Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 4287 besök totalt |
Porsche 964 C2 på ringen?
Vet ej om det är ok att posta denna fråga här... Hösten är ju funderingarnas tider. Vad ska man göra/köra till sommaren? Har blivit biten av ringen och funderar på mitt bilval till -08. Kör m3 e36 idag men funderar på 964 C2 till banbil. Till frågan: Ngn som vet hur fort en sådan kan gå runt ringen med "rätt" chaufför, gärna också btg tider från "vanliga men duktiga"svenskar kanske? Varför jag undrar är om det är värt det i jämförelse mot vad jag har idag. Det får ju inte bli långsammare! Varför jag funderar på byte är väl kanske inte heller för att det ska gå fortare utan för att jag tycker Porsche är så fränt... ![]() (Tror att jag är medveten om att Porsche är svårare att köra) Som sagt, ngn som har en uppfattning? edit: Menar relativt standard, R-däck och optimerad fjädring typ. /Markus _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
En liten hjälp kanske denna lista kan vara:
http://www.supercars.net/PitLane?vie Jag tror inte att en 964C2 är snabbare än din bil, de är nog rätt likvärdiga. Har du 321hk M3:an så är den nog tom lite snabbare. Är du bara intresserad av varvtid runt ringen finns det nog knappast någon anledning att byta, dessutom är väl Porschen betydligt dyrare ![]() |
||||
Re:
Hittade inga 964 tider, men en liten inblick var det ändå. Tack! Varvtid är bara nästan allt. Tror inte själv heller att det är smart utifrån ekonomisk synvinkel vs varvtid, absolut inte. Om det skulle bli byte så är det bara för att jag gillar tanken på 911 på ringen. Känns lite legendariskt liksom... Finns det ngn här på forumet som åkt bra tider med 964 utan turbo? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re:
[quote="Markus97"]
Min tanke var att snabbaste varvet med 993:an (utan turbo) ligger på 8.28 då lär ju 964:an ligga lite långsammare, dvs 8.35-8.45 nånstans ![]() om du känner att du vill köra 911 på ringen så vad spelar då 5-10 sekunder för roll? ![]() |
||||
Re: Porsche 964 C2 på ringen?
Såvida du inte siktar på en 964 RS eller 964 Cup, så är det inget vidare byte.. (Jag har haft em hyggligt potent 964 och min tjej har haft en M3 3,2 - så jag har testat.. ![]() Vill du ha känsla så kan du hellre köpa en 911 3,2 från 84-88. Dom är desutom lika snabba, i praktiken... Vill du ha en banbil, så köper du en 993. 964 är, allvarligt talat, mest en seg mellanmodell... ![]() _________________ -- |
||||
Re:
[quote="bmw130"]
Förstod hur du tänkte så det är ok. 5-10 sek spelar väl alltid roll!!! ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
De som kör CUP därnere brukar tycka att bilen är för hårt satt för NS, dock så gör ju 964 RS n riktigt bra ifrån sig med rätt förare.
Det finns en del där som är ruggigt snabba med denna gamla skönhet. Du får väl bygga om den till RS spec!? Sen vad det gäller kostnader så måste ju BMW vara mkt billigare, men känslan kan ju överväga också! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re: Porsche 964 C2 på ringen?
Vad skiljer på en 993 vs 964 mer än ca 30hk? Har en kompis som ägt båda och smiskat rätt duktigt men tycker inte skillnaden är stor. Men allt är ju relativt. Och personligt också förstås. vad gäller RS så får man väl i princip en sån om man lättar/styvar upp den lite? Eller? Skiljer bromsarna mycket också? Än en gång, förväntar mig inte att jag ska åka fortare men vill ju heller inte tappa en hel division... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re:
Förstår att det för snabba tider krävs "mer" förare än med BMW och jag har aldrig kört Porsche på bana. Men det måste ju gå att lära sig, om inte förr så åtminstone efter lite buliga skärmar... ![]() HUR snabba är RS-förarna? Kommer de ner på blank 8 BTG? Känslan ÄR viktig, gillar min BMW också som tusan men det är ju roligt med ett projekt i vinter också! Svårt att tänka mig nåt häftigare än en RS inredning! ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
993 skall väl ha betydligt bättre väghållning, har jag hört!?
Men de flesta gamla bilarna är ju idag uppgraderade ändå... RS åkarna ligger nog neråt 8 min skulle jag tro ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
Du uppgraderar nog inte en 964 till multilänkbakvagn på en kväll iaf. |
||||
Re:
Det tror inte jag heller. Kanske skulle lagt till ett "tror jag" i förra inlägget ![]() Dock så kör RS bilarna ner mot 8 min. ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Nu har jag iofs inte kört NS själv med bilen
![]() Men en sak är jag i alla fall helt säker på och det är att 911an i alla varianter är mer svårkörd än M3an när det skall gå undan. Att uppgradera en C2-90 till en RS spec är inte gjort i en hanvändning, bromsar (-90an har löjligt små enkolvsok bak) kraftigare bärarmar, solida topplagringar, bussningar, justerbara krängningshämmare etc, etc. Sen har vi ju vikt, helsvetsade chassiesömmar, mer pulver i motor m.m. Men om du ger dig den på det så går det givetvis utmärkt att bygga något som är ännu snabbare än en RS. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Tack för alla svar! Finns det ngn som har en "RS-spec"? Alltså vad som skiljer mot en vanlig. Förstår att det är en del... Verkar iaf som att det är möjligt att köra ner mot 8 utan att ändra allt. Mål är viktiga även de som är ouppnåliga... Har lite att fundera på nu... ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re:
Det gör ju vissa andra också med en 968 ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
Visste inte ärligt talat att det var så stora skillnader på en RS och en icke-RS ![]() BMW n är nog definitivt mer lättkörd, men det slutar ju alltid med en högst personlig bedömning där man ställer faktorer som ekonomi, driftsäkerhet, körglädje, mm i fokus och sen gör sitt val. Vilken du än väljer, så är det kul att du är intresserad av NS!! Då blir det kanske en bil till därnere nästa år?? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
Visste inte jag heller! Slutar nog med en vidareutveckling av beemern... En annan sak; Vet du/ngn annan om nåt bra ställe att förvara bil på i närheten av flygplats som ryan air landar på? och vilken är det? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re:
Hahn ligger närmast. Inom- eller utomhus parkering?? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Här är ett bra dokument som beskriver skillnaderna mellan C2, och de olika RS modellerna. Man kan konstatera att bilarna ser lika ut men är det inte. Dokumentet beskriver också en variant som heter RS America som enbart såldes i USA och är en C2 förutom vissa "elektriska hjälpmedel".
http://www.carreracupusa.org/article Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Helst inomhus, men ev även ute i brist på pengar kanske? PM:a om du hellre vill det... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re:
Tack så mycket! (Får bli kvällslitteratur) ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 4287 besök totalt |