Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Licenstagning med "Murphy i baksätet"
1672 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Trådstartare

Dags att äntligen göra slag i saken & ta race licens.

Plasten är mantorp park Fre den 5/10 1300.

Kvällen innan kollas däcken andra bromsbelägg monteras bromsvätskan byts.
Kollar olja,kylvätska & fyller på lite spolarvätska bilen klar. (Trodde jag).

Fredag morgon planerar att åka 0800 har ca 34 mil till mantorp så man kan
ta det lungt. Dax att åka ut till bilen startar aj glömde hjälmen stänger av bilen
går in & hämta hjälmen. Ska köra iväg bilen startar inte

Kan säga man bir lite stressad i detta läge

Snabbt upp med huven kollar tändningen gnista finns. Kollar säkringarna hela.
Lossar soppamatningen från tanken ingen bensin. Bort med baksätet ut med
pumpen ut tanken mäter upp den ingen kontakt i den kaputt

In & rota i garaget hittar en pump till en gammal vectra dock inte för montering
i tanken. Drar el till nya pumpen kopplar om anslutningarna i tanken monterar
den under bilen men lite buntband.

Bilen startar

Nu snabbt iväg klockan har hunnit bli 1045 innan allt är klart ska vara på
mantorp 1300 det är brådis.

Lägger på ett kol funkar bra de först 25 milen,h till örebro hinner jag komma
upptäcker att vatten tempen är nästan uppe på rött

Snabbt in på närmsta mack kollar kylarvätskan fyller på vatten luftar ur systemet
snabbt. Klockan närmar sig 1300 med raketfart >

Snabbt vidare hinner till borensberg där bilen bestämmer sig för att bara varva
2500 rpm max Nu var bil "##¤&%%#%& billig

Tar mig sakta ner till mantorp kommer givetvis ordentligt försent hade ring & förvarnat
så det var ok i alla fall. När vi ska ut på banan får jag åka med till en början känner inte
så kul att ta ut en kärra som knappt varvar nått. >

Tar tillslut ut bilen för att lära mig spåret runt slutar med att eländet till bil endast går
på tomgång så jag linkar in i depån ut ur bilen under & drar lite i
slangarn & eländet varvar upp en slang hade hamnat olyckligt & vikt sig så den strypte bränsletillförseln.

Nu går den kanon så jag hinner med ca 15 varv innan vi bryter för mat & sista teoripasset.

Klockan 2230 tuffar man hemåt igen hemma 0300 vilken dag

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Licens tar man lämpligtvis i en skottsäker bil med tydliga signaler till föraren. Bilen får dessutom gärna vara nederbördstät och tyst så det går att instruera under körning.

Under en licenskurs gäller det ju att lära sig körning, inte meka bil.

Men det ver ju trevligt att det fungerade till slut.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Licens tar man lämpligtvis i en skottsäker bil med tydliga signaler till föraren. Bilen får dessutom gärna vara nederbördstät och tyst så det går att instruera under körning.

Finns det sådana? Min bil tappade bromsarna halvägs in i dagen, och när man väl lärt sig hantera motorbromsens svåra konst i hällregnet (som i.o.f.s. räddade mina däck ifrån att bara dööö...) började den plötsligt bara gå på tre cylindrar. Det var lätt löst genom att pilla dit en tändkabel när allt återtagit normalare temperaturer igen. Men licenskurser verkar ha en förmåga att bli äventyr utöver det man tänkt sig

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

P.P. skrev:
Niklas Falk skrev:

Finns det sådana?
Nja, om man ger lite avkall på signaler till föraren så finns det gott om nyare bruxisar som fungerar fint. Vill man ha lite signaler genom ratten så blir urvalet mindre men Clio verkar fungera finfint (även hyres). Bakhjulsdrivet blir det ännu färre att välja på.

OM man vill se licenskursen som en kurs dä man är ute efter at lära sig nåt om körning mm så är det ju en fördel om man slipper fokusera på bilens funktion.

En tvåtons motorstark bruxis är ingen höjdare öht eftersom de normalt får problem redan på tredje följa-john-varvet.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
P.P. skrev:
Niklas Falk skrev:

Finns det sådana?
Nja, om man ger lite avkall på signaler till föraren så finns det gott om nyare bruxisar som fungerar fint. Vill man ha lite signaler genom ratten så blir urvalet mindre men Clio verkar fungera finfint (även hyres). Bakhjulsdrivet blir det ännu färre att välja på.

OM man vill se licenskursen som en kurs dä man är ute efter at lära sig nåt om körning mm så är det ju en fördel om man slipper fokusera på bilens funktion.

En tvåtons motorstark bruxis är ingen höjdare öht eftersom de normalt får problem redan på tredje följa-john-varvet.

Bilen jag körde är min bruxis (BMW 318is-90) inte ett oförutsett problem med den under det året jag ägt den förrän i fredags

Kanske därför det var fullt av volvokombis & hyrbilar.

Den funkade förvånansvärt bra på banan lite vevig styrning bara. Hade bytt belägg & vätska innan upplevde inga problem med bromsarna alls under den tiden jag körde. Bromsade hårt & kort så funkade det bra hade ca 160-170 km/h i slutet av långa rakan bromsade vid 150-160 meter.

Det var inte bara de stora tunga som hade problem med bromsarna vissa minde hade problem efter 3 varv fast det berodde nog på bromstekniken.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re:

P.P. skrev:
Niklas Falk skrev:

Finns det sådana? Min bil tappade bromsarna halvägs in i dagen, och när man väl lärt sig hantera motorbromsens svåra konst i hällregnet (som i.o.f.s. räddade mina däck ifrån att bara dööö...) började den plötsligt bara gå på tre cylindrar. Det var lätt löst genom att pilla dit en tändkabel när allt återtagit normalare temperaturer igen. Men licenskurser verkar ha en förmåga att bli äventyr utöver det man tänkt sig

Som sagt känner igen det där

Det gäller bara att inte ge upp är man lite händig brukar det mesta gå att lösa.
Dagen blev ju bra trots allt.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag sköt motorn på min licenskurs...

Men det var bara att lasta ur dragbilen (omega kombi) och ge sig ut igen. En viss skillnad i körkänsla mellan den och Rekorden, AC är underskattat när man ska hålla huvet kallt i spårvalen. TC är däremot dåligt när man ska ut ur kurvorna.

_larsson
Lidköping
Här sen Jul 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Tjenna tjenna, va mig du fick åka med ett par varv i början, min Volvo S70 till bruksbil va väl inte så kul på bana precis, hehe

I "vanliga" fall brukar jag rasta denna på banan: http://www.garaget.org/?car=45842&image=517745

Gött att du fick ordning på bilen till slut och att vi fick licensen

Sverige
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re:

_larsson skrev:
Tjenna tjenna, va mig du fick åka med ett par varv i början, min Volvo S70 till bruksbil va väl inte så kul på bana precis, hehe

I "vanliga" fall brukar jag rasta denna på banan: http://www.garaget.org/?car=45842&image=517745

Gött att du fick ordning på bilen till slut och att vi fick licensen

Den vita såg något piggare ut thumbs up .

Tackar för åkturen föresten

Jag blåste min kylare på mantorp tror jag den har börjat småläcka sen dess
beror kanske på att man varava ur maskinen ordentligt
så jag bytte den idag

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag tog licens i en lånad Opel Corsa 1.4 60hk med automat . Krånglade ingenting men det gick såklart rätt sakta

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Allmänt banåkaforum
1672 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande