Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Diffbromsfråga: Rulldiff/kuldiff. Är det något att ha?
2030 besök totalt
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Sprang på detta på Blocket i slutet av förra veckan.

Det var tydligen en egentillverkad rulldiff/kuldiff skriver säljaren, han hade gjort ett tiotal nu eller liknande om jag inte minns fel.

Jag känner inte till denna typ av diff, har sökt och inte hittat något om det. Är det något som skulle gå att använda på bana och hur är det i så fall med livslängden?
Alternativet jag ser annar är att köpa en Quaife, som iofs är dyrare.

Någon som kan upplysa mig?

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Har haft flera radiostyrda bilar med kuldiffar. Fördelen med dessa har varit att det är enkelt att justera hur mycket de bromsar. Dessutom är de enkelt uppbyggda.

Mitt i diffen sitter en skiva med hål i där kulorna passar. Från var sitt håll klämmer skivor åt kulorna. Drivaxlarna drivs av dessa skivor. Kraften överförs alltså enbart med friktion (inte bara bromsningen). Detta gäller alltså kuldiffar i radiostyrda bilar.

Diffen på bilden ser ju ut att följa någon liknande konstruktion? Känns väl tveksamt om det skulle hålla i en riktig bil.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Qaz skrev:
Känns väl tveksamt om det skulle hålla i en riktig bil.

Tack för svaret
Det är det där sista du skriver (som jag har citerat) som jag funderar över. Killen i fråga hade sålt till rallyfolk, men ingen som körde bana. Det känns som om bana sliter hårt på såna grejer med varma rdäck och allt.

Prisskillnaden är ~2000kr billigare än en Quaife, men jag tänker ju inte lägga pengar på något som är "mindre bra konstruerat" om det inte håller.

Någon annan som vet/har gissningar?

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Figgz skrev:
Prisskillnaden är ~2000kr billigare än en Quaife, men jag tänker ju inte lägga pengar på något som är "mindre bra konstruerat" om det inte håller.

om jag minns rätt så kostade en Quaife (till en F28 4*4 iofs) ~9500 sist jag beställde en, att då ge ~7500 för nåt man inte riktigt vet fungerar, kontra ~9500 för något beprövat, vet jag inte om jag skulle göra. Men jag har inte 100% koll på priserna och du kanske har lyckats hitta Quaifediffar billigare än vad vi gjorde då.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Den funkar säkert.. jag menar GM har ju en konstruktion som kallas kondiff, där det också är metall mot metall som "slirar", liksom denna.

Jag har en sån (kondiff). Fördelen (det känns så i alla fall) är att det inte är något "ryck" när diffbromsen börjar glida internt, eller greppar igen

Problemen kommer när det är dax att renovera sådana, en kondiff skall t.ex inte kunna renoveras, så jag håller nog med de andra att det är ett säkrare tjöp med en lamelldiff

Lund
Här sen Dec 2002

Påminner lite om den cam and pawl diff vi har i formelbilen, väldigt enkel konstruktion som verkar fungera bra i vår lätta bil.

Frågan är dock hur de slits i 1 ton+ bil på klistriga däck...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag skulle vilja jämställa den där diffen med en ----lamelldiff (bara förspänning, ingen låsningsgrad) och de brukar fungera rätt sopigt på bana.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det avgör det mesta, inte värt pengarna... i så fall kan jag likaväl lägga de pengarna på brudar&sprit.. så kan jag slösa bort resten

Skämt åsido, det verkar inte vara någon bra eller hållbar lösning, då känns Quaifen bättre, vore irriterande att lägga ut dessa pengar på en diff och inte få den önskade funktionen...

Tack för svaren! Skönt att det finns så mycket kunskap här

Citera
Skruva banåkabil
2030 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande