Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ultima på två hjul... (chassifråga)
1, 2   >>
3548 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Hej,

Jag tycker min bil känns som den kränger lite för mycket och har planerat att testa med hårdare fjädrar alternativt bygga kränghämmare som bilen idag saknar.

Jag var nere på Emmaboda för Superstagekörning för några veckor sedan och såg då att det såg lite väl krängigt ut när Gullabo körde. Han klagade iof inte över detta.

Fick just senaste bilsport i mitt knä och ser då på en bild där på min bil (där vad som kommer i nästa nummer presenteras) där man ser att den fjädrat ut helt på högersidan och hjulen bara toutchar marken med insidorna av däcken.

Vad tror ni om detta? Är det helt normalt eller är något galet och i så fall var tror ni man skall börja leta? Kräng?

Av rattutslaget att dömma så svänger det inte så mycket så kanske att Gullabo kommit lite glidande och att det "hugger" precis när bilden tas.

Tog en bild av tidningen med mobiltelefonen så ni får ursäkta bildkvaliten. Hoppas bilsport inte stämmer mig för att jag sprider deras material.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Är det där helt utfjädrat? Hur mycket (lite) total rörelse har du eg?

BMW 330i -05
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Är det där helt utfjädrat? Hur mycket (lite) total rörelse har du eg?

Förmodligen är det nog inte HELT utfjädrat för då hade ju hela troligen hela däcken varit i luften. Någonstans har jag siffran på totalrörelsen antecknad... 15 cm totalt kanske.

_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

15 CM ?!?!!?!?? ojojojo. då har du garanterat för mjuka fjädrar spontant. Normal fjädringsväg för banbilar är ca 2.5-4 cm. Potenta gatbilar bör väll ligga på ca 5-7 cm. 15 cm är nästan orignalbilsfjädringsväg.

Vad har du för hjulkonstanter idag ? xx N/mm?

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

_maniac_ skrev:
15 CM ?!?!!?!?? ojojojo. då har du garanterat för mjuka fjädrar spontant. Normal fjädringsväg för banbilar är ca 2.5-4 cm. Potenta gatbilar bör väll ligga på ca 5-7 cm. 15 cm är nästan orignalbilsfjädringsväg.

hmmm jag skall gå ner och mäta lite senare ikväll. (jag menade alltså ute på hjulet från max utfjädring till max infjädring alltså max rörelse som är möjlig om man tar bort fjädern från dämparen)

Jag har 800 bak och 650 fram.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Precis, det var total fjädringsväg jag var intresserad av, inte praktisk. 100-150 låter ju klart bra.
Varför har du inga krängare?

BMW 330i -05
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Precis, det var total fjädringsväg jag var intresserad av, inte praktisk. 100-150 låter ju klart bra.
Varför har du inga krängare?

Ultimor brukar inte ha det... Rätt många "radicalaktiga" bilar saknar det också har jag märkt.

Alternativ jag väger mellan är hårdare fjädrar bara, krängare och samma fjädrar alternativt kombination av båda, alltså både mer fjäder och krängare.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

om det inte är ett jättejobb så hade det väl varit gött med ett par krängare så kan du prova lite. Synd att göra bilen stenhård om den skall gå att köra på gatan.

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Är bilen balanserad och i övrigt har bra balans mellan pitch/krängning försämrar man rent teoretiskt väghållningen med krängare (knyter ju ihop höger och vänster).

Tyckte när jag såg bilen på nån konbanekörning på Barkarby att den itne såg speciellt mjuk ut.

Vad är behovet av att förändra - funkar den inget bra (för dig som huvudsaklig förare) eller är det bara att "det ser konstigt ut".

I övrigt är det mer eller mindre helt normalt att däcken nästan lättar på insidan. Det finns ju en hel tråd här med bilar som lättar på (typiskt fram)hjulen vid kurvtagning.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Eftersom bilar oftast (alltid?) har smalare spårvidd än längd på hjulbas så kommer man behöva krängare för att öka krängmotståndet i sidled för ett önskat resultat att få just balans mellan pitch och roll.
Utan krängare är detta teoretiskt omöjligt.

På extremt lätta bilar verkar det vara vanligare att åka utan krängare, men jag tror det är fel även här.
och kanske kanske man kan få balans mellan pich/roll utan krängare om COG ligger jäkligt skumt placerat...

Så jag sticker ut hakan lite och säger att snabba bilar har krängare och snabba bilar är inte mjukt avfjädrade.

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Inget svar på den ursprungliga frågan men......sitter och funderar på hur det ser ut i samma vinkel när bilen står still, d.v.s. fjädringen står neutralt. Kan det inte vara så att rebound på dämparna är för hårt ställd får liksom en känsla av att det borde ha fjädrat ut mycket mer i det läget.

Edit: eller kanske ännu bättre, hissa upp bilen mitt på ena sidan och se hur det ser ut precis när hjulen lättar från marken?

Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Westfield skrev:
Är bilen balanserad och i övrigt har bra balans mellan pitch/krängning försämrar man rent teoretiskt väghållningen med krängare (knyter ju ihop höger och vänster).

Krängaren knyter i princip inte ihop hjulen mer än fjädrarna gör. Vid samma rollstyvhet på en axel blir hjullasterna på inner och ytterhjul de samma vid en viss sidoacceleration oavsett vilken kombination fjädrar/krängare du använder.
Det är lätt att tro att krängaren lyfter innerhjulet och att fjädern inte gör det men det är inte korrekt. Fjädern minskar krafter på innerhjulet lika mycket (om rollstyvet och krängningsvinkel är lika) på en bil med enbart fjädrar jämfört med en med fjädrar och krängare. Enda skillnaden är att fjädern inte kan lyfta upp hjulet i luften, du har alltid kvar hjulets egenvikt mot marken. Med krängare kan hjulet lyftas upp i luften. Den praktiska skillnaden här emellan är dock ganska liten.

Även om man skulle ha ett fall där man kan balansera roll/pitch utan krängare finns det anledning att ha en då det är det lättaste sättet att justera balansen i bilen.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har uppenbarligen fel och ni har rätt. thumbs up

Supramannen

Här sen Feb 2003

Fjädrar jag tog fram till Jons Ultima känns utmärkta efter det lila vi han köra, en markant skillnad och understyrnig vi ville ha bort verkar va mycket bättre nu

Dom kan ej justera returen på sina Leda stötdämpare dom har nu

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Mikael, hur känns det när du kör, krängigt, hasigt, eller är det någonting du upptäkte på fotot?
Jag kikade på lite bilder på min bil, gräsklipparn kränger den åxå, fjädringen är samma som används i racingserien som körs i Holland, d.v.s. inte tänkt för gatbruk. Jag tycket inte att det känns så "krängigt" som det ser ut, så jag blev lite fundersam åxå. Tyvärr vet jag inte fjäderkonstanten men kan försöka ta reda på den, det kanske inte är helt fel i alla fall

Fotot från Challenges hemsida (hoppas dom inte stämmer mig )

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Andreas Lidström skrev:
Eftersom bilar oftast (alltid?) har smalare spårvidd än längd på hjulbas så kommer man behöva krängare för att öka krängmotståndet i sidled för ett önskat resultat att få just balans mellan pitch och roll.
Utan krängare är detta teoretiskt omöjligt...
och kanske kanske man kan få balans mellan pich/roll utan krängare om COG ligger jäkligt skumt placerat...

Nej, men däremot om man har höga rollcentran (vilket jag gillar).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Kenson skrev:
_maniac_ skrev:

hmmm jag skall gå ner och mäta lite senare ikväll. (jag menade alltså ute på hjulet från max utfjädring till max infjädring alltså max rörelse som är möjlig om man tar bort fjädern från dämparen)

Jag antar att dessa värden är i lbf/inch?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:

Japp detta måste vara äckelenheter typ lbf/inch?

800*0,175-->140N(mm
650*0,175-->113,75N/mm

Vad väger bilen??
Vikfördeling?
MR bak och fram?

Innan vi vet detta kan vi inte ens göra en kavlifeiserad gissing.

Gottröra
Här sen Okt 2005

Allvarligt talat, fick tidningen i knät idag, det kan ju inte vara helt fel om det kränger lite (hoppas jag). Grattis Micke thumbs up thumbs up Det kan väl inte va helt galet om man e snabbast
bilden ser lite mysko ut men det måste väl ändå vara nå't speciellt som hände i ögonblicket, eller va?

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

ice skrev:
Andreas Lidström skrev:
Utan krängare är detta teoretiskt omöjligt...

Nej, men däremot om man har höga rollcentran (vilket jag gillar).

Jo vi vet...särskillt bak...

Men visst borde det stämma som du säger, högt RC...inte primärt skumt placerat COG, även om även det kunde ställa till saker. thumbs up

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

r-2 skrev:
Allvarligt talat, fick tidningen i knät idag, det kan ju inte vara helt fel om det kränger lite (hoppas jag). Grattis Micke thumbs up thumbs up Det kan väl inte va helt galet om man e snabbast
bilden ser lite mysko ut men det måste väl ändå vara nå't speciellt som hände i ögonblicket, eller va?

hehe nä den är väll ingen direkt

Kan mycket väl vara som du säger att det helt enkelt var en "unik" situation som råkade hamna på bild.

Hur som helst så skall jag jobba fram en lösning under vintern som ger lite mindre krängning. Krängare som är justerbara inifrån kupén låter väldigt lockande och som ett mysigt vinterprojekt...

Skruva banåkabil
1, 2   >>
3548 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande