Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-10-12 SLC-Gatbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
22991 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Patrik Rydh skrev:
Varför inte tävla på riktigt istället?

Annars blir det lite som gång, så fort som möjligt utan att springa

Kanske vi gör redan, men låt oss som vill köra så fort vi kan med våra gatbilar göra det...och dom som vill göra på sitt sätt göra det...

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Supramannen skrev:

Kan ni inte ha en snabbast tid tävling också för dom som vill

Patrik Rydh skrev:

Både tävla på riktigt, och tävling om snabbaste varv har vi redan..... men då ska det vara bilar med full säkerhet ..... det här med jämnaste varv är ett iaf för mig ett lagom "säkert" tävlingsformat för gatbilar som inte premierar chanstagningar utan mer sätter fokus på säker och jämn körning...... vilket också som en bisak är det bästa sättet att köra om man verkligen vill utveckla sin egen bil till att bli snabbare.

(sen kan man tycka det är skitkul att "busköra" över sina gränser och testa det med emellanåt, men då vill jag inte ha det i ett tävlingsmoment för gatbilar utan full säkerhetsutrustning.)

Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Re:

Patrik Rydh skrev:

Kallas det inte för roadsport

Det finns nog skäl till att man inte får ta tider på de flesta gatbilskörningar, om man vill köra
100% så finns det alltid någon hårding som kör 110% efter ett tag när hornen har växt ut lagom långt,
jag skulle inte vilja ha honom i sidan på min bil utan bur mm. Så jag håller med snabbaste varv sätter man under tävling.

Stockholm
Här sen Aug 2005

Re:

Staffan Bergholm skrev:
Supramannen skrev:
Staffan Bergholm skrev:
fuling skrev:
Vad är det viktigaste för att ha roligt på bana???

Trevliga mäniskor som delar den här passionen och mycket garv!

Nu luras du, det bästa du vet är se hur du kapar tiderna, såg hur det lös i ögoen på dig när du fick leka med PF boxen..

Jo, hjälmen krackelerar och hornen kommer fram, fantastiskt kul att köra på tid!
Men det är lika kul att ligga och jaga en annan bil eller få sätta det där "perfekta" varvet på Ringen helt själv och utan att veta vilken tid man hade.

Hade en "svacka" här för en tid sedan, undrade verkligen varför jag håll på med det här, går så mycket tid och pengar. När jag "grottat" klart insåg jag att för mig så handlar det här lika mycket om att träffa folk som att köra bil.

Jag kommer inte ihåg individuella varv på Ringen eller Gotland Ring, men jag kommer ihåg att jag skrattade så jag kiknade inne på Pistenklaus på kvällarna och av "Pinjongskämten" på Gotland.
En anan dimension på samma tema är allt "fixande", alla hjälper varandra och gläds åt att hjälpa till att lösa varandras problem, så himla kul.

Det låter säkert väldigt politiskt korrekt, men för mig är det de här som är "grejjen", att ha kul på och utanför banan! Tar man bort alla andra mäniskor ur den här "bilåkarekvationen" så är det inte kul längre, i alla fall inte för mig, och jag tror inte att jag är unik.

Tidtagning eller inte, snabb bil, "under dog" spelar ingen roll "whatever turns you on baby" (Kirstie varning på den).

Måste sluta skriva nu innan jag blir tårögd av min otroliga insikt i det här ämnet

Ja, visst var den gotlands resan väldigt trevlig, jag snyftar lite nu när du tog upp den där pinjong disskutionen. du ska inte med oss i helgen till ringen då

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
www.facebook.com/stacc.racing/
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Han säger att han inte kan, han ska sitta och rabbla sitt nya mantra "jag bryr mig inte om tider"..

LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005

Re:

Supramannen skrev:
Han säger att han inte kan, han ska sitta och rabbla sitt nya mantra "jag bryr mig inte om tider"..

STAFFAN, följ med och försök att få mig och rickard att glömma tidtagning vid bankörning. Då får du nog fasen ligga i och hjärntvätta

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Re:

LIDS skrev:

Ja, visst var den gotlands resan väldigt trevlig, jag snyftar lite nu när du tog upp den där pinjong disskutionen. du ska inte med oss i helgen till ringen då

Jo hörde att ni var på g i helgen, mycket folk ska ner.
Jag hade funderingar på att åka ner en "sista sista" gång för året och verkligen "vrida ur" årskortet (ja med hyrbil då), men det kommer inte bli så.

Lol, ser dina och Rickards fortsatta kommentarer i ett annat fönster
Shit, jag blir alldelse avundsjuk, ni kommer ha så kul
MMS:a första Bitburger skålen

Sorry, det här klassificeras nog som "grov trådkapning" i brottsbalken.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

Patrik Rydh skrev:

Har du sett vad som ibland händer när folk tävlar och den som ligger bakom väldigt gärna vill komma om???? *SUCK!*

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Staffan Bergholm skrev:
LIDS skrev:

Jag hade funderingar på att åka ner en "sista sista" gång för året och verkligen "vrida ur" årskortet (ja med hyrbil då), men det kommer inte bli så.

Är det öl du pratar om, det hoppas jag ej för det är äkligt, men dom har väl sprit hoppas jag..

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Re:

Supramannen skrev:
Staffan Bergholm skrev:
LIDS skrev:

Är det öl du pratar om, det hoppas jag ej för det är äkligt, men dom har väl sprit hoppas jag..

Dom har nog tequila där också, köp en till LIDS från mig, "botten upp för min mamma" brukar funka..
Ha en bra resa

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Kenson skrev:
Patrik Rydh skrev:

Har du sett vad som ibland händer när folk tävlar och den som ligger bakom väldigt gärna vill komma om???? *SUCK!*

Det är väl ungefär samma som det som händer på en banträff och den som ligger bakom väldigt gärna vill komma om? Förutom att på tävling så finns ambulans och läkare alltid på plats.

Visst att risken är större på tävling men gatbilsträffar är inte förskonade från olyckor.

Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Jag har kört bana i några år nu och aldrig kommit på idén att ta fram tiduret, trots att det sitter ett monterat i bilen. Har även kört med transponder i bilen, men den glömmer man snabbt bort när man kör.

Det som lockar mig är att få in flytet i körningen, experimentera lite, flytta fram apex, köra på en annan växel etc. Det är roligt när man helt plötsligt upptäcker här måste jag växla upp på ett ställe där man inte blivit tvungen att göra förut, dvs det gick fortare nu. Jag tycker att det känns i hela kroppen när det går snabbt, jag behöver ingen klocka för verifiera detta.

Att sedan jämföra varvtider utan randvilkor känns lite meningslöst då motorsport är en materialsport! Att jämföra tider på samma vilkor känns däremot väldigt relevant.

Alla är vi olika och har rätt att tycka vad vi vill men det här är min syn på det hela. Kan även tillägga att det här med jämnast varv känns helt rätt som tävlingsmoment.

Stockholm
Här sen Aug 2005

Re:

Patrik Rydh skrev:
Kenson skrev:
Patrik Rydh skrev:

Det är väl ungefär samma som det som händer på en banträff och den som ligger bakom väldigt gärna vill komma om? Förutom att på tävling så finns ambulans och läkare alltid på plats.

Visst att risken är större på tävling men gatbilsträffar är inte förskonade från olyckor.

Skillnaden är väl att på en banträff BÖR den långsammare släppa om!?!?!?!?

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
Citera
LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005

Re:

Patrik Rydh skrev:
Kenson skrev:
Patrik Rydh skrev:

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
Citera
LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005

Re:

Patrik Rydh skrev:
Kenson skrev:
Patrik Rydh skrev:

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Det var ett väldigt tjat

Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

Rehan skrev:
Jag har kört bana i några år nu och aldrig kommit på idén att ta fram tiduret, trots att det sitter ett monterat i bilen. Har även kört med transponder i bilen, men den glömmer man snabbt bort när man kör.

Det som lockar mig är att få in flytet i körningen, experimentera lite, flytta fram apex, köra på en annan växel etc. Det är roligt när man helt plötsligt upptäcker här måste jag växla upp på ett ställe där man inte blivit tvungen att göra förut, dvs det gick fortare nu. Jag tycker att det känns i hela kroppen när det går snabbt, jag behöver ingen klocka för verifiera detta.

Att sedan jämföra varvtider utan randvilkor känns lite meningslöst då motorsport är en materialsport! Att jämföra tider på samma vilkor känns däremot väldigt relevant.

Alla är vi olika och har rätt att tycka vad vi vill men det här är min syn på det hela. Kan även tillägga att det här med jämnast varv känns helt rätt som tävlingsmoment.

Visst kan man utvecklas utan tidtagning men bara till en viss gräns sen anser jag att det krävs tidtagning och du kommer bli förvånad hur spårförändringar som inte känns lika naturligare kan vara snabbare!

Själv har jag bara kört med transponder men till nästa år ska det in en driftbox i bilen så jag ska kunna se varenda varv så att jag verkligen kan börja experimentera och avgöra varv för varv vad det är som fungerar.

För min egen del så ser jag tidtagning som en rolig del för att följa sin egen utveckling och tycker visst man kan jämföra med andra bilar.....kör man snabbare än en bil som uppenbart ska gå snabbare än ens egen så känns det bra för egot

SLC är den bästa arrangören jag kört med och jämn tider är ett kul inslag tycker jag.

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Re:

LIDS skrev:
Patrik Rydh skrev:
Kenson skrev:
Patrik Rydh skrev:

om det är frågan om en snabbaste-tid-tävling på en banträff så kanske den som ligger framför inte är så sugen på att släppa av lite på sitt tempo för att kunna släppa förbi någon.
Jag tycker iaf att det är självklart att om man ska ha en tävling på bästa tid så ska man också kräva bättre säkerhet i bilen än vad en normal gatbil kanske har.

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

om man jämför med differensslalom (två skidåk på så lika tid som möjligt) så märker man väldigt tydligt att de snabbaste också har minsta differensen.
ofta så ligger 10% av åkarna inom 2 tiondelar på ett åk på 30 sekunder. och då pratar vi inte tävlingsåkare utan turister.
Differens är väldigt utslagsgivande..
Är du konsistent, koncentrerad och har koll på grejorna så blir det både fort och lika.
(Vem kommer med en gps som visar med en grön lampa att man ligger före förra varvet, och en röd som visar att man ligger efter?)

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

Arne Lindgren skrev:
om man jämför med differensslalom (två skidåk på så lika tid som möjligt) så märker man väldigt tydligt att de snabbaste också har minsta differensen.
ofta så ligger 10% av åkarna inom 2 tiondelar på ett åk på 30 sekunder. och då pratar vi inte tävlingsåkare utan turister.
Differens är väldigt utslagsgivande..
Är du konsistent, koncentrerad och har koll på grejorna så blir det både fort och lika.
(Vem kommer med en gps som visar med en grön lampa att man ligger före förra varvet, och en röd som visar att man ligger efter?)

Haltande jämförelse. I slalom så ligger det inte långsammare åkare före i banan och "blockerar". Är ju helt omöjligt för en bil som är snabb bland massa andra att köra många jämna varv då minsta lilla upphängning vid omkörning blir fullständigt förödande för tidsjämnheten. Är man ensam på banan så är det givetvis en annan sak...

Den funktionen du talar om har tex min Stack display. De kallar det Predictive Lap Time.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Problem med olika snabb bilar är lösbart, se nedan, vad gäller 5 gämna varvtider

citat av Fredrik - SLC
Citat:
vi får väl utveckla konceptet lite grand om önskan finns framåt, genom att inte släppa ut så många bilar och se till att dom som är ute samtidigt är mer lika i fart......

2007-10-12 SLC-Gatbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
22991 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande