Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En LITEN fundering om ett eventuellt kommande projekt.
1, 2   >>
3025 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
En LITEN fundering om ett eventuellt kommande projekt.

Jag håller på och bygger på en 911 tillsammans med Beepbeep som ni vet.

Jag har börjat handla på mig mer o mer böcker om chassi och liknande saker.

Då föddes en ide: köpa en krockad 911/912 med intakt kupe och ha fackverkram på hela bak och framänden, motorn kan lika gärna vara från en framhjulsdriven bil för mittmotor konfig.
Parat med Kremer K3 utseende på bilen, tror ni att det går att bygga ihop en sådan bil utan att lägga ut en halv miljon eller pantsätta hela min bilpark?.

Låt oss säga så här: chassidetaljerna kan hämtas från en och samma donatorbil, vilken är bästa och mest kostnadseffektivt?.

Jag är inne på samma spår som ni seven byggare men mittmotor konfiguration utan dyr 911 låda.

Fram med ideerna så ser jag om det är dödfött eller spännande!

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



En annan fundering som jag har är litegrann åt samma håll: Varför hittar man bara dragracebilar med rörramschassien och inte banracebilar? Borde ju innebära stora viktbesparingar och bli minst lika styvt om det är rätt gjort?!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rikard Carlsson skrev:
En annan fundering som jag har är litegrann åt samma håll: Varför hittar man bara dragracebilar med rörramschassien och inte banracebilar? Borde ju innebära stora viktbesparingar och bli minst lika styvt om det är rätt gjort?!


Finns det verkligen inga sådana...
Touringcars med relativt restriktiva och enkla reglementen är ju vad de är så där är det ju inte mkt att välja på.

Vet inte om du minns gammal goa Special/Super Saloon i början av 80-talet och fram till mitten/slutet av 90-talet. DET var kul bilar det och massor med rörchassin. Även idag åker man med rörchassin mer eller mindre i GT-klasser och Modsport tex. Allt handlar ju om vad reglementet tillåter för modifieringar.

Kollar man på sportvagnsracing så är det ju mer eller mindre enbart rörramar i de lägre klasserna.

KID:

Go FOR IT! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



OK, inga är väl att ta i, men de är iaf sällsynta!

Saxat ur reglementet för BMW-cup, klass Modifierad:

"1.0 CHASSI / STOMME
Baskarossen skall vara gjord av BMW i plåt.
Det är fritt att lätta och förstärka chassi/stomme.
Flyttning/förändring av torpedvägg är ej tillåtet.
Förändring av kardantunnel är ej tillåten."

Är det godkänt att bygga en framvagn med rörram så länge torpeden är original? Verkar dessutom inte vara sådär våldsamt svårt att bygga om till rörram.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har definitivt samma funderingar..........men jag tänker använda mittsektionen från en Fiero.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Kan man få fart på bitarna från en Fiero?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



kid skrev:
Kan man få fart på bitarna från en Fiero?


Nja......men grjen var ju att använda en kaross och bygga rörram fram och bak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Kravet från min sida vid en eventuellt nytt projekt som spänner ut sig på flera år och inga lån är en Porsche kupe med rörram resten och köpa mig delar i efterhand.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Hej
Kul ide'. Volvo 850 T5 alt SAAB turbo kan väl funka, en bit över 300 hk borde väl gå, och inte speciellt dyrt, men..
En K3 som startas och låter som en trimmad saab?
Det finns Kit Car 911 i england förresten.

_______________________
mvh Johan

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Rikard Carlsson skrev:
OK, inga är väl att ta i, men de är iaf sällsynta!

Saxat ur reglementet för BMW-cup, klass Modifierad:

"1.0 CHASSI / STOMME
Baskarossen skall vara gjord av BMW i plåt.
Det är fritt att lätta och förstärka chassi/stomme.
Flyttning/förändring av torpedvägg är ej tillåtet.
Förändring av kardantunnel är ej tillåten."

Är det godkänt att bygga en framvagn med rörram så länge torpeden är original? Verkar dessutom inte vara sådär våldsamt svårt att bygga om till rörram.


Nja, vete tusan om det är godkänt för mod. klassen..det blir nog en tolkningsfråga. Men i special är det nog fritt fram, men då kan man väl lika bra bygga en komplett rör ram?
pssst!! jag vet var det finns en 02 rörram ståendes

_________________
Pelle Persson
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Rikard Carlsson skrev:
En annan fundering som jag har är litegrann åt samma håll: Varför hittar man bara dragracebilar med rörramschassien och inte banracebilar? Borde ju innebära stora viktbesparingar och bli minst lika styvt om det är rätt gjort?!


Det finns, Rikard
KG i Åstorp har en påbörjad rörrams 02:a som han vill bli av med... Tror inte det handlar om så mkt pengar heller, skulle passa dig bra
Skulle köpt den själv om man hade haft plats..
Har hört att ban-02:an ska förberedas för bmwcupen till nästa år, stämmer det?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Attans åxå, Pelle hann före...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Arne skrev:
Attans åxå, Pelle hann före...

Någon gång så måste jag åxo få vara först

_________________
Pelle Persson
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Kan det finnas någon som har en porsche 911/912 kaross någonstans för några tusenlappar eller är allt som det står 911 på endast femsiffriga belopp på?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Arne skrev:
Rikard Carlsson skrev:
En annan fundering som jag har är litegrann åt samma håll: Varför hittar man bara dragracebilar med rörramschassien och inte banracebilar? Borde ju innebära stora viktbesparingar och bli minst lika styvt om det är rätt gjort?!


Det finns, Rikard
KG i Åstorp har en påbörjad rörrams 02:a som han vill bli av med... Tror inte det handlar om så mkt pengar heller, skulle passa dig bra
Skulle köpt den själv om man hade haft plats..
Har hört att ban-02:an ska förberedas för bmwcupen till nästa år, stämmer det?


Jodå, har varit hos KG och tittat, dock var det längesen. Knappt ett rullande chassie och ALLDELES för mycket jobb att få färdigt för min del. Tanken är för min del att inte modifiera mer än att det går att åka gatregat samt att jag vill ha bilen rullande hela tiden. I princip skulle man kunna bygga rörramen genom att göra plats där så behövs, svetsa den klar, och sen kapa bort det som inte längre behövs (Lär ju bli det mesta...) Då behöver man inte heller oroa sig för att topplagringar och liknande hamnar på fel ställe, dessa förankras i rören innan kapen åker fram. Sen får man göra en ny front i glasfiber. Glasfiberskärmar finns redan och huv är lätt att få tag på. Kanske en avtagbar flipfront? (Drömmer..)

En fördel är ju givetvis att spara vikt, och det är ju inte helt fel att det blir lite mer lättmekat heller! Räknar man att det går 12 m Crommolyrör 40mm diameter i 2 mm gods så är det 1000 spänn i material. Sen får man lära sig bocka rör och svetsa. Det var ett tag sen.. Arne, har du grejor till att bocka rör? Vet att du fick kröka nåt rör från huvudbåge till bakre infästningar om jag inte missminner mig.

Ang cupåka så hade det varit kul om omständigheterna tillåter. Undersöker lite möjligheter.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En annan fundering angående rörrams-bakdel och framdel; går ett sånt bygge att registrera som ombyggt fordon, eller blir det amatörbyggt? om man alltså kapar bort underdelen från dörarrna och bakåt och ersättter det med rörram och egen hjulupphängning, samt främre hjulupphängning i samma anda.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Tor Helge skrev:
kid skrev:
Kan det finnas någon som har en porsche 911/912 kaross någonstans för några tusenlappar eller är allt som det står 911 på endast femsiffriga belopp på?


några tusenlappar hvorfor skal noen ville "gi bort" det hvis de har stående. Det er ikke Ford Taunus.


Jag efterfrågade aldrig en hel och rostfri kaross, det enda jag vill eventuellt ha är intakt kupe, fram och bakände får vara rostskadat eller krockat.

Sådana karosser kostar mycket pengar och tid att återställa.

Även om det står Porsche på plåten så är det inte unobtanium som vissa verkar vilja tro.

Jag har en mera laid back attityd till bilmärken i allmänhet, Porsche gör vackra bilar men chassit före 993 är inte mycket att hurra för om man skall vara ärlig, därför ville jag kombinera skönheten hos en pre 964 911 och modernt chassi i rörramkonstruktion samt få ner vikten.
För att hålla kostnaderna och framför allt vikten nere så behöver man hjulspindlar, växellåda, motor etc från en donatorbil, en BMW E34?, Ford Sierra?.

Så resonerar jag bäste Tor Helge.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag tycker man brukar se krockade helt tomma 911 karosser då och då för väldigt vettiga pengar. Ett tusen kanske är lite optimisktiskt men några tusen räcker säkerligen. Det beror ju helt på omfattninge av rost o hur mycket som fortfarande är rakt ....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Tor Helge skrev:
Citat:
Även om det står Porsche på plåten så är det inte unobtanium som vissa verkar vilja tro.


Sukk! Takk for opplysningen.


Det var inte dig jag syftade på.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Allmänt banåkaforum
En LITEN fundering om ett eventuellt kommande projekt.
1, 2   >>
3025 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande