| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hållfasthet Rostfri kontra Stålbult 12.9
|
3 besök senaste veckan (13579 totalt) |
|
Re:
Skruvarna gick av, det är liktydigt med omedelbar pyspunka. Ibland hade jag turen att märka det innan lufttrycket sjönk men andra gånger fann jag mig stående med som värst några hekto i ena bakhjulet. När en skruv går av tenderar grannarna att gå av kort efter. Jag hittade som värst fem brustna skruvar vid ett tillfälle. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Finns problem/svårigheter med typ 10.9 och 12.9 mm skruv i tillverkingsprossesen.
Häringen, man får något man kallar vätesprödhet. Ibland så kan det hända att en ladding skruv går av som poppkorn
Mao behöver inte vara underdimensioneat skruvförband utan skruv/matrilal fel också. Folk som kan mer får vidareutväckla. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Vätesprödhet förekommer men motverkas genom att värmebehandla skruven i en ugn nån timme vid drygt 200°.
Vi har denna process på jobbet och det händer att hela batcher kommer tillbaka från biltillverkare som fått nån enstaka skruv som ploppat av. Det hör dock till ovanligheten och är direkt relaterat till vajsing på "väteugnen". Jag kan inte beskriva problemet mer noggrant men om det är intressant så kan jag säkert skaka fram en del info. Innan vi fick ordning på den nya väteutrdrivning som byggdes sommaren 2005 hade vi stora problem med detta. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Problemet kan ske när inte så nogräknade inköpare köpt skruv både här och där.
Så får man problem med förslag och ändare moment mm. För att lösa ett icke igentligen existerande problem. Med detta vill jag säga att det gäller inte bra köpa skruv med rätt hållfasthetsklass utan också som håller rätt kvatiet. på ALLA skruvar. Inte för att jag säger att så är fallet i Guson fall, utan bara en tänkbar anleding till skruvbrott. och typ vätspödhetsbrott kan ske efter ett tag, allså inte direkt när man drar skuven. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Kring 600:- för en kartong på www.laitis.se _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Eller varför inte M8? om det har plats Det ska väl vara syrefast om man ska kombinera det med aluminium!? _________________ mvh Kristian |
||||||
|
Re:
om man köper skruv i lite mängd, dvs hela kartonger, så ska man pruta. Skruv är normalt en produkt med hög marginal.
De med insex och vanlig sexkantskalle är inte taptite. Däremot finns det en torxvariant som är taptite. I alla fall enligt den katalog jag har. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
|
Re:
Det rymms inte M8 Sen så är det hållfasthetsklassen som är avgörande _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Idag hämtade man ut ett litet paket från laitis
100 st av varje, tur man har en del rabatt _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hållfasthet Rostfri kontra Stålbult 12.9
|
3 besök senaste veckan (13579 totalt) |