulten på b stolpen. Bältet fäster jag i det blå röret. Vart ska man sattsa på att få dom bakre fästplattorna? Ska man ha någon speciell vinkel bakåt eller ska man sträva efter att ha dom på något visst ställe på hjulhuset? Vore tacksam för lite tips...

Mvh // Mattias

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929





Du borde nog minst a dessa två rören okså.

Hjälper föga mkt annars om det händer något.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 771


Trådstartare
Re:

KristianAE86 skrev:


Du borde nog minst a dessa två rören okså.

Hjälper föga mkt annars om det händer något.



Ska man ha dessa trots att man ej har någon frambåge??

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Mattias C skrev:


Ska man ha dessa trots att man ej har någon frambåge??


ja, annars kan chassiet vika sig vid en smäll precis framför huvudbågen

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 771


Trådstartare
Får se hur det slutar. Jag har tänkt att bygga bågen så att möjligheten finns att plocka ur den ur bilen i ett stycke så den får inte bli för stor för dörröppningen.

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Allmänt banåkaforum
Lite bur, stol och bältes frågor
2436 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande