Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Köra tung bil på trettontummare?
1592 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Köra tung bil på trettontummare?

Såg att A048 185/60-13-M finns som enhetsdäck i SSK-serien. Jag har förutsatt att köra på 195/55-15-M som väl är normalt för de större bilarna.

Min bil är en Peugeot 309 som kommer att ha en racevikt på lite drygt 1100 kg varav ca 60% över den drivande framaxeln. Grejen är den att jag är hänvisad till pyttebromsar (247 mm) som faktiskt vissa 13" fälgar går på och har listat några för- och nackdelar med trettontummare jfrt femtontummare samt frågetecken:

+Snällare mot de lite klent dimensionerade bromsarna genom mindre rulldiameter (552 mot 596 mm -> 8%)
+Troligen gynnsammare utväxling.
+Lägre tyngdpunkt på bilen.
+Klart billigare däck (965 mot 1452 kr/st -> 2/3) Ökat slitage kanske kan räknas hem, men inte om man steker dem totalt efter sju varv.

-För vek stomme?
-Såpass mkt sämre grepp så att fördelarna inte väger upp?
-Dyrare fälgar. 7" eller ens 6" x 13" med rätt bultmönster och ET kryllar det inte av på Blocket direkt.
-Sämre bromskylning? Trängre fälg, men kylslangar ska dit.

Jag har försökt leta upp lastindex för däcken samt verkliga sektionsbredder men gått bet. Dessa data skulle iaf ge en antydan om stommens styrka och greppnivån, är medveten om att även diametern påverkar kontaktytan. Har letat här redan:

http://www.tirerack.com/tires/Spec.jsp?make=Yokohama&model=ADVAN+A . . . .
http://www.orionracing.se/
http://www.yokohama.dk/
http://www.yokohamatire.com/
http://www2.yokohama-online.com/se/
http://www.yokohama-online.com/gb/pages/IEFRAME.HTM
http://www2.yokohama-online.com/gb/

Finns åsikter om detta? Gärna med motivering.

En relaterad fråga, hittade denna tråd; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=212&start=0&postdays=0& . . . . , men inget svar vid skumning: om man minskar rulldiametern 8%, blir bromsarna uppåt (1.08²) 17% effektivare då?

Jag tänker 8% snabbare rotation x 8% gynnsammare hävstång. Men jag borde ha sovit för länge sen, så risken för tankevurpa är t o m större än vanligt.

Ett alternativ skulle kunna vara att köra 13" bak och 15" fram för ev bättre balans, men jag tror inte jag orkar hålla på med två hjuldimensioner, samt att ev vinster med utväxling och bromsar försvinner. Förhoppningsvis har jag också redan från början bättre balans i denna än i 205:an.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jag har A/B :at Yokohama A032 i 185/60R14 och 205/50R15 på min Miata och det var stor skillnad.
Med 185 blev bilen mer överstyrd och däcken höll inte länge. Peakgrepp med 205 tog ca 6-7 varv med 205, efter 10 varv blev det lite halkigt. Med 185 var det halkigt nästan från start.
Tom i konslalom där smal spårvidd, snabb uppvärmning och lättare fälgar borde ha en teoretisk fördel
var 205 bredden överlägsen. Bilen vägde 1150 med mig i och full tank.

Jag har kört din dimension 185/60R13 på en Seven, som framdäck. Bak var det 205/(50 tror jag)R13 för att inte spinna bort de 120hk som fanns. Bilen vägde 575 utan förare. Det funkar ok.

om du kunnat behålla däckbredden 195 i 13" tycker jag valet vore lätt mot de mindre av viktskäl, mindre rullradie, lägre bil osv. I USA verkar man ju t.ex. gilla små fälgar och små men breda däck.

Jag hade nog inte vågat chansa, men en annan tanke är ju att i långlopp tuffar man runt på 205 i sex timmar på stora bilar, så man BORDE kunna få 185/60R13 att funka i typ 15 varv. Du har ju råd att köra mer eller hårdare med billigare däck och även ha relativt sett färskare däck.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Re:

Kristoffer R skrev:
Jag har A/B :at Yokohama A032 i 185/60R14 och 205/50R15 på min Miata och det var stor skillnad.
Med 185 blev bilen mer överstyrd och däcken höll inte länge. Peakgrepp med 205 tog ca 6-7 varv med 205, efter 10 varv blev det lite halkigt. Med 185 var det halkigt nästan från start.
Tom i konslalom där smal spårvidd, snabb uppvärmning och lättare fälgar borde ha en teoretisk fördel
var 205 bredden överlägsen. Bilen vägde 1150 med mig i och full tank.

Jag har kört din dimension 185/60R13 på en Seven, som framdäck. Bak var det 205/(50 tror jag)R13 för att inte spinna bort de 120hk som fanns. Bilen vägde 575 utan förare. Det funkar ok.

om du kunnat behålla däckbredden 195 i 13" tycker jag valet vore lätt mot de mindre av viktskäl, mindre rullradie, lägre bil osv. I USA verkar man ju t.ex. gilla små fälgar och små men breda däck.

Jag hade nog inte vågat chansa, men en annan tanke är ju att i långlopp tuffar man runt på 205 i sex timmar på stora bilar, så man BORDE kunna få 185/60R13 att funka i typ 15 varv. Du har ju råd att köra mer eller hårdare med billigare däck och även ha relativt sett färskare däck.
Mmmm, jag misstänker att det blir lite spretigt med trettontummarna och om det funkar lika som för dig med halka redan från början är det ju absolut inget alternativ. Men det vore intressant att prova.

Vad gäller bredden så verkar den vara nästan slumpmässig på A048, 195/55R15 vill jag minnas är nästan 210 mm breda i sektion, medan 205/50R15 åtminstone inte är bredare (EDIT: Fel!). Med reservation för minnes-spratt, men det tycks vara lite hit&dit iaf. Därför vore det intressant att se verkliga sektionbredder, som i tirerack-länken, på aktuella dimensioner.

Vilka fälgbredder körde du när du provade och tror du att det kunde ha någon inverkan? Normal fälgbredd för 13" är väl 5-5.5" och det borde åtminstone hjälpa stommen litegrann om man tvingar på dem på 7"? Jag är medveten om att det inte har så mkt att göra med dåligt grepp i sig, men definitionen i chassi och styrning borde bli avsevärt bättre.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Martin på orion Racing visade mig rätt: http://www.yokohama-motorsport.de/index.php?option=com_content&tas . . . .

Jag hade tydligen helt fel om bredderna 195 // 205 ovan.

Hursomhelst så har trettontummarna lägre lastindex, hastighetskod och även i praktiken mindre bredd (antar slitbanebredd i siffrorna);

LI / kg / bredd [mm]
185/60R14: 80H / 450 / 185
195/55R15: 84V / 500 / 195

Så i de här fallen stämmer angivna dimensioner, men om ni tittar i länken ser ni att det är lite hursom på en del dimensioner. Sen har jag pratat om sektionsbredd tidigare, trodde att det var vad som gick att få tag på, men slitbanebredd är ju bättre.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Har samlat några leverantörer av trettontummare med minst sju tums bredd och där ET och bultmönster finns i flera varianter. Ingen komplett lista eftersom jag inte sökt så noga samt att jag inte brytt mig om mer exklusiva fälgar.

Revolution Wheels och Minilite: http://www.roadster.se/REV_WHEEL.htm
Compomotive: http://www.comp.co.uk/wheels/wheels.asp?size=13%22+Motorsport+Wheels
Weller Wheels (stålfälgar): http://www.wellerwheels.co.uk/catalog/86-oval-Racing-Wheels.html
Superlite: http://www.superlite-wheels.com/wheelpage.asp?cat=1
Bassett: http://www.bassettwheel.com/steel.html
Circle Racing Wheels: http://circleracing.com/shopsite_sc/store/html/dwarf.html

Jag tvivlar på att jag går på det här spåret då det kostar för mkt pengar att chansa, men tänkte att ngn annan kanske har nytta av "researchen".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag kör mitt 930 kg/210 hk-ekipage på A048 205/60x13.
Med gummiblandning Medium på vänster sida och Soft på höger sida; 'orkar däcken 10-15 varv innan det blir halt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Re:

ice skrev:
Jag kör mitt 930 kg/210 hk-ekipage på A048 205/60x13.
Med gummiblandning Medium på vänster sida och Soft på höger sida; 'orkar däcken 10-15 varv innan det blir halt.
Då kan man nästan säga att däcken håller runt ett sprintrace då och ha din erfarenhet som utgångspunkt för vad som är "precis lagom" eller vad man ska säga. Min bil jämfört med din bil då:

-Högre axeltryck, ca 660 kg över framaxeln, du har lägre totalvikt och antagligen jämnare viktfördelning samt lägre tyngdpunkt, min är å andra sidan möjligen något bredare. Summa en bra bit över 1 kN högre max hjullast, kanske uppåt 2 kN.
-Smalare däck, 185 mm mot dina 209 mm, aningen mindre hjuldiam också.

Sammantaget så känns det som ganska klart att jag skulle komma att halka ner en bra bit under gränsen för vad som precis håller ett race och en nedläggning av trettontumsfunderingarna känns rätt.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



du behöver väl inte 7" breda fälgar för 185or. Det borde ju lätt räcka med 6". Jag kör ju med 195or på min 924 och jag har kört uppmot en timme i sträck utan att överhetta dom nämnvärt(re540). Dock 15". ca 1180kg med mig i. Oftast är ju 195 15" en av de billigaste dimensionen. (toyosarna går ju på runt 750spänn st.). Synd att vara låst till yoko. Iaf ekonomiskt . Men kan du köra med dom bredare femtontummarna tycker jag du borde köra på det. Det borde ju dessutom drälla av fälgar i den storleken. Tom jag kör peugeotfälgar på min kärra

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
du behöver väl inte 7" breda fälgar för 185or. Det borde ju lätt räcka med 6". Jag kör ju med 195or på min 924 och jag har kört uppmot en timme i sträck utan att överhetta dom nämnvärt(re540). Dock 15". ca 1180kg med mig i. Oftast är ju 195 15" en av de billigaste dimensionen. (toyosarna går ju på runt 750spänn st.). Synd att vara låst till yoko. Iaf ekonomiskt . Men kan du köra med dom bredare femtontummarna tycker jag du borde köra på det. Det borde ju dessutom drälla av fälgar i den storleken. Tom jag kör peugeotfälgar på min kärra
Jag kommer som sagt att köra på femtontummarna, som jag dessutom redan har fälgar till. Men så jättelätt har det inte varit att få tag i 7 x 15" med ET 15 mm eller mindre, men det gick till slut.

Men val av fabrikat och dimensioner i övrigt är inte upp till mig eftersom SSK kör på enhetsdäck. Yokohama A048 i tre valbara dimensioner, även 185/55R14 förutom de två jag nämnde i första inlägget. 7" är maxbredd oavsett diameter.

Jag förstår att jag inte måste ha 7" om jag skulle köra på 13" men är rätt övertygad om att det skulle ge bäst arbetsförhållanden för däcken utan att ha kört eller sett dem. Det var en klar skillnad mellan 6" och 7" med femtontummarna och jag skulle nog inte tveka att gå upp ett snäpp till heller om jag fick och om det gick att få tag i hyfsat billiga fälgar.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Däck för banåka
Köra tung bil på trettontummare?
1592 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande