Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3025 besök totalt |
En LITEN fundering om ett eventuellt kommande projekt.
Jag håller på och bygger på en 911 tillsammans med Beepbeep som ni vet. Jag har börjat handla på mig mer o mer böcker om chassi och liknande saker. Då föddes en ide: köpa en krockad 911/912 med intakt kupe och ha fackverkram på hela bak och framänden, motorn kan lika gärna vara från en framhjulsdriven bil för mittmotor konfig. Parat med Kremer K3 utseende på bilen, tror ni att det går att bygga ihop en sådan bil utan att lägga ut en halv miljon eller pantsätta hela min bilpark?. Låt oss säga så här: chassidetaljerna kan hämtas från en och samma donatorbil, vilken är bästa och mest kostnadseffektivt?. Jag är inne på samma spår som ni seven byggare men mittmotor konfiguration utan dyr 911 låda. Fram med ideerna så ser jag om det är dödfött eller spännande! _________________ Kör cheva numer. |
||||
En annan fundering som jag har är litegrann åt samma håll: Varför hittar man bara dragracebilar med rörramschassien och inte banracebilar? Borde ju innebära stora viktbesparingar och bli minst lika styvt om det är rätt gjort?!
![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Finns det verkligen inga sådana... ![]() ![]() Touringcars med relativt restriktiva och enkla reglementen är ju vad de är så där är det ju inte mkt att välja på. Vet inte om du minns gammal goa Special/Super Saloon i början av 80-talet och fram till mitten/slutet av 90-talet. DET var kul bilar det och massor med rörchassin. Även idag åker man med rörchassin mer eller mindre i GT-klasser och Modsport tex. Allt handlar ju om vad reglementet tillåter för modifieringar. Kollar man på sportvagnsracing så är det ju mer eller mindre enbart rörramar i de lägre klasserna. KID: Go FOR IT! ![]() ![]() |
||||
OK, inga är väl att ta i, men de är iaf sällsynta!
Saxat ur reglementet för BMW-cup, klass Modifierad: "1.0 CHASSI / STOMME Baskarossen skall vara gjord av BMW i plåt. Det är fritt att lätta och förstärka chassi/stomme. Flyttning/förändring av torpedvägg är ej tillåtet. Förändring av kardantunnel är ej tillåten." Är det godkänt att bygga en framvagn med rörram så länge torpeden är original? Verkar dessutom inte vara sådär våldsamt svårt att bygga om till rörram. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jag har definitivt samma funderingar..........men jag tänker använda mittsektionen från en Fiero.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nja......men grjen var ju att använda en kaross och bygga rörram fram och bak. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hej
Kul ide'. Volvo 850 T5 alt SAAB turbo kan väl funka, en bit över 300 hk borde väl gå, och inte speciellt dyrt, men.. En K3 som startas och låter som en trimmad saab? Det finns Kit Car 911 i england förresten. _______________________ mvh Johan _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||
Nja, vete tusan om det är godkänt för mod. klassen..det blir nog en tolkningsfråga. Men i special är det nog fritt fram, men då kan man väl lika bra bygga en komplett rör ram? ![]() pssst!! jag vet var det finns en 02 rörram ståendes ![]() _________________ Pelle Persson |
||||
Det finns, Rikard ![]() KG i Åstorp har en påbörjad rörrams 02:a som han vill bli av med... Tror inte det handlar om så mkt pengar heller, skulle passa dig bra ![]() Skulle köpt den själv om man hade haft plats.. ![]() Har hört att ban-02:an ska förberedas för bmwcupen till nästa år, stämmer det? _________________ /Arne Lindgren |
||||
Jodå, har varit hos KG och tittat, dock var det längesen. Knappt ett rullande chassie och ALLDELES för mycket jobb att få färdigt för min del. Tanken är för min del att inte modifiera mer än att det går att åka gatregat samt att jag vill ha bilen rullande hela tiden. I princip skulle man kunna bygga rörramen genom att göra plats där så behövs, svetsa den klar, och sen kapa bort det som inte längre behövs (Lär ju bli det mesta...) Då behöver man inte heller oroa sig för att topplagringar och liknande hamnar på fel ställe, dessa förankras i rören innan kapen åker fram. Sen får man göra en ny front i glasfiber. Glasfiberskärmar finns redan och huv är lätt att få tag på. Kanske en avtagbar flipfront? (Drömmer..) En fördel är ju givetvis att spara vikt, och det är ju inte helt fel att det blir lite mer lättmekat heller! Räknar man att det går 12 m Crommolyrör 40mm diameter i 2 mm gods så är det 1000 spänn i material. Sen får man lära sig bocka rör och svetsa. Det var ett tag sen.. Arne, har du grejor till att bocka rör? Vet att du fick kröka nåt rör från huvudbåge till bakre infästningar om jag inte missminner mig. Ang cupåka så hade det varit kul om omständigheterna tillåter. Undersöker lite möjligheter. _________________ Rikard Ahlin |
||||
En annan fundering angående rörrams-bakdel och framdel; går ett sånt bygge att registrera som ombyggt fordon, eller blir det amatörbyggt? om man alltså kapar bort underdelen från dörarrna och bakåt och ersättter det med rörram och egen hjulupphängning, samt främre hjulupphängning i samma anda.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag efterfrågade aldrig en hel och rostfri kaross, det enda jag vill eventuellt ha är intakt kupe, fram och bakände får vara rostskadat eller krockat. Sådana karosser kostar mycket pengar och tid att återställa. Även om det står Porsche på plåten så är det inte unobtanium som vissa verkar vilja tro. Jag har en mera laid back attityd till bilmärken i allmänhet, Porsche gör vackra bilar men chassit före 993 är inte mycket att hurra för om man skall vara ärlig, därför ville jag kombinera skönheten hos en pre 964 911 och modernt chassi i rörramkonstruktion samt få ner vikten. För att hålla kostnaderna och framför allt vikten nere så behöver man hjulspindlar, växellåda, motor etc från en donatorbil, en BMW E34?, Ford Sierra?. Så resonerar jag bäste Tor Helge. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Jag tycker man brukar se krockade helt tomma 911 karosser då och då för väldigt vettiga pengar. Ett tusen kanske är lite optimisktiskt men några tusen räcker säkerligen. Det beror ju helt på omfattninge av rost o hur mycket som fortfarande är rakt ....
_________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3025 besök totalt |