Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1672 besök totalt |
Licenstagning med "Murphy i baksätet"
Dags att äntligen göra slag i saken & ta race licens. Plasten är mantorp park Fre den 5/10 1300. Kvällen innan kollas däcken andra bromsbelägg monteras bromsvätskan byts. Kollar olja,kylvätska & fyller på lite spolarvätska bilen klar. (Trodde jag). Fredag morgon planerar att åka 0800 har ca 34 mil till mantorp så man kan ta det lungt. Dax att åka ut till bilen startar aj glömde hjälmen stänger av bilen går in & hämta hjälmen. Ska köra iväg bilen startar inte ![]() ![]() Kan säga man bir lite stressad i detta läge ![]() Snabbt upp med huven kollar tändningen gnista finns. Kollar säkringarna hela. Lossar soppamatningen från tanken ingen bensin. Bort med baksätet ut med pumpen ut tanken mäter upp den ingen kontakt i den kaputt ![]() In & rota i garaget hittar en pump till en gammal vectra dock inte för montering i tanken. Drar el till nya pumpen kopplar om anslutningarna i tanken monterar den under bilen men lite buntband. Bilen startar ![]() ![]() ![]() Nu snabbt iväg klockan har hunnit bli 1045 innan allt är klart ska vara på mantorp 1300 det är brådis. ![]() Lägger på ett kol funkar bra de först 25 milen,h till örebro hinner jag komma upptäcker att vatten tempen är nästan uppe på rött ![]() ![]() Snabbt in på närmsta mack kollar kylarvätskan fyller på vatten luftar ur systemet snabbt. Klockan närmar sig 1300 med raketfart > ![]() Snabbt vidare hinner till borensberg där bilen bestämmer sig för att bara varva 2500 rpm max ![]() ![]() ![]() Tar mig sakta ner till mantorp kommer givetvis ordentligt försent hade ring & förvarnat så det var ok i alla fall. När vi ska ut på banan får jag åka med till en början känner inte så kul att ta ut en kärra som knappt varvar nått. > ![]() Tar tillslut ut bilen för att lära mig spåret runt slutar med att eländet till bil endast går på tomgång så jag linkar in i depån ![]() ![]() ![]() slangarn & eländet varvar upp en slang hade hamnat olyckligt & vikt sig så den strypte bränsletillförseln. Nu går den kanon så jag hinner med ca 15 varv innan vi bryter för mat & sista teoripasset. Klockan 2230 tuffar man hemåt igen hemma 0300 vilken dag ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Licens tar man lämpligtvis i en skottsäker bil med tydliga signaler till föraren. Bilen får dessutom gärna vara nederbördstät och tyst så det går att instruera under körning.
Under en licenskurs gäller det ju att lära sig körning, inte meka bil. Men det ver ju trevligt att det fungerade till slut. |
||||||
Re:
Finns det sådana? Min bil tappade bromsarna halvägs in i dagen, och när man väl lärt sig hantera motorbromsens svåra konst i hällregnet (som i.o.f.s. räddade mina däck ifrån att bara dööö...) började den plötsligt bara gå på tre cylindrar. Det var lätt löst genom att pilla dit en tändkabel när allt återtagit normalare temperaturer igen. Men licenskurser verkar ha en förmåga att bli äventyr utöver det man tänkt sig ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Re:
OM man vill se licenskursen som en kurs dä man är ute efter at lära sig nåt om körning mm så är det ju en fördel om man slipper fokusera på bilens funktion. En tvåtons motorstark bruxis är ingen höjdare öht eftersom de normalt får problem redan på tredje följa-john-varvet. |
||||||
Re:
Bilen jag körde är min bruxis (BMW 318is-90) inte ett oförutsett problem med den under det året jag ägt den förrän i fredags ![]() Kanske därför det var fullt av volvokombis & hyrbilar. ![]() Den funkade förvånansvärt bra på banan lite vevig styrning bara. Hade bytt belägg & vätska innan upplevde inga problem med bromsarna alls under den tiden jag körde. Bromsade hårt & kort så funkade det bra hade ca 160-170 km/h i slutet av långa rakan bromsade vid 150-160 meter. Det var inte bara de stora tunga som hade problem med bromsarna vissa minde hade problem efter 3 varv fast det berodde nog på bromstekniken. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Som sagt känner igen det där ![]() Det gäller bara att inte ge upp är man lite händig ![]() Dagen blev ju bra trots allt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Jag sköt motorn på min licenskurs...
Men det var bara att lasta ur dragbilen (omega kombi) och ge sig ut igen. En viss skillnad i körkänsla mellan den och Rekorden, AC är underskattat när man ska hålla huvet kallt i spårvalen. TC är däremot dåligt när man ska ut ur kurvorna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Tjenna tjenna, va mig du fick åka med ett par varv i början, min Volvo S70 till bruksbil va väl inte så kul på bana precis, hehe
I "vanliga" fall brukar jag rasta denna på banan: http://www.garaget.org/?car=45842&am Gött att du fick ordning på bilen till slut och att vi fick licensen ![]() _________________ Peter Larsson |
||||||
Re:
Den vita såg något piggare ut ![]() ![]() Tackar för åkturen föresten ![]() Jag blåste min kylare på mantorp tror jag den har börjat småläcka sen dess beror kanske på att man varava ur maskinen ordentligt så jag bytte den idag ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1672 besök totalt |