| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Renovera Öhlinsben?
|
2 besök senaste veckan (6524 totalt) |
|
Renovera Öhlinsben?
Tjena Har Öhlinsben på min kärra, de är kanon men har några år på nacken (ungefär sex år och 2000 mil) Är det så att jag kanske ska skicka dem på översyn / renovering hos Öhlins så de blir så bra som de kan vara? Vad kan detta kosta? _________________ Paul |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Tackar för svaren, fastän de inte direkt var svar på min fråga
Renovering skulle alltså gå loss på i runda slängar 35k? Saftigt värre! (varför ska den där toppen alltid kosta så mkt )
Det jag vill ha tankar om är huruvida det är dags att renovera och om det isf är värt det relativt priset. Tack på förhand _________________ Paul |
||||||
|
om 35 k är 1/4 av priset är det rena race grejer du har. Som alla komponenter avsedda för motorsport är de gjorda för att underhållas så att man bibehåller låg friktion och optimal funktion.
Har det gått 6 år sedan så skall du definitivt renovera dem om du vill få ut bästa möjliga funktion ur grejerna. Hur dyr renoveringen blir beror självklart på vad som behöver bytas. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||||
|
Hmm, jag betalade 6k för renovering och nya fjädrar hos stötdämparexperten i vintras. Vilka öhlinare har du? Jag har dessa för e36 http://www.khmotorsport.se/shop/page
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
|
Tackar för den snabba responen Johan
Har jag fått för mig rätt, att du har samröre med Öhlins? Har du några tips för en novis? Är det värt att lägga slantar i den nybyggda skakriggen lr är det fullt tillräckligt för mig som lekman att laborera med inställningarna på mina fina guldben själv? Jo, bilen byggdes med avsikt att köra SLC-serien (lr någon annan fin serie) så det är seriösa bitar är jag rädd/glad för
6' lät ju mer överkomligt )
BTW. Hemskt fin GT2a du ligger inne med, var inne på Porsche innan jag köpte Evo:n, men insåg att med min budget skulle jag bli ifrånåkt av kepsar i plastraketer. If you can't beat them, join them!
_________________ Paul |
||||||
|
Jo, ett visst samröre med Öhlins har jag.
Alla är ute efter hur man kan få bilen att gå snabbare för varje investerad krona. Att hitta rätt väg är svårt men att lyckas är det som kännetecknar framgångsrika team. Fast det är klart, de med mest pengar brukar ändå alltid vinna till slut. Skakriggen är bra och jag skulle säga att den är speciellt bra för mindre team med oerfaren/oerfarna förare och ingenjörer som inte kan eller har möjlighet att utvärdera bilen genom en massa testande. I skakriggen får du en bil som rör sig välbalanserat fram/bak, dämpning anpassad för de fjädrar ni använder, har bra grepp och ger ett förutsägbart beteende. Dock mäts inte rollbeteendet utan det får man fixa till på bana mha av k-hämmare, hjulvinklar, höjder m.m. Skakriggstest sliter inte på bilen vilket är en annan fördel. Ni måste dock fundera på om ni som team kan bli snabbare genom att investera de pengarna på något annat sätt. Kanske en halv dags bantest för att få mer erfarenhet, eller genom att uppdatera bilen på något annat sätt. Allt beror på vilken nivå ni och bilen befinner er på. om vi tittar på dina stötdämpare så skulle jag prata med Kent på KH. Om de är 6 år gamla behöver de som sagt en renovering. Har ni pengar över så skulle jag också prata med vad en uppdatering skulle kosta. Är settingen i dämparna framtagen för banracing eller asfalts rally. Låt han se över specen på era dämpare, vilka fjädrar, k-hämmare ni använder osv. Kolla vad han kan göra inom de ekonomiska ramar ni har och du kan också prata med honom om skakriggstesterna. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||||
|
Re:
Det var väl nåt sånt för oss också.. Dom var inte såå dyra i inköp när vi köpte. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
En skakrigg kan man säga att man åker över ett gäng gupp och tittar på vad som händer vid olika hastigheter(fikvens) på bilen och olika höjd på guppen.
Man kan svepa frekvensen vid en ampetud, kolla vad som händer Nästa ampetud och samma frekvenssvep, osv Eller så kan man köra en uppmätt vägsträcka vid olika hastegheter. Med lägesvivare på dämparna mm så får man kolla på hur bra bilen är avdämpad. Hmm jag har rätt bra koll på 1/4-bil men en att ställa bilen på en skakrigg blir lite mer som en helbilsmodell och då har jag en känlsa av att bilen inte bara kommer vertikalfjädar så krängarna kommer in också. Rätta mig om jag har fel. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Frågan är om man kör utan krängare för att isolera problemet litegranna...eller om man kanske kör både med och utan?
|
||||||
|
Re:
Hur gör du när du justerar på bana? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Nu avser jag skakriggstest där man försöker röna ut dämpningen i ride, det var så jag förstod Johans funderingar. I ride är inte krängarna med...iaf inte teoretiskt vid en ren upp/ner-rörelse. Därav min fundering om man kanske kan vinna ngt på att frikoppla krängarna vid ett skaktest fokuserat på ride. Allt för att minska störande input därifrån. Sen måste man köra även med för att täcke in hela spektrat såklart. Som Johan säger, bilen lär hoppa runt en hel del som inte faller in i ren upp/ner-rörelse utan även roll. På bana har jag sett dom som först "kommer fram till rätt fjäderhårdhet" och därefter kopplar dit krängarna...det känns inte rätt...om det var dit du ville komma. Tycker dock inte den jämförelsen är direkt görbar. har bara läst om skariggstest litegranna och sett nga snabba klipp på video...så jag är mest nyfiken och vill försöka förstå mera av det. Så ta nu mitt svammel för vad det är...rena frågor och funderingar.
|
||||||
|
Synd att det inte blev mer av denna diskussion, var väldigt intressant.
Tillbaka till min fråga om skakrigg vs. corner weight. Vad är det man gör vid en corner weight? Ska man göra båda dessa inställningar för att få till en perfekt väghållning och vilken bör man isf göra först? Jag får för mig att båda justeringarna innebär höjdjustering av fjädrarna på benen, lr? _________________ Paul |
||||||
|
Re:
Vid en hörnviktning (ja, vi är i sverige och det finns många passande ord) mäter du upp med hur många kilo varje hjul trycker på marken och sedan försöker du justera så bilen höger-vänster trycker lika mycket mot marken. Och om jag förstått det rätt om det inte är möjligt så vill man ha ok diagonaler istälet. Skakriggen är för att få fram rätt fjädrar och dämpare att börja testa med i alla fall, ska du sedan köra är det bra att hörnvikta för att alla hjul ska ha så lika förutsättningar som möjligt. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Ungefär så...
Tänk dig en 4-bent pall med ett ben som är lite för kort. Den kommer alltid att tippa runt och belastningen blir ojämn mellan de olika benen. På en symetrisk bil (formelbil) brukar man kunna få till så att både höger/vänster OCH diagonalerna stämmer, på en karossbil med föraren på ena sida är det betydligt svårare. Man kan nämligen inte justera sig till ändringar i höger/vänster eller fram/bak, det kräver fysisk flyttning av ingående komponenter i fordonet. Man kan alltså bara öka markbelastningen vänster fram/höger bak eller minska den samma i förhållande till den andra diagonalen. Om vi då tänker tillbaka på pallen så är målet att få pallen/bilen att stå still och stabilet...enkelt uttryckt. Sök på ordet och du skall se att där finns många religoner i ämnet...
|
||||||
|
renovera
ursäkta att jag kapar tråden MEN vart kan man göra iordning mina camaro cup öhlins ben i närheten av göteborg ? MVH Niklas Johansson camaro cup #99 _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||||||
|
Annars så kan man väl använda Trafikmagasinets gamla provbana (ni som kommer ihåg), där man hade små gummigupp som man filmade när hjulen rullade över dem och spelade upp i slowmotion
Skämt åsido, vad kostar det att hyra in sig på en skakrigg per timme ungefär? _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Renovera Öhlinsben?
|
2 besök senaste veckan (6524 totalt) |