Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 22991 besök totalt |
Re:
Kanske vi gör redan, men låt oss som vill köra så fort vi kan med våra gatbilar göra det...och dom som vill göra på sitt sätt göra det... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Både tävla på riktigt, och tävling om snabbaste varv har vi redan..... men då ska det vara bilar med full säkerhet ..... det här med jämnaste varv är ett iaf för mig ett lagom "säkert" tävlingsformat för gatbilar som inte premierar chanstagningar utan mer sätter fokus på säker och jämn körning...... vilket också som en bisak är det bästa sättet att köra om man verkligen vill utveckla sin egen bil till att bli snabbare. (sen kan man tycka det är skitkul att "busköra" över sina gränser och testa det med emellanåt, men då vill jag inte ha det i ett tävlingsmoment för gatbilar utan full säkerhetsutrustning.) |
||||||||
Re:
Kallas det inte för roadsport ![]() ![]() Det finns nog skäl till att man inte får ta tider på de flesta gatbilskörningar, om man vill köra 100% så finns det alltid någon hårding som kör 110% efter ett tag när hornen har växt ut lagom långt, jag skulle inte vilja ha honom i sidan på min bil utan bur mm. Så jag håller med snabbaste varv sätter man under tävling. _________________ Niklas Lövgren |
||||||||
Re:
Ja, visst var den gotlands resan väldigt trevlig, jag snyftar lite nu när du tog upp den där pinjong disskutionen. du ska inte med oss i helgen till ringen då ![]() ![]() _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||||
Re:
STAFFAN, följ med och försök att få mig och rickard att glömma tidtagning vid bankörning. Då får du nog fasen ligga i och hjärntvätta ![]() _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||||
Re:
Jo hörde att ni var på g i helgen, mycket folk ska ner. Jag hade funderingar på att åka ner en "sista sista" gång för året och verkligen "vrida ur" årskortet (ja med hyrbil då), men det kommer inte bli så. Lol, ser dina och Rickards fortsatta kommentarer i ett annat fönster ![]() Shit, jag blir alldelse avundsjuk, ni kommer ha så kul ![]() MMS:a första Bitburger skålen ![]() Sorry, det här klassificeras nog som "grov trådkapning" i brottsbalken. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Re:
Har du sett vad som ibland händer när folk tävlar och den som ligger bakom väldigt gärna vill komma om???? *SUCK!* _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Re:
Är det öl du pratar om, det hoppas jag ej för det är äkligt, men dom har väl sprit hoppas jag.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Dom har nog tequila där också, köp en till LIDS från mig, "botten upp för min mamma" brukar funka.. Ha en bra resa ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Re:
Det är väl ungefär samma som det som händer på en banträff och den som ligger bakom väldigt gärna vill komma om? Förutom att på tävling så finns ambulans och läkare alltid på plats. Visst att risken är större på tävling men gatbilsträffar är inte förskonade från olyckor. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||||
Jag har kört bana i några år nu och aldrig kommit på idén att ta fram tiduret, trots att det sitter ett monterat i bilen. Har även kört med transponder i bilen, men den glömmer man snabbt bort när man kör.
Det som lockar mig är att få in flytet i körningen, experimentera lite, flytta fram apex, köra på en annan växel etc. Det är roligt när man helt plötsligt upptäcker här måste jag växla upp på ett ställe där man inte blivit tvungen att göra förut, dvs det gick fortare nu. Jag tycker att det känns i hela kroppen när det går snabbt, jag behöver ingen klocka för verifiera detta. Att sedan jämföra varvtider utan randvilkor känns lite meningslöst då motorsport är en materialsport! Att jämföra tider på samma vilkor känns däremot väldigt relevant. Alla är vi olika och har rätt att tycka vad vi vill men det här är min syn på det hela. Kan även tillägga att det här med jämnast varv känns helt rätt som tävlingsmoment. _________________ Rehan Mirza |
||||||||
Re:
Skillnaden är väl att på en banträff BÖR den långsammare släppa om!?!?!?!? _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||||
Re:
Skillnaden är väl att på en banträff BÖR den långsammare släppa om!?!?!?!? _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||||
Re:
Skillnaden är väl att på en banträff BÖR den långsammare släppa om!?!?!?!? _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||||
Re:
Visst kan man utvecklas utan tidtagning men bara till en viss gräns sen anser jag att det krävs tidtagning och du kommer bli förvånad hur spårförändringar som inte känns lika naturligare kan vara snabbare! Själv har jag bara kört med transponder men till nästa år ska det in en driftbox i bilen så jag ska kunna se varenda varv så att jag verkligen kan börja experimentera och avgöra varv för varv vad det är som fungerar. För min egen del så ser jag tidtagning som en rolig del för att följa sin egen utveckling och tycker visst man kan jämföra med andra bilar.....kör man snabbare än en bil som uppenbart ska gå snabbare än ens egen så känns det bra för egot ![]() SLC är den bästa arrangören jag kört med och jämn tider är ett kul inslag tycker jag. |
||||||||
Re:
om det är frågan om en snabbaste-tid-tävling på en banträff så kanske den som ligger framför inte är så sugen på att släppa av lite på sitt tempo för att kunna släppa förbi någon. Jag tycker iaf att det är självklart att om man ska ha en tävling på bästa tid så ska man också kräva bättre säkerhet i bilen än vad en normal gatbil kanske har. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
om man jämför med differensslalom (två skidåk på så lika tid som möjligt) så märker man väldigt tydligt att de snabbaste också har minsta differensen.
ofta så ligger 10% av åkarna inom 2 tiondelar på ett åk på 30 sekunder. och då pratar vi inte tävlingsåkare utan turister. Differens är väldigt utslagsgivande.. Är du konsistent, koncentrerad och har koll på grejorna så blir det både fort och lika. (Vem kommer med en gps som visar med en grön lampa att man ligger före förra varvet, och en röd som visar att man ligger efter?) _________________ Arne Lindgren |
||||||||
Re:
Haltande jämförelse. I slalom så ligger det inte långsammare åkare före i banan och "blockerar". Är ju helt omöjligt för en bil som är snabb bland massa andra att köra många jämna varv då minsta lilla upphängning vid omkörning blir fullständigt förödande för tidsjämnheten. Är man ensam på banan så är det givetvis en annan sak... Den funktionen du talar om har tex min Stack display. De kallar det Predictive Lap Time. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Problem med olika snabb bilar är lösbart, se nedan, vad gäller 5 gämna varvtider
citat av Fredrik - SLC
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 22991 besök totalt |