| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skyddsbur för 4 dörrar med 3 passagerare
|
2 besök senaste veckan (5714 totalt) |
|
Ni måste skilja på om baksäte får finnas i bilen och om det får användas. Sätet får givetvis alltid finnas kvar för ASB/SFRo men det är inte självklart att det får användas för personbefordran.
Bilprovningen skriver detta: "om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning." "Kraven" är inte så tydligt kanske men det är risken för islag som är problemet. Jag brukar säga att det för de flesta bilar i praktiken är omöjligt att bygga en riktig bur som både ger något skydd att tala om och som fungerar med passagerare i baksätet. Men undantag kan förstås finnas. Kanske i första hand i något bussliknande som XC90, Touareg/Cayenne eller så. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Kollade mina registreringshandlingar på bilen idag.
Antal sittplatser inkl. förarplatsen : 5 Övriga uppgifter: T71E Skyddsbur Det står inte någonstans att samtliga sittplatser inte får nyttjas för personbefodran, men det är några år sedan bilen besiktigades och bestämmelserna kanske har ändrats på senare tid. Tilläggas bör att jag inte har några snedsträvor i närheten av baksätet, utan enbart rör från fotbrunnen fram som löper till hjulhusen bak, via a-stolpe, tak och c-stolpe. Sedan har buren huvudbåge vid b-stolparna. Strävor i dörröppningarna fram, samt ett rör som följer överkanten av vindrutan. En ganska klen bur mao, ändock en bur
_________________ Paul |
![]() |
Skruva banåkabil
Skyddsbur för 4 dörrar med 3 passagerare
|
2 besök senaste veckan (5714 totalt) |