Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW M3 E92 lansering
<<   1, 2
4987 besök totalt
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Erik B skrev:
Här är en billigare variant. M3 simulator
http://blog.worldcarfans.com/index.cfm/8070710.005/simulated-bmw-m3-ri . . . .

Det är GTR2 de kör i den där bilen.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
En liten film tillsammans med RS4:

http://www.automotorsport.se/tv/?m=11121

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag måste lära mig sluta klicka på AMS länkar, jag vill bara svina nån på snoken varje gång auto-resizen gör sitt.

BMW 330i -05
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

och en trevlig bild....låter gött gör den också !!

Racern:
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Ska köra den på ringen i september under två dagar
oavsett vad bestämmelserna säger kommer jag köra helt utan ESP, hur ska man annars kunna skaffa sig en adekvat uppfattning om vad det är för bil.

Hmm kanske hoppar detta då jag vet att det kommer att åkas på GPn.
Samt att rent a race car får sin M3 E92 i okt(jag ska köra den först hoppas jag )

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har ju provat den lite grann. Blev inte sådär jätteimponerad faktiskt. Beror väl på hur högt man ställer förväntningarna, men den väckte inte habegäret hos mig.
För tung och för mycket kanske.
Att den kostar typ 800k med lite utrustning kan nog vara en bidragande faktor till att man inte känner sig manad..

A-test publiceras i ett kommande nummer av Automobil.

Rice and shine
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Jag har ju provat den lite grann. Blev inte sådär jätteimponerad faktiskt. Beror väl på hur högt man ställer förväntningarna, men den väckte inte habegäret hos mig.
För tung och för mycket kanske.
Att den kostar typ 800k med lite utrustning kan nog vara en bidragande faktor till att man inte känner sig manad..

A-test publiceras i ett kommande nummer av Automobil.

Jag körde bilen rätt ordentligt idag, och kan bara säga att den VERKLIGEN väckte habegäret hos mig.

Har aldrig kört en bil innan, som väckt ett sådant starkt habegär.

800.000 sek, då är det inte "lite" utrustning, utan alldeles för mycket för att egentligen passa på denna bil, om man frågar ett banfreak som mig....

Mina reflektioner var, uuuuunderbart ljud, ruskigt bra drag över hela registret, samt mycket imponerande bromsar och även helt okej chassi.

Dock ännu inte körd på bana, men dock i många rondeller och lite rakor etc.

Ska bli kul att förhoppningsvis snart ta några varv på bana också....

Racern:
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Automobils Testteam är inte så imponerade av helheten

Det är väl lika bra att fortsätta i samma tråd

De korskörde den mot två fräsha E20 M3 Sport Evolutions och i det sällskapet tycktes E92an bara vara en GTvagn

"Krasst sett har M3 E30 inte någon arvtagare i det moderna BMW-sortimentet. Nya M3 är en GT-vagn"

Det närmaste E30 genom åren verkar ha varit 320 Si E92 men den motorn är ju lite långt från WTCCvarianterna (M3 E30 SE var väl inte lika långt från Grupp-A maskinerna?).

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re: Automobils Testteam är inte så imponerade av helheten

Niklas Falk skrev:

De korskörde den mot två fräsha E20 M3 Sport Evolutions och i det sällskapet tycktes E92an bara vara en GTvagn

"Krasst sett har M3 E30 inte någon arvtagare i det moderna BMW-sortimentet. Nya M3 är en GT-vagn"

Det närmaste E30 genom åren verkar ha varit 320 Si E92 men den motorn är ju lite långt från WTCCvarianterna (M3 E30 SE var väl inte lika långt från DTMmaskinerna?).

De har ju glömt bort 130:n, bara å riva ut lite skräp så den blir lite lättare så har du ersättaren till E30:n

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

bmw130 skrev:
De har ju glömt bort 130:n, bara å riva ut lite skräp så den blir lite lättare så har du ersättaren till E30:n
Du kan ju börja med att kasta bort de två främre tunga cylindrarna
Den lättade 130:n finns ju inte direkt i sortimentet heller.
Inte ens M GmbH får ju bygga lätta bilar längre (5kg lättare tak i kolfiber, ok, men på en 1700kg bil )

M3an är ju en liten M5a. Homlogeringmodellen för standardracing är ju 320Si. Synd att den inte kom med potentare version av motorn bara. Är inte den förresten lättrimmad (eftersom den borde ha vissa konstruktioner förbredda för WTCC)?

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Niklas Falk skrev:
bmw130 skrev:
Du kan ju börja med att kasta bort de två främre tunga cylindrarna
Den lättade 130:n finns ju inte direkt i sortimentet heller.
Inte ens M GmbH får ju bygga lätta bilar längre (5kg lättare tak i kolfiber, ok, men på en 1700kg bil )

M3an är ju en liten M5a. Homlogeringmodellen för standardracing är ju 320Si. Synd att den inte kom med potentare version av motorn bara. Är inte den förresten lättrimmad (eftersom den borde ha vissa konstruktioner förbredda för WTCC)?

Nu ska vi inte vara så pessimistiska En 130 väger ju faktiskt inte mer än 1450 kg (tjänstevikt) finns en hel del vikt å slänga ut, utan att man slänger ut motorn Med tanke på hur mycket bättre väghållning det är i en 130 har E30 ingen chans

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Snart släpps ju den nya 1-seriecoupén, som 120d, 123d samt 135i.

Kanske får vi sedan efter tag äntligen se en M1 igen, det vore något !!!

Racern:
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag tyckte EVos genomgång av alla M-bilar var intressant. Där framkom det ju att nya M3 var en sämre variant av GT-vagn än förra generationens M5 och att den inte hade något att sätta emot E30 vad gäller körglädje. Fast för en del behöver det ju inte vara kul att köra. De blir glada bara klockan inte går så långt...

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Bistec skrev:
Snart släpps ju den nya 1-seriecoupén, som 120d, 123d samt 135i.

Kanske får vi sedan efter tag äntligen se en M1 igen, det vore något !!!

om man vill se den på riktigt ska man åka till Gotland Ring:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3229&start=294

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Bistec skrev:

Nu slutar du direkt att besudla forumet med porrbilder.

Suck...om nga decenier kanske...just nu köste det en slant för mkt...

Jag vill ha, om inte M1, så en 120 Si/CSL...alltså Si-fyran uppskrämd till 200-220hk och ALLT onödigt borttaget så den väger max 1100 kg...

Ahh, jag somnar om.

Petter

Här sen Mar 2003

Niklas Falk skrev:

Det närmaste E30 genom åren verkar ha varit 320 Si E92 men den motorn är ju lite långt från WTCCvarianterna (M3 E30 SE var väl inte lika långt från Grupp-A maskinerna?).

Visst är m3 e30 en lättare och rejsigare m3 än e92. Men nya m3 är 25 sek snabbare runt ringen än m3 e46 och den är ljusår snabbare än e30 så även om den känns "gubbig" så är den ju snabb. Egentligen är det väl optimalt om bilen känns bekväm för vardagskörning men ändå är bland det snabbaste på bana.

Den nya tunga v8 är ju dessutom 15-25kg (kommer inte ihåg exakt) lättare än den raka sexan i e46

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Andreas Lidström skrev:
Jag vill ha, om inte M1, så en 120 Si/CSL...alltså Si-fyran uppskrämd till 200-220hk och ALLT onödigt borttaget så den väger max 1100 kg...

Ahh, jag somnar om.
Äh, det är ju bara att övertyga BMW Motorsport att 120 är en bättre (prestanda och marknadsföringsvärde) plattform för WTCC så får du en 120Si på köpet.
Att de skulle vinna nåt på att göra en SE-variant med nuvarande reglemente tror jag inte (det behöver väl tillverkas fler än de tror sig kunna sälja samt att reglementet tillåter stora moddningar i alla fall).

Men M-modellerna har ju idag väldigt lite med tävlingsbilarna att göra, möjligen inspiration till val av lösningar möjligen.
Varvtider på ringen och 0-200 tider (direkt från bandet) är ju marknadsföringsfakta av samma sort.
Det finns gott om bilar som är snabbare men tråkigare än Golf GTI MK1 (eller 318 is för att ta ett annat exempel). Olika bilar får olika hjärtan att klappa på olika sätt (allt från stillestånd till hjärtklappning).

Men M3 är inte ensam om att göra en resa allt längre från sitt ursprung (större, tyngre och mera motor). Konsumentbasen är ju lite för stor för att kunna göra som tex Lotus (även om en Elise är en lyxbil jämfört med ursprunget).

Men den varvvilliga V8an gör ju att örat iaf får sitt när man sitter klistrad i stolen . En dubbelturbosexa hade inte gett örat nån hjälp att höja helheten.

Hm, kan inte alla biltillverkare fatta att man skall sälja bilar med Burmöjlighet/FIAstolar i helbilsgodkännandet, max 1100kg samt 205/50-15 som däcksdimension (eller är det lite smal kundgrupp kanske)?

Allmänt banåkaforum
BMW M3 E92 lansering
<<   1, 2
4987 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande