| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stel eller delad bakaxel?!
|
5711 besök totalt |
|
Vi har tänkt att bygga ihop Asconan och så småningom köra banracing med den. I nu läget har den ingen bakaxel och vi funderar på för och nackdelar med stel respektive delad. I mitt huvud bör en delad vara det bästa alternativet men har ingen aning om det stämmer.. Ni får gärna rek om det finns nån axel som är bättre än en annan. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Re: Stel eller delad bakaxel?!
Delat är bäst men för en som inte har byggt så många bilar så är det nog lättare att få till ett bra resultat med en stel bakaxel. På ascona använder man med fördel Volvo. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
I princip är det bättre med stel axel så länge vägen är jämn (bana) men den blir för tung på ojämn väg (rally/grus osv).
Man har ju alltid hjulen i samma givna camber mot vägen. |
||||
|
Re:
Jaha, det är därför alla formelbilar har stel axel då?
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
|
oj, menade inte att en stel axel alltid är bättre, bara att det inte gör så mycket så länge det är en slät bana man kör på. Plus att den har den fördelen att cambern är konstant.
|
||||
|
...har tittat runt lite och funderar lite på den lösning han som bygger rwd swift har.
har ju ingen erfarenhet sen tidigare men kan tänka mig att man vill ha lite inställningsmöjligheter när man ska köra in bilen..?? _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Det fins ju ruggigt snabba ekipage som tom kör med bladfjädrar till den stela bakaxelen. Visst har cambern på fälgarna ett konstant förhållande (minus flex) men beroende på vilka däck du kör med så kan camber i kurvtagningen vara för liten (om du skränker till 1 grad så kan det nog va nollcamber i kurvan pga belastningsskillnad mellan däcken, dvs även en stel axel kränger lite i kurvan). Sen får man ju som vanligt snegla lite på målsättningen. Reglemetesbegränat tävlande, skoj lekbil eller en övning i byggnadskonst. |
||||
|
|
||||
|
tror inte det blir enklare med stel..
det har nog suttit en delad men har inte klurat ut vilken modell den kom ifrån.. det är inte särskillt orginal där under om man säger så... _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
ok, jag utgick från att bilen bara saknade en bakaxel och i övrigt var orginal där bak. För i det läget måste det ju vara enklare att hänga dit orginalkonstruktionen än att bygga om..
Kan den ha haft omega-bakvagn kanske? Eller Ford Sierra? _________________ William Ekström |
||||
|
Re:
Delad axel med Panhard-stag ; det får du gärna förklara närmare.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Ny specialspecial! Ska ta patent sen. Jag tänkte stel men skrev delad...
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5711 besök totalt |