Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dubbel vagnbok = dubbla avgifter?
1479 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Dubbel vagnbok = dubbla avgifter?

Tänkte att det kanske kunde vara kul att åka någon asfaltsprint nån gång med banracern. Då behöver man ju både rally-licens och vagnbok för rally.

Hur det funkar med förarlicenscen vet jag, men hur är det med vagnböckerna?

Blir det fullt ut enligt http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2007_Avgifter.pdf som om det vore två olika bilar, eller blir det någon "rabatt"? Det blir ju t ex olika besiktningsmän för rally resp. racing så jag antar att det bara är att slanta upp och se glad ut?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Mycket intressant.
En fråga som jag undrat också.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20254



Racing och Rallycross delar ju vagnbok (den tryckta boken iaf) men Rally har ju nåt lite enklare (den är iaf billigare).

Varför skulle man tänkt på enkelt hopp mellan grenarna med SBF's organisation (RF's fel egenterligen)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Jag hade mer tänkt att ha en vagnsbok för roadsport och en för modsport.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:
Jag hade mer tänkt att ha en vagnsbok för roadsport och en för modsport.
Det är ju samma sportgren (racing), så jag är ganska säker på att den för modsport även täcker in roadsport.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Kom att tänka på att det finns andra strulfaktorer alt. möjligheter med en sån här manöver och den speciella rallybilsreggningen/besiktningen, men den utgår jag från att man inte behöver utnyttja om man vill ha sin rally-/racingbil fullt gatlegal.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Niklas Falk skrev:
Racing och Rallycross delar ju vagnbok (den tryckta boken iaf) men Rally har ju nåt lite enklare (den är iaf billigare).

Varför skulle man tänkt på enkelt hopp mellan grenarna med SBF's organisation (RF's fel egenterligen)?


Så tänkte jag när det är samma bok till racing och rallycross, men det gick inte utan att lösa två böcker. Man kan köra alla klasser inom samma gren med en bok. Rally är lite besvärligare där bilen skall vara laglig att framföra på allmän väg samt att man ska lösa en avgas dispans har jag för mig. Jag vet inte hur det är söderut men här i norr brukar racingbilar vara inbjuda att köra sprint fast i en egen klass.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Beskedet från SBF är att det blir dubbel oberoende hantering för rally och racing. Som om det var två olika bilar.

Så var det med det.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Hehe... undrar om det finns nån begränsning på hur många debuttävlingar man får köra med sin "svenssonbil"?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Pär Hansson skrev:
Hehe... undrar om det finns nån begränsning på hur många debuttävlingar man får köra med sin "svenssonbil"?


I rally? inga typ, men du får inte köra med en bil som är "extrem".

Hur det sen tolkas vet jag inte, men många kör med sina rallybilar så.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Pär Hansson skrev:
Hehe... undrar om det finns nån begränsning på hur många debuttävlingar man får köra med sin "svenssonbil"?


I rally? inga typ, men du får inte köra med en bil som är "extrem".

Hur det sen tolkas vet jag inte, men många kör med sina rallybilar så.
En GrpN-bil borde inte anses som extrem, tycker jag.

Men jag tänkte lite fel. Nämligen att sprintar kunde dubblera som sponsorkörningar, men jag glömde att "kartisen" också ska ha licens. Kanske PR-licens räcker iofs, men det får jag kolla upp isåfall.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Pär Hansson skrev:
Svartlock skrev:
Pär Hansson skrev:
Hehe... undrar om det finns nån begränsning på hur många debuttävlingar man får köra med sin "svenssonbil"?


I rally? inga typ, men du får inte köra med en bil som är "extrem".

Hur det sen tolkas vet jag inte, men många kör med sina rallybilar så.
En GrpN-bil borde inte anses som extrem, tycker jag.

Men jag tänkte lite fel. Nämligen att sprintar kunde dubblera som sponsorkörningar, men jag glömde att "kartisen" också ska ha licens. Kanske PR-licens räcker iofs, men det får jag kolla upp isåfall.


Sprintar brukar det alltid gå att ha PR-licens på.

Grupp N ska inte vara några problem

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Dubbel vagnbok = dubbla avgifter?
1479 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande