| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylningsproblem e30 325
|
1 besök senaste veckan (4253 totalt) |
|
Kylningsproblem e30 325
Hej Tänkte jag skulle fråga här då det är lite mera banåkarävar som har koll än på ppf där de mesta är 402 meter bara. Var igår och körde bana med bilen och kom 3-4 varv så börja vattentempen sakta krypa mot rött. Var väldigt irriterande att behöva komma in så snabbt.
Har även haft problem då man kör lite högre hastigheter, typ 120+ så börjar också tempen stiga. Sänker man dock hastigheten med 5km/h så äre inge problem, tempen sjunker tillbax direkt. Så min fundering är kan det månne bildas turbulens framför bilen så ingen luft kommer in till kylarn. Helt enkelt för stor area som kan tar emot kylning? Kan de månne hjälpa att försöka fixa till så man får dit tratten som e30s har orginal till kylarn? Annars tips på anna kylare som passar på e30, den får va djupare eller tjockare, dock inte bredare då jag har 3" tryckrör som går där. Körde även med endast 0,3 i laddtryck på banan. |
||||
|
Länken i signaturen pekade inte på din bil så jag fick ingen info. Men jag kan med säkerhet säga att tratten gör mycket för kylförmågan. Styr den inte luften går den lättaste vägen vilket då delvis blir runt kylaren och det kan även bli mer turbulens som bromsar luften. Sitter det en IC ihop med kylaren blir strömningsmotståndet större och det medför att man inte behöver ha jättestor öppning för att ta in kylluft, jag skulle tro 1/3-1/4 av kylarean, och god styrning. Annars är risken att det blir som i gamla Kalles kaviar-reklamen där gubben kör flakmoppe med tratt på huvet.
om du fortfarande har problem efter att du satt dit luftstyrningen skulle jag spola rent hela kylsystemet och lufta ordentligt. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
Nåja länken fixad. IC:n sitter nedanför kylarn (s2 ic så den e inge stor nämligen). Och kylarsystemet är nog rent. Har varit tömt några gånger så att säga.
|
||||
|
Då fick man prova på lite bankörning på nytt, dock fortfarande samma problem. Gick i och för sig att köra en bra stund längre denna gång, men om det berode på att de var typ 15 grader kallare och man har mycket lägre medelhastighet på denna bana vet jag inte
.
Dock slutade även dena körning på ett tråkigt sätt, inför inbromsningen på längsta rakan får ett framdäck för sig att explodera (hände dock inget), så de blev att linka sig hem på reservdäcket, fick bara köra i typ 45min då till
Har nu också spolat ur kylaren en gång till, ersatt elfläkten med ny viskofläkt och fixat dit plasten som styr luften framför kylaren. Men samma jävla problem i högre hastigheter för det
Nej den läcker inge kylarvätska heller, har inte mådes fylla på något en endast gång. Blandar inge olja vatten, bublar inget, inge avgaser i expansionskärlet osv. Har en ny fundering nu, vart vill luften ta vägen efter kylare, den skall undre vägen ut visst? Borde i sådana fall hjälpa lite om jag plockar bort skyddsplasten under motorn. Eller hjälper de lite om man höjer upp huven några mm i bakant, kannske räcker med att plocka bort packningen ? |
||||
|
Har du felsökt det uppenbara, dvs. kollar att termostaten inte kärvar?
Du kan i värsta fall plocka ut termostaten och köra några varv på bana...om temperaturen skulle skjuta i höjden även då kan det vara lägligt att kontrollera skick på vattenpumpen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Har provat 2 olika termostater, (nya båda men olika öppningstemperaturer). Vattenpumpen är bytt dock till en eftermarknads, har för mig dom pumpar mera än orginal också. Även kollat med infravärmemätare och tempmätarn visar rätt, dock provade jag byta givarn till tempmätarn också och då flytta sig mätarn knappt upp från blått trots ny termostat men då man kolla me inframätarn låg tempen på ca 90 grader. Håller på att bli tokig på skiten. Är ju även fortfarande samma sak märkt jag idag att då man kör över 140 börjar även tempen sakta stiga mot rött å sänker man till 135 så sjunker den till bax, suck
|
||||
|
Re:
Går typ inte att koppla något fel, dom har ju sina böjar så de blir lite svårt att dra dom fel då, samt jag har haft några e30s så jag tycker mig kunna motorn utan och innan
Bilen är i dagligt bruk till och från jobbet så allt är kvar. Dock har jag kopplat förbi spjällvärmen (men dom 2 slangarna är bara ihopskarvade), onödigt att först förska kyla ner luften å sedan värma upp den på nytt :P |
||||
|
Hmm!!!
Det där känner jag igen. Samson hade gjort något liknande på sin racebil. Han hade strul som attsingen med det. PM:a honom och be om lite tips om hur du kan komma undan problemet.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
TACK TACK TACK!
Efter att ha spenderat 2h i att läsa igenom hans projekttråd kom jag äntligen på de. I och med att jag kopplat bort spjällvärmningen har jag ju linkat ihop slangarna bara, men då jag gör så så låter jag ju aldrig vattnet kylas av utan de cirkulerar ju bara runt i toppen
|
||||
|
Jag har också haft problem med kylningen på min e30 just i högre farter (trots luftstruten
) dock sitter det volvomotor i. Det kan vara liknande problem som du haft.
När jag kopplade bort värmepaketet skarvade jag bara ihop slangarna så vattnet cirkulerar fritt på anmodan av en kompis. I normalfallet när man har kopplat in värmepaketet och inte har värmen på så sitter en ventil där som stoppar flödet helt vad jag förstått. Det kanske är där mitt problem sitter, när samma motor satt i min förra e30 hade jag inte det problemet men hade då kopplat in värmepaketet. Det ska kopplas in igen så då märker jag väl om det ordnar sig. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
You got it! Bra med mycket minne ibland. Jag har ju flera kilobyte att tillgå...
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Beror inte det på bilen(kylsystemet)? OBS det nedan är bara funderingar från min sida och kan mycket möjligt vara fel... om inte jag minns fel så på de oplar jag haft (kadett, vectra, Calibra mm) så strömmar alltid vattnet genom värmepaketet, det som reglerar värmen är hur mycket av luften som passerar genom värmepaketet. Dvs vid "kallt" så passerar ingen luft värmepaketet utan allt går i kanaler förbidet, vid "varmt" strömmar allt luft genom värmepaketet. Vid mellanlägen så strömmar delar va luften genom värmepaketet och delar går "förbi". Dvs varmvatten passerar alltid värmepaketet men kyls inte alltid ner. Här borde det vara ofarligt att "kortsluta" eftersom kylsystemet skall klara av att varmt vatten komemr tillbaka. En del "äldre" oplar (och andra bilmärken) har vad jag vet en kran som reglerar hur mycket vatten som strömmar in i värmepaketet. Här passerar all luft alltid värmepaketet, värmen regleras med hur mycket varmvatten som kommer in i värmepaketet. om man i detta fallet "kortsluter" slangarna så kommer ju vattnet inte att passera ett värmepaket och kylas av för att leda kallare vatten tillbaka till motorn, så här verkar det dumt att "kortsluta". Är jag helt ute och cyklar?
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Re:
Borde nog stämma dina funderingar. Dock har e30 som sakt en ventil till värmepaket som stänger då man virder på kallast. Samma sak tordde ju även gälla mitt problem, då spjällvärmaren är bortkopplad så tappar jag ju en liten kylare. Om jag då bara länkar ihop slangarna så cirkulerar vattnet ut från blocket och in i toppen direkt på nytt utan att gå via någon som helst kylare Provade nu idag att plugga slangarna i ställe, och jippi temperaturmätarn ligger nu stabilt på mitten
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kylningsproblem e30 325
|
1 besök senaste veckan (4253 totalt) |