Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
bättre svängar med lågprofil?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3048 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Ökar man kurvhastigheten med lägre profil? Dvs får man bättre fäste?
Resonemanget förutsätter samma ytterdiameter och bredd.

Jag inbillar mig att man får bättre fäste med lite högre profil eftersom däcksidan är mjukare ochkan följa underlaget bättre...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Valet av däckfabrikat/däcksmodell gör mer skillnad än profilhöjden IMo.

-----

Kör du bana med en tyngre bil med gatdäck så kan ju lägre profil, speciellt fram, göra att du kan ha högre fart i kurvorna tack vare att det inte viker sig lika lätt.... (om man har problem med att det viker sig så kan man ju testa med lite "för breda" fälgar osså)

Annars håller jag med dig om att lite mer flex ofta ger bättre anliggning mot vägen, speciellt om bilen inte är så bra på att hålla hjulvinklarna i någorlunda schack i kurvorna.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:

Annars håller jag med dig om att lite mer flex ofta ger bättre anliggning mot vägen

Problemet som jag upplever det med hög profil.....är att när det väl släpper...så vobblar däcket runt i hela hjujhuset.

Med lägre profil kan det gå att hämta hem ett släpp. Och greppet är mer detsamma i alla kurvor.

Det där med för breda fälgar, funkar kanon, tex på Firebirden....8" och 205...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003

Jag har dilemmat om jag ska gå ifrån mina 215x40 17" Toyo T1-S till 205x45 eller 50profil 16" fabrikat okänt, men säg Toyo T-1S där oxå för jämförelsens skull...

Magnus skrev
-Annars håller jag med dig om att lite mer flex ofta ger bättre anliggning mot vägen, speciellt om bilen inte är så bra på att hålla hjulvinklarna i någorlunda schack i kurvorna.

og900 är inte direkt för sin fina anläggnings ytta vid kurvtagning så då kanske låg profil är ett minus.
Iof ska är det tänkt att Camber och Caster ska fixas till det bättre under vintern.
Sen är det klart billigare med 16"... alltid ett plus så det kan hända att det nöts lite däck...

Har en annan fråga i samma.
Vad ska man igentligen ha för lufttryck i 215x40 17" på bana.
Jag har hört bege varianterna högt och lågt. Högt skulle ge varma däck, och lågt... hmm kommer inte ihåg.
Kör idag på 2,8bar och funderar på att sänka till 2,5bar inför ban/konkörningen på Lärdag.

Mvh D

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

David>

om du väljer att köra på r-däck så har man ju inte alls samma problem med att däcken viker sig så där kan man ju gå upp i högre profil om man vill.

Vilket tryck du ska ha beror på om det är gatdäck eller rdäck. Gatdäck måsta man ofta höja trycket på för att de inte ska vika sig. R-däck är såpass styva att du kan sänka trycket för att få bättre grepp utan att de viker sig. Sen ska du inte glömma skillnanden mellan kall o varmtryck. Temperaturhöjningen ger lätt ett halvt kilo extra i tryck.

Tips är att sitta o kika i tidigare trådar, det finns mycket matnyttigt!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Problemet som jag upplever det med hög profil.....är att när det väl släpper...så vobblar däcket runt i hela hjujhuset.

Hehe! Vad har du för profil o andra mått på däcket då?

om man kör med extremt låg profil o extra bred fälg får man ju annars ett skarpare knä när det släpper. Men det kan man ju gilla för det

Bak finns ju det omvända knepet att ha lite för smal fälg för att få mer grepp (det är ju oftast inte lika stora problem med att bakdäcken viker sig)

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En dum fråga, vad är det för fel på 15" fäljar?????

Forshaga
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:

Hehe! Vad har du för profil o andra mått på däcket då? )

Det var 205-50-16.....regumerade bak..

Magnus Thomé skrev:

Bak finns ju det omvända knepet att ha lite för smal fälg för att få mer grepp (det är ju oftast inte lika stora problem med att bakdäcken viker sig)

Du har du nite kört en Cobra med för hög profil.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
fuling skrev:
En dum fråga, vad är det för fel på 15" fäljar?????

Jag har just köpt en uppsättning 7x15" för en spottstyver på skroten Så jag kan inte komma på vad som skulle vara el med 15" På dessa fälgar tänkte jag sätta på någon form att riktigt klibbigadäck

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Skulle man kunna sammanfatta det som att man ska välja en profilhöjd där man har råd med riktigt bra däck?

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

DanneT16 skrev:
Skulle man kunna sammanfatta det som att man ska välja en profilhöjd där man har råd med riktigt bra däck?

Mycket bra forumulerat!

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

DanneT16 skrev:

Brämhult
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
Sen ska du inte glömma skillnanden mellan kall o varmtryck. Temperaturhöjningen ger lätt ett halvt kilo extra i tryck.

Det har jag hajjat. Det jag inte har hajjat är exakt vad som är kalltryck och varmtryck. Åker på A032-Yokisar. Körde bana igår och stötte då på detta problem:
När jag kommer till banan har däcken en temperatur på uppskattningsvis 40 grader (varma vägar med lite svängar på väg till banan också). När jag då skulle ställa in däckstrycket kom jag att fundera på om detta var kall- eller varmtryck. Att det inte var varmtryck räknade jag ut, men hur mycket bör jag räkna upp trycket i däcken vid runt 40 grader exempelvis?
Kalltryck borde ju vara runt 20 grader antar jag? och varmtryck runt 80 grader?
Sker tryckändringen exponentiellt eller rakt?

(Åkte på 1.8 fram och 1.9 bak vid ~40 grader och fick bilen att bli skrämmande neutralstyrd efter vad jag tyckte själv)

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag brukar mäta däckstrycken när bilen stått över natten efter banåkat. Då vet jag lämpligt kalltryck till nästa gång :-)

Karlstad
Här sen Apr 2003

Claes Haglund skrev:
Magnus Thomé skrev:
Sen ska du inte glömma skillnanden mellan kall o varmtryck. Temperaturhöjningen ger lätt ett halvt kilo extra i tryck.

Det har jag hajjat. Det jag inte har hajjat är exakt vad som är kalltryck och varmtryck. Åker på A032-Yokisar. Körde bana igår och stötte då på detta problem:
När jag kommer till banan har däcken en temperatur på uppskattningsvis 40 grader (varma vägar med lite svängar på väg till banan också). När jag då skulle ställa in däckstrycket kom jag att fundera på om detta var kall- eller varmtryck. Att det inte var varmtryck räknade jag ut, men hur mycket bör jag räkna upp trycket i däcken vid runt 40 grader exempelvis?
Kalltryck borde ju vara runt 20 grader antar jag? och varmtryck runt 80 grader?
Sker tryckändringen exponentiellt eller rakt?

(Åkte på 1.8 fram och 1.9 bak vid ~40 grader och fick bilen att bli skrämmande neutralstyrd efter vad jag tyckte själv)

Varmtryck är helt enkelt den temperatur som däcken når in action på banan. Gör som så att du stoppar på dig en mätare på fickan. ge dig ut på ett par snabba varv. Gå in i depå utan avsvalkningsvarv. Hoppa ut och mät direkt. Tänk på att ventilhattar i metall blir j-t varma. Likaså fälgen. Tänk på att bromsar inte mår så bra av detta så det kan vara bra att ha dom iordning med riktiga belägg osv (det är väl det första man fixar )
Det är väldigt många faktorer som påverkar däckets temp så man får skriva upp alla värden och mätamätamäta heeeela tiden för att få ut något vettigt av det.
R-Däck brukar hamna på 80+ grader varma och slicks lite till. Beror på fabrikat, modell, bil, hjulinställningar, väderlek, bana, förare osv

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Hmm jag har haft mina 17" gatdäck i ca 3000mil utan att ha haft problem med slitagekonstigheter..

När vi gick ut på Björkvik så hade jag ca 2mm jämsöver hela mönstret..
När det var färdigkört på kvällen så har jag 0.5mm på mitten och ca 1 på kanterna..
Berodde detta på tryckhöjningen?

Sedan saknades text o mönster på ung. halva profilhöjden

205-40 Falken någonting som tydligen ska ha förstärkt profilsida hävdades det
edit:
Ändrade mönsterdjupsangivelse.
Lägger in en länk till bild.
https://rejsa.nu/im/681-2003-07-09-dack.jpg

Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
När det var färdigkört på kvällen så har jag 0.5mm på mitten och ca 1 på kanterna..

Jag tror det beror på den där avlånga pedalen till höger....

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:
Hmm jag har haft mina 17" gatdäck i ca 3000mil utan att ha haft problem med slitagekonstigheter..

Sedan saknades text o mönster på ung. halva profilhöjden

205-40 Falken någonting som tydligen ska ha förstärkt profilsida hävdades det
edit:
Ändrade mönsterdjupsangivelse.
Lägger in en länk till bild.
https://rejsa.nu/im/681-2003-07-09-dack.jpg

är det fk-451 som sitter på? ser ut som ze-502 på mönstret.
oooops! menade självklart det som en gång varit ett mönster.

det är bara fk-451 som har rf-stomme.
ser ut som du kört med understyrning och kanske lite mer camber skulle hjälpa.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

hmm 712 har jag angett på hemsidan med den betäckningen hittar jag inte hos falken? mönstret liknar 512 iofs.. men 512 finns inte i 205/40-17 enl falkens katalog..

och jag befinner mig ca 25mil från däcken just nu
Får återkomma..

Cambermöjligheten ska undersökas

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
hmm 712 har jag angett på hemsidan med den betäckningen hittar jag inte hos falken? mönstret liknar 512 iofs.. men 512 finns inte i 205/40-17 enl falkens katalog..

och jag befinner mig ca 25mil från däcken just nu
Får återkomma..

Cambermöjligheten ska undersökas

712?? Är du säker på att det inte är kumho du har?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ett kumho är det inte, kan jag säga med säkerhet.
dels på mönstret samt på texten på sidan av däcket (ett typiskt ohtsu-typsnitt )

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Däck för banåka
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3048 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande