| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjädertryck..??
|
3523 besök totalt |
|
Fjädertryck..??
Hur översätter man olika fjädertryck..? Har blivit rekommenderad att köra med 180 lbf i mina coilovers i bakvagnen på amerikanska forum. Eftersom jag inte visste vad mina egna var så lämnade jag dom till stötdämparverksaden för fjädermätning. svaret blev..11,77kg/mm....... Uppgifter på mina fjädrar är. H&R dom är röda och det står 94 på dom.+250-120. Dom är totalt 250mm långa. Ytterdiamer 89,5.Innerdiameter 61,5. Tråddiameter 14mm Varvantal 9 1/3. Finns det olika sätt att mäta..??.. Skulle man räkna som jag trodde skulle ju dessa hamna på över 500 lbf...!!!..??? _________________ Hans Nilsson |
||||
|
om dom är mätta till 11,77kg så vet vi ju värdet på dom. Dessutom är dom märkta med 120 vilket är 120N/mm. I lbs/inch blir dom så cirka 120*5.6 = 660lbs/inch.
I USA vet dom inte vad hårda fjädrar är. Ta deras rek. Och gånga med PI.
|
||||
|
http://guzzitech.com/springrate.html
lbf/in x 0.175 = N/mm kg/mm = 10 N/mm (iaf när det listas fjädrar) Stoppar jag in dina värden i räknaren ovan: 0.5512 tråddiameter (tum) 2.972 c-c diameter (tum) 9.333 fria verksamma varv Så får jag 553 En komplexare kalkylator (deleta cookien om den vill att du skall regga dig): http://www.efunda.com/DesignStandard ger 92N/mm Drygt 500 är ju ca 90N/mm vilket är lite mindre än de uppmätta 11,77Kg/mm. I vilket fall långt från 180lbs vilket inte är mycket mer än 30N/mm (dvs en tredjedel av framräknat och drygt en fjädedel av uppmätt). Är det verkligen 9,33 fria verksamma varv? Lite drygt 7 varv ger bättre överensstämmelse med uppmätt konstant (117 N/mm) |
||||
|
Re:
|
||||
|
Hoppsan....Nu kom vi in på saker som ligger ovanför mitt huvud...
Jag brukar titta på dom bilar som går fort och sedan plagiera dom. Bilen är en VW 914 det är därför jag lyssnar på amerkanarna som har en längre tradition att rejsa med denna typen av bil. _________________ Hans Nilsson |
||||
|
Ja,framvagnen är faktiskt samma som 911 från samma år.
Viktfördelningen är 46/54 så med rätta inställningar och rätt chafför skall det gå undan. Jag får klura lite på om dom räknar på något annat sätt däröver.... _________________ Hans Nilsson |
||||
|
Re:
"om man gör som alla andra; 'kommer man att åka lika fort som alla andra". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
..Det gör dom ju inte ens i enhetsklasser... _________________ Hans Nilsson |
||||
|
Re:
30 N/mm fram blir ju inte räserbilsaktigt, passar nog bättre på en amerikansk highway! Kanske så att jänkarna behåller stavarna och lägger till en coilover? (då kanske man hamnar på 50-55 N/mm totalt?) Edit: Sorry det var ju bakvagnen det handlade om. Vilken typ är den av? Edit2: Bildgooglade, verkar vara av trailing-typ med kraftig utväxlingen. En 180 punds fjäder blir ju som en lätt vässad fjäder till en ballografpenna i detta sammanhang! Rimligen måste det vara tänkt att använda tillsamans med stavarna? Det var inte 1800 pund istället? _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjädertryck..??
|
3523 besök totalt |