| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bur eller golv vad skall i först?
|
1263 besök totalt |
|
Har rivit ut golvet i min bil (massa dåliga lagningar odh en del hål). Skall ersätta detta med en stor plan plåt. Jag undrar vad som är bäst att sätta in först? Bur eller golv? Vilket ger störst risk för att karossen skall slå sig? Min tanke säger, i med buren först och sen i med golv. Dels för att det är lätt att jobba med golvet ur. Ursäktar för dålig meningsuppbyggnad. MVH _________________ Filip Bergbom-Wallin |
|
Jag tror du ska bygga golvet och karossen först. Dock kan det ju vara läge att svetsa i ett tillfälligt stag eller flera på väl valda platser för att hindra att karossen vrider sig nu när golvet saknas. Du får mäta upp och rikta in den och sen sätta förstärkningsstagen. När golvet sen sitter på plats och den har tillbaka styrkan så kapar du väck stagen.
Att fästa buren först skulle visserligen ge fördelen att det är lätt att komma åt men å andra sidan blir det t ex svårt att veta var buren ska fästas i golvet om det inte existerar. Dessutom måste själva karossen riktas upp först även i det fallet så du vinner inget. Fast ska du verkligen ha en plan golvplåt? Det finns en anledning till att man har "pressveck" i golvet på en bil! Har du en helt plan minskar dess styrka och du kommer att få problem med att den slår sig. Detta gäller både när du svetsar i den och när du sen använder bilen. Den kommer knappast att vara helt plan så länge... Vore det inte bättre att skaffa en ekonomiplåt för golvet. Visst, det kostar säkert en härlig summa men jag tror att du har igen det. Både jobbmässigt och framför allt i bilens värde. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
|
tänkte lägga förstärkningsbalkar på insidan sen.
Mest för att förhindra ställen som det kan rosta på, genom att ta bort alla ställen som smuts kan samlas på. men får nog bli som du säger att svetsa in litte förstärknings stag och sen ta och lägga in golvplåt. tackar. _________________ Filip Bergbom-Wallin |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1263 besök totalt |