Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2657 besök totalt |
Jag har väldigt svårt för den bakvagnen! Visserligen har jag inte haft bilen så värst länge, men den är knepig att vänja sig vid ![]() Ibland så vill den släppa rumpan ut ur svängarna, men ibland sitter den klistrad som berget ![]() Eller det kanske bara är den där köttklumpen mellan ratten och stolen som behöver tränas mer ![]() |
||||||
Jag trivs underbart med min bakvagn trots stengamla bussningar m.m. Låter konstigt detdär. Igår på Anderstorp fick jag bilen oerhört välbalanserad och 100% konsekvent. Du får nog experimentera lite med däcksval/-tryck och lite sådant tror jag för jag har inte upplevt något sådant. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Vad menar du med detdär? Den är ju kanonfin och troligen den bästa kompromissen mellan 02:an underhållning och E36:an säkerhet, även om E36 greppar/driver bättre. ![]() ![]() Nä, allvarligt. Det krävs en del tillvänjning kan jag tänka (Minns knappt hur det var i början och har man alltid åkt E30 eller mer sladdbenägna bilar så man är väl skadad. ![]() ÖVA! ![]() ![]() Lite OT-tips till Andrew: Minns då farsan tog med mig ut under första snön då det övningskördes. Vi (mestadels jag) åkte up en hel tank på bredsladd med 525:an, skodd med 225 sommarsulor, på en lagom snöbelagd lastbilsparkering. ![]() Jäkla vad kass man var första timmen å man hajjade inte ett skit hur farsan med dubbla hastigheten bara slängde runt bilen som han ville. ![]() ![]() ![]() Man blir inte duktig på ngt utan att träna, särskillt inte ngt så pass klurigt som att åka med en bil på gränsen eller på kontrollerad sladd. Men när man får grepp på det är det underbart trevligt att gå på lagom uppställ ut på start och mål på Sviestad, fullt på 3.an och 4:an. ![]() Mao, leta upp en lämplig plats att öva på och kör sedan massor! Det kommer, jag lovar. Kul kommer du ha iaf. |
||||||
Efter att ha sett pirates of the carribian igår så försökte jag leka lite på parkeringsplatsen, men jag tror bilen var lite tung (4pers i den), så den ville inte lätta på baken, den understyrde istället kraftigt ![]() |
||||||
Självklart ska du inte ha en massa folk/polare i bilen när du håller på med sådana sladdövningar.. då är det ju inge kul.. Och jag för min del kör aldrig varken fort eller brutalt när det åker någon med.. en annan sak när du ska sladda runt på en stor, tom parkeringsplats är att ta tillfället i akt när det regnar, när asfalten är blöt.. med en E30 utan diffbroms (var det va?) kommer du att upptäcka en hel MASSA kul saker.... ![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Jo, men jag var påväg hem och dom var med... Och parkeringen var helt tom, vi va dom sista där... så jag kunde bara inte motstå att testa ![]() Angående diffbromsen vet jag faktiskt inte, jag hade för mig att alla 318is/325 hade diffbroms... |
||||||
Nej, nej diffbroms är ganska ovanligt på E30 (och andra kaross-serier också) de enda som har det som standard är M-modellerna (M3 och M5). Men det fanns ju som tillval så det kan hända att du har det. Fast det märker man ganska lätt när man kör ut från en korsning (svänger) och trycker till på gasen.. Om innerhjulet spinner loss är där ingen diffbroms.. säkraste sättet att kolla det är att hissa upp bakänden och snurra på ena bakhjulet, då ska det andra bakhjulet snurra med åt samma håll om där finns diffbroms.. fast troligtvis kommer det andra bakhjulet att stå stilla eller snurra åt andra hållet, vilket betyder att din bil saknar diffbroms.. oavsett vilket så vet du vad du ska hitta på nästa gång det regnar ute.... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Haha, det har regnat!
Jag blev dessvärre tvungen att avbryta mitt lekande till följd av att bränslelampan tändes ![]() Men lite nyttigheter har jag nog lärt mig idag... en av dom är att bakvagnen inte släpper när jag vill att den ska släppa, utan den släpper bara i utgången ur svängar om jag gasar tillräckligt (eller kickar till kopplingen ![]() Jag antar att detta betyder att jag måste öva lite mer ![]() |
||||||
Vrid på ratten mer, det verkar som du fegar litegrann, jag var med om att köra ner i diket med min 540iA andra dagen i min ägo men som tur är så lär man sig av sina misstag. Vintertid är annars ett perfekt tillfälle att lära sig vänsterbromsning och sladdande i allmänhet. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Kan stämma att jag fegar lite, jag har juh fortfarande inte helt "återhämtat" mig från parkeringen med Swiften, så jag antar att jag känner ett behov av att ha mer plats än vad jag egentligen behöver ![]() Men vinter väntar jag på med spänning, för kanske första gången i mitt liv ![]() |
||||||
Som Kid säger, vrid ordentligt på ratten, särskilt när man ska provocera fram en sladd. Sen är ju de flesta BMW`s svagt understyrda, det får man "kompensera"
genom att ratta mer. Tänk på det med gasen också, tryck till på gasen lite innan du vill ha ut bakänden, så att motorn hinner komma upp i varv. Öva på!! ![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Jag kan ställa upp och ge honom en kurs i våtkörning (är det motsatsen till torrköra?
![]() ![]() Iofs går det nog inte så fort, men jag lovar att Andrew aldrig kommer bli som förr igen... ![]() ![]() |
||||||
Andrew, vilken p-plats var du på? om det ligger någorlunda nära, så kan vi ju senare i okt/nov när det kommer snö ta och träffas där nån sen kväll och sladda lite tillsammans. Jag tar givetvis Miatan och visar hur man gör. Jag brukar alltid börja vintersäsongen med en timmes "träning"
![]() Iofs är regnträning ungefär lika bra. Verkar ju regna nästan varje kväll nu så det borde gå nästan att "planera" en dag. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
[quote="Andrew Petrykowski"]
En av dom stora problem på 323ti karossen är avsaknande av nån form av aerodynamik, Allt för lätt att vända på den pga , inget tryck på baken _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
på vintern tycker jag det är skit lätt och åka brett lika som det är ruskigt blött ute. Men sen när asfalten är halv torr till torr tycker jag det är lite knepigare tycker det blir snåna ryck. Men det har faktist blivit bättre med en lite öving. Har fortfarde inte lär mig riktigt och styra med gasen på asfalt men det kommer
![]() _________________ Teres karlsson ![]() 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||||
Även iX har diffbroms standard, men det är en viscobroms och inte lamell. När det gäller att kolla om man har lamelldiff är det säkraste och enklaste sättet att hissa upp ENA bakhjulet. Orkar du dra runt det (med friläge i och ingen handbroms givetvis) har du inte lamelldiff. Har man en vanlig (öppen) diff med trötta diffdrev kan metoden med att hissa båda hjulen ljuga. Sen går det att åka på bredden även på torr asfalt UTAN diffbroms, men det kräver viss brutalitet och det är inte alltid det lyckas... _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
![]()
Jo det VET jag om..... ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2657 besök totalt |