Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan pedalstället ge mjuk bromskänsla?
966 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej!

Efter Sviesta-körningen med Attitude så har min bil drabbats lite av "oj så mjuk bromspedalen är"-känsla. Bromsvätskan är bytt nu, Motul RBF600 blev det och systemet ska vara luftat (flera gånger pga problemen med pedalkänslan) men känslan är fortfarande "oj så mjuk..."...

Kan själva pedalstället ge så mycket flex att det känns som att det är bromssystemet som är mjukt?

Det jag söker efter är det skydd som finns i orginalbilar, pedalstället ska ju ge efter vid krock för att hindra att förarens fötter och ben råkar illa ut av pedalerna...

Nån som vet?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

självklart kan flex ge en slemmig pedal. det är nog t.o.m. det största enskilda anledningen till just det.
det är bara att ta 2 kompisar till hjälp. placera en i motorrummet och en vid pedalerna inne i bilen.
sen kan du i godan ro sitta och pressa på pedalen medans dom kollar flexet.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Vi hade en tråd om luftning......försök att leta rätt på den....kan någon hjälpa till att hitta den..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Vi hade en tråd om luftning......försök att leta rätt på den....kan någon hjälpa till att hitta den..

Jo, jag tror den ligger i "Best of"-forumet. Har kikat igenom den men tror egentligen inte att luftningen är bekymret ? Jag undrade mest om pedalstället kan bråka också.

"om nåt gått fel, skyll på en annan komponent"...

EDIT: Systemet luftades på märkesverkstan med nån vakuum-sug-mojj. Hoppas meken visste hur man ska göra på en Saab? Borde vara OK, trycker jag väl...

Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003

Jag har samma problem som Magnus, men på en og900 -88 T16.
Systemet är ordentligt luftat, helt enligt alla tips som finns i "best off" tråden om luftning.
Men ack, samma svampiga känsla. Har nu renoverat huvudbromscylindern, men med föga resultat
Får väl riva ned knäskyddet och syna pedalstället efter något... som inte är som det ska.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
EFter dagens slalom på Uråsa med STCS så hade jag bromspedalen nere i stoppgummit flera gånger och under en testtur med vår ordförande Johan S så fälldes kommentaren:
"Dom här bromsarna"... (Svänga runt kon) "...är inte så bra!" (Runda nästa kon)

Så, jag ska studera luftningstråden igen och skälla på min Saabverkstad som inte verkar veta riktigt hur 9-3:an ska luftas? Märkligt...

Allmänt banåkaforum
966 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande