| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skyddsbur för 4 dörrar med 3 passagerare
|
2 besök senaste veckan (5714 totalt) |
|
Hej! Första inlägget på rejsa för min del, knappast mitt sista. Störtskönt forum! Till saken - jag är intresserad av möjligheten att bygga skyddsbur för en bil med passagerare i. Jag har en 4-dörrarsbil nu som bankonverteras och det är snart dags för skyddsburen. Jag vill ha en skyddsbur där jag kan ha förare och tre passagerare - dvs, jag vill använda mig av fyra racestolar. NÅGON måste ha tänkt på detta, men har det genomförts? Bilen kommer användas både på gata, bana och strip, men ej i den utsträckningen att bur egentligen krävs för licencer/hastigheter - jag vill helt enkelt ha bättre skydd i bilen, för mig och eventuella passagerare. Jag tycker inte det bör vara helt svårt att få till en säker bur till en vanlig sedan med fyra stolar.. Detta är en första skiss som landat i datorn. Har funderat på variant där bågen vid C-stolpen är mer eller mindre en inverterad version av A-stolpen, då den lättare kan medföra in och ursteg i baksäte. Är jag helt ute och cyklar?
_________________ John Edvardsson |
||||||||
|
Hur blir det med benutrymme för de i baksätet med det krysset i "B-bågen"?
Ska buren besiktas för vagnbok eller är det "bara" en extra säkerhet för bankörningen.? Det finns ju några exempel på bur för kombibil som kanske kan ge lite ideér. Sen kan du ju kolla på lösningar för 2sitsiga för ideér om hur baksätespassagerarna skall få plats med huvud och annat. |
||||||||
|
Re:
Benutrymmet vid krysset i B-bågen bör inte vara några problem. Jag ska ta och rita in ett gäng tänkta stolar i buren, det kommer senare i eftermiddag. Jag har ingen direkt plan på att den måste besiktas med vagnsbok, men man kanske inte bör direkt förhindra en sådan vändning på bygget.. Projekt har ibland en viss tendens att spåra ur. Försökte hitta bilder på MTM-Audin med bur i, finns det fler inpirationsbilar möjligen? _________________ John Edvardsson |
||||||||
|
Gatebils XC90 har fyra stolar/dörrar och bur, den kanske kan ge någon inspiration?
http://www.audisentrum.no/ponnihest/ Bild tagen ur denna tråd på zatzy -> http://www.zatzy.com/showthread.php? _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||
|
Gamla ekonomiklasser i rally hade väl burar som möjliggjorde för användandet av baksätet?
Har även för mig att om du kollar Wiechers Sports tyska hemsida så ser du att de har burar som följer taklinjen även vid baksätet så det borde vara möjligt även med en köpebur i vissa fall
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||||
|
Gatebil Volvon har dubbla huvudbågar.
& det går ej att regga för gata med baksäte
Annars hade jag okså byggt så från början. (& för att tillägga: jag har kontaktat både vanlig SBP i Klippan samt SBP tekmniska för att kontrollera dessa uppgifterna) k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
|
Re:
Dvs, om man vill ha bur och passagerare måste man typ registrera med skyddsbur och sedan köra olagligt. Aja, det kan vara ett alternativ trots allt. (Går det att lastbilsregistrera och ha skyddsbur? De kanske inte tror att det är ett nyttofordon då )
TACK för länken Söderquist! Mycket nyttigt! Figgz, tack för tipset. Jag förstår inte tyska, men om ett par hundra klick hittar jag säkert rätt.
_________________ John Edvardsson |
||||||||
|
Re:
Av vilken anledning är det inte reggningsbart? _________________ Fredrik Boivie
||||||||
|
Re:
Att skyddsbur skulle reducera antalet sittplatser per automatik har jag svårt att tro. Möjligen finns det få konstruktioner som kan kallas skyddsbur som ABSB tillåter baksätespassagerare i. Men det går nog att skissa upp en svagt inkräktande bur (bultbara strävor tex) som ABSB skulle tillåta (då utan regbes eftersom antalet sittplatser inte ändras )?
|
||||||||
|
Re:
Har sökt utan att hitta... är det www.wiechers.de eller? Vore kanon med en bur till min e28 där baksätet går att använda! För några år sedan hittade jag en tysk bur för baksätesanvändning, men nu kan jag inte hitta den. Kan jag ha en bur där strävorna i baksätet är skruvade och går att ta bort/montera tillbaka? _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||||||
|
Re:
Enligt SBP tekniska så försvinner baksätesplatserna "automatiskt" vid reistreringsbesiktning med bur. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
|
Re:
http://www.wiechers-sport.de/ Där har du adressen, det är inte till alla bilar men det ser ut som om de är för baksätesanvändande.
Med hänvisning till vad? Reglerna för en bur är så vitt jag vet att ställen man kan slå i skall vara vadderade, så om buren går lika snyggt vid baksätet som den gör vid taklinjen/A-stolparna fram så ser jag inte varför den inte skulle få godkännas med passagerare? Återigen, var inte gamla rallyklassen Ekonomi så att de kunde ha burar och ändå baksätet kvar för användande? _________________ Fredrik Boivie
||||||||
|
Re:
http://www.wiechers-sport.de _________________ Anders Dauner |
||||||||
|
Re:
Gatebilvolvon skulle nog gå att regga. Den lär ju vara mer ombyggt fordon numer än EU-godkänd! Så det problemet är nog mer av SFRo/SBP(om det skulle gälla sverige) karaktär än något annat! Låt oss låtasas att det skulle gå så varför inte med en bur som just den bilen?? Borde väl gå alldeles utmärkt OM man nu inte behöver godkänna för tävlingsbruk. Men som vanligt skall allt vara lite neggo
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
Harri Joki (http://www.joki.se/) Byggde och körde VIP-rally med en VW Touareg med 4 sittplatser. 6-punktsbälte på alla platser och såklart störtbur. För att få köra måste den ha varit gatregistrerad. Man får väl förutsätta att bygget har gått rätt till?
_________________ Daniel Steiner |
||||||||
|
Re:
Kan den ha varit reggad i ett annat land tro (med andra regler)? _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
|
Re:
Kan ju ha varit så men Skilling 500 var ingen NEAFP det året vad jag kan komma ihåg. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
|
Re:
Bara för att vissa SBP-anläggningar släpper igenom en bil med bur & baksätet/bälten så betyder det ju inte att den är laglig med det :-) Svar på din fråga är att det sade de ej - bara att möjligheten till baksätespassagerare försvann när det reggades med bur. & Samma svar fick jag hos SBP i Klippan när jag frågade. & de är även hårdare på burarna nu för tiden vid reggning. Exempelvis i Klippan så KRÄVER de intyg på BUR, chassiet & svetsaren. Inga av dessa kraven finns inom VV/SBP. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
|
här är en bil att titta på vet dock inte om baksätet är "andvändbart"
har vagnbok dock troligtvis dr http://www.blackout.nu/ har skälv haft baksäte och båge ,besiktigat av sbp men då tog dom bort ett antal passagerare i reggpappret och lade till att baksätet ej var godkänt för peronbefodran även om det satt kvar där _________________ Torbjörn Andersson |
||||||||
|
Re:
REGLEMENTE KLASS EKONOMI I ÖNBF 2001- 2007 12. INREDNING Stolar får utbytas, nackstöd obligatoriskt. Inredning ( baksäte, takklädsel, mattor, isoleringsmaterial ) får EJ borttagas. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (5714 totalt) |