Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E30bakvagn - hur att köra (splittad tråd)
1, 2   >>
2657 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Kristian Larsson skrev:

Bmw 323ti är trevlig. Men den avkapade rumpan måste man nog älska väldigt mycket för att stå ut med alla gliringar.


Jag kan tänka mig att älska den bilen väldigt mycket och särskilt baken. Det sitter ju en E30-bakvagn i den bilen!


Jag har väldigt svårt för den bakvagnen!
Visserligen har jag inte haft bilen så värst länge, men den är knepig att vänja sig vid
Ibland så vill den släppa rumpan ut ur svängarna, men ibland sitter den klistrad som berget
Eller det kanske bara är den där köttklumpen mellan ratten och stolen som behöver tränas mer
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Andrew Petrykowski skrev:

Jag har väldigt svårt för den bakvagnen!
Visserligen har jag inte haft bilen så värst länge, men den är knepig att vänja sig vid
Ibland så vill den släppa rumpan ut ur svängarna, men ibland sitter den klistrad som berget
Eller det kanske bara är den där köttklumpen mellan ratten och stolen som behöver tränas mer


Jag trivs underbart med min bakvagn trots stengamla bussningar m.m. Låter konstigt detdär. Igår på Anderstorp fick jag bilen oerhört välbalanserad och 100% konsekvent.
Du får nog experimentera lite med däcksval/-tryck och lite sådant tror jag för jag har inte upplevt något sådant.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andrew Petrykowski skrev:
Claes Haglund skrev:
Kristian Larsson skrev:

Bmw 323ti är trevlig. Men den avkapade rumpan måste man nog älska väldigt mycket för att stå ut med alla gliringar.


Jag kan tänka mig att älska den bilen väldigt mycket och särskilt baken. Det sitter ju en E30-bakvagn i den bilen!


Jag har väldigt svårt för den bakvagnen!
Visserligen har jag inte haft bilen så värst länge, men den är knepig att vänja sig vid


Vad menar du med detdär? Den är ju kanonfin och troligen den bästa kompromissen mellan 02:an underhållning och E36:an säkerhet, även om E36 greppar/driver bättre.

Nä, allvarligt. Det krävs en del tillvänjning kan jag tänka (Minns knappt hur det var i början och har man alltid åkt E30 eller mer sladdbenägna bilar så man är väl skadad. ) innan man trivs med den. Man får lära sig uppfatta de småsmå signalerna man får om mad som är på väg att hända. Och detta gör an genom att:

ÖVA!

Lite OT-tips till Andrew:
Minns då farsan tog med mig ut under första snön då det övningskördes. Vi (mestadels jag) åkte up en hel tank på bredsladd med 525:an, skodd med 225 sommarsulor, på en lagom snöbelagd lastbilsparkering.
Jäkla vad kass man var första timmen å man hajjade inte ett skit hur farsan med dubbla hastigheten bara slängde runt bilen som han ville. På slutet greppade man iaf grunderna så man "kunde öva på egen hand".
Man blir inte duktig på ngt utan att träna, särskillt inte ngt så pass klurigt som att åka med en bil på gränsen eller på kontrollerad sladd. Men när man får grepp på det är det underbart trevligt att gå på lagom uppställ ut på start och mål på Sviestad, fullt på 3.an och 4:an.

Mao, leta upp en lämplig plats att öva på och kör sedan massor! Det kommer, jag lovar. Kul kommer du ha iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Mao, leta upp en lämplig plats att öva på och kör sedan massor! Det kommer, jag lovar. Kul kommer du ha iaf.


Efter att ha sett pirates of the carribian igår så försökte jag leka lite på parkeringsplatsen, men jag tror bilen var lite tung (4pers i den), så den ville inte lätta på baken, den understyrde istället kraftigt
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Andrew Petrykowski skrev:
Efter att ha sett pirates of the carribian igår så försökte jag leka lite på parkeringsplatsen, men jag tror bilen var lite tung (4pers i den), så den ville inte lätta på baken, den understyrde istället kraftigt


Självklart ska du inte ha en massa folk/polare i bilen när du håller på med sådana sladdövningar.. då är det ju inge kul.. Och jag för min del kör aldrig varken fort eller brutalt när det åker någon med.. en annan sak när du ska sladda runt på en stor, tom parkeringsplats är att ta tillfället i akt när det regnar, när asfalten är blöt.. med en E30 utan diffbroms (var det va?) kommer du att upptäcka en hel MASSA kul saker....

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Frazze skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Efter att ha sett pirates of the carribian igår så försökte jag leka lite på parkeringsplatsen, men jag tror bilen var lite tung (4pers i den), så den ville inte lätta på baken, den understyrde istället kraftigt


Självklart ska du inte ha en massa folk/polare i bilen när du håller på med sådana sladdövningar.. då är det ju inge kul.. Och jag för min del kör aldrig varken fort eller brutalt när det åker någon med.. en annan sak när du ska sladda runt på en stor, tom parkeringsplats är att ta tillfället i akt när det regnar, när asfalten är blöt.. med en E30 utan diffbroms (var det va?) kommer du att upptäcka en hel MASSA kul saker....


Jo, men jag var påväg hem och dom var med... Och parkeringen var helt tom, vi va dom sista där... så jag kunde bara inte motstå att testa
Angående diffbromsen vet jag faktiskt inte, jag hade för mig att alla 318is/325 hade diffbroms...
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Andrew Petrykowski skrev:
Frazze skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Efter att ha sett pirates of the carribian igår så försökte jag leka lite på parkeringsplatsen, men jag tror bilen var lite tung (4pers i den), så den ville inte lätta på baken, den understyrde istället kraftigt


Självklart ska du inte ha en massa folk/polare i bilen när du håller på med sådana sladdövningar.. då är det ju inge kul.. Och jag för min del kör aldrig varken fort eller brutalt när det åker någon med.. en annan sak när du ska sladda runt på en stor, tom parkeringsplats är att ta tillfället i akt när det regnar, när asfalten är blöt.. med en E30 utan diffbroms (var det va?) kommer du att upptäcka en hel MASSA kul saker....


Jo, men jag var påväg hem och dom var med... Och parkeringen var helt tom, vi va dom sista där... så jag kunde bara inte motstå att testa
Angående diffbromsen vet jag faktiskt inte, jag hade för mig att alla 318is/325 hade diffbroms...


Nej, nej diffbroms är ganska ovanligt på E30 (och andra kaross-serier också) de enda som har det som standard är M-modellerna (M3 och M5). Men det fanns ju som tillval så det kan hända att du har det. Fast det märker man ganska lätt när man kör ut från en korsning (svänger) och trycker till på gasen.. Om innerhjulet spinner loss är där ingen diffbroms.. säkraste sättet att kolla det är att hissa upp bakänden och snurra på ena bakhjulet, då ska det andra bakhjulet snurra med åt samma håll om där finns diffbroms.. fast troligtvis kommer det andra bakhjulet att stå stilla eller snurra åt andra hållet, vilket betyder att din bil saknar diffbroms..

oavsett vilket så vet du vad du ska hitta på nästa gång det regnar ute....

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Frazze skrev:

oavsett vilket så vet du vad du ska hitta på nästa gång det regnar ute....


Hehe, jo
Hoppas det regnar lite senare idag
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Haha, det har regnat!
Jag blev dessvärre tvungen att avbryta mitt lekande till följd av att bränslelampan tändes
Men lite nyttigheter har jag nog lärt mig idag... en av dom är att bakvagnen inte släpper när jag vill att den ska släppa, utan den släpper bara i utgången ur svängar om jag gasar tillräckligt (eller kickar till kopplingen ).
Jag antar att detta betyder att jag måste öva lite mer
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Andrew Petrykowski skrev:
Haha, det har regnat!
Jag blev dessvärre tvungen att avbryta mitt lekande till följd av att bränslelampan tändes
Men lite nyttigheter har jag nog lärt mig idag... en av dom är att bakvagnen inte släpper när jag vill att den ska släppa, utan den släpper bara i utgången ur svängar om jag gasar tillräckligt (eller kickar till kopplingen ).
Jag antar att detta betyder att jag måste öva lite mer


Vrid på ratten mer, det verkar som du fegar litegrann, jag var med om att köra ner i diket med min 540iA andra dagen i min ägo men som tur är så lär man sig av sina misstag.

Vintertid är annars ett perfekt tillfälle att lära sig vänsterbromsning och sladdande i allmänhet.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
kid skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Haha, det har regnat!
Jag blev dessvärre tvungen att avbryta mitt lekande till följd av att bränslelampan tändes
Men lite nyttigheter har jag nog lärt mig idag... en av dom är att bakvagnen inte släpper när jag vill att den ska släppa, utan den släpper bara i utgången ur svängar om jag gasar tillräckligt (eller kickar till kopplingen ).
Jag antar att detta betyder att jag måste öva lite mer


Vrid på ratten mer, det verkar som du fegar litegrann, jag var med om att köra ner i diket med min 540iA andra dagen i min ägo men som tur är så lär man sig av sina misstag.

Vintertid är annars ett perfekt tillfälle att lära sig vänsterbromsning och sladdande i allmänhet.


Kan stämma att jag fegar lite, jag har juh fortfarande inte helt "återhämtat" mig från parkeringen med Swiften, så jag antar att jag känner ett behov av att ha mer plats än vad jag egentligen behöver
Men vinter väntar jag på med spänning, för kanske första gången i mitt liv
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Som Kid säger, vrid ordentligt på ratten, särskilt när man ska provocera fram en sladd. Sen är ju de flesta BMW`s svagt understyrda, det får man "kompensera"
genom att ratta mer. Tänk på det med gasen också, tryck till på gasen lite innan du vill ha ut bakänden, så att motorn hinner komma upp i varv.
Öva på!! hmm, det har visst regnat här nere i krstd också.....

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17955



Andrew,
När du känner att bilen kränger lagom så prova att tvärsläppa gaspedalen. Var beredd med ratten och att ge gas igen...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Låter som du borde åka med någon (gärna i din bil) för att känna på hur den reagerar med någon "räv" bakom rattten. Gärna någon duktig E30-rattare? Vem ställer upp?

_________________
Magnus Thomé
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Jag kan ställa upp och ge honom en kurs i våtkörning (är det motsatsen till torrköra? )...
Iofs går det nog inte så fort, men jag lovar att Andrew aldrig kommer bli som förr igen... ...och väldigt snart börja som jag, vänta ut tills det slutat regna ute för att plötsligt komma på att man visst hade ett jätteviktigt ärende någonstans.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Andrew, vilken p-plats var du på? om det ligger någorlunda nära, så kan vi ju senare i okt/nov när det kommer snö ta och träffas där nån sen kväll och sladda lite tillsammans. Jag tar givetvis Miatan och visar hur man gör. Jag brukar alltid börja vintersäsongen med en timmes "träning"

Iofs är regnträning ungefär lika bra. Verkar ju regna nästan varje kväll nu så det borde gå nästan att "planera" en dag.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



[quote="Andrew Petrykowski"]
Claes Haglund skrev:
Kristian Larsson skrev:

Bmw 323ti är trevlig. Men den avkapade rumpan måste man nog älska väldigt mycket för att stå ut med alla gliringar.


Jag kan tänka mig att älska den bilen väldigt mycket och särskilt baken. Det sitter ju en E30-bakvagn i den bilen!


En av dom stora problem på 323ti karossen är avsaknande av nån form av aerodynamik, Allt för lätt att vända på den pga , inget tryck på baken

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



på vintern tycker jag det är skit lätt och åka brett lika som det är ruskigt blött ute. Men sen när asfalten är halv torr till torr tycker jag det är lite knepigare tycker det blir snåna ryck. Men det har faktist blivit bättre med en lite öving. Har fortfarde inte lär mig riktigt och styra med gasen på asfalt men det kommer

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Frazze skrev:

Nej, nej diffbroms är ganska ovanligt på E30 (och andra kaross-serier också) de enda som har det som standard är M-modellerna (M3 och M5). Men det fanns ju som tillval så det kan hända att du har det. Fast det märker man ganska lätt när man kör ut från en korsning (svänger) och trycker till på gasen.. Om innerhjulet spinner loss är där ingen diffbroms.. säkraste sättet att kolla det är att hissa upp bakänden och snurra på ena bakhjulet, då ska det andra bakhjulet snurra med åt samma håll om där finns diffbroms.. fast troligtvis kommer det andra bakhjulet att stå stilla eller snurra åt andra hållet, vilket betyder att din bil saknar diffbroms..

oavsett vilket så vet du vad du ska hitta på nästa gång det regnar ute....


Även iX har diffbroms standard, men det är en viscobroms och inte lamell.
När det gäller att kolla om man har lamelldiff är det säkraste och enklaste sättet att hissa upp ENA bakhjulet. Orkar du dra runt det (med friläge i och ingen handbroms givetvis) har du inte lamelldiff.
Har man en vanlig (öppen) diff med trötta diffdrev kan metoden med att hissa båda hjulen ljuga.

Sen går det att åka på bredden även på torr asfalt UTAN diffbroms, men det kräver viss brutalitet och det är inte alltid det lyckas...

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



glömde iX`en trots att jag ägt en..

Citat:
Sen går det att åka på bredden även på torr asfalt UTAN diffbroms, men det kräver viss brutalitet och det är inte alltid det lyckas...


Jo det VET jag om.....

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Spiidfriik skrev:
Sen går det att åka på bredden även på torr asfalt UTAN diffbroms, men det kräver viss brutalitet och det är inte alltid det lyckas...

Då är min odiffad isf
Citera
Allmänt banåkaforum
E30bakvagn - hur att köra (splittad tråd)
1, 2   >>
2657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande